Förslag till ny placeringspolicy för sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 1997

(Reviderad efter AU)

Till: Styrelsen
Från: D-utskottet
Datum: 97-01-03



Re: Förslag till ny placeringspolicy för sektionen




BAKGRUND:

Den nuvarande policyn för hur Svenska Amnesty skall placera sin likviditet har sitt ursprung i motion B 1 som lades fram till årsmötet i Mora 1982.
Årsmötet i Mora beslutade enligt nedan.

    34 Placering av sektionens medel (B 1 )

    Beslut
    1. Mötet beslutar att sektionens reserver placeras så att de ger hög avkastning utan att kapitalet riskeras eller att Amnestys anseende kommer till skada.

    Beslut
    2. Styrelsen skall till årsmötet 1983 avge rapport om hur kapitalreserven placeras.

    Beslut
    3. Styrelsen skall, exempelvis med hjälp av en kommitté, låta utarbeta riktlinjer för kapitalplaceringar med hänsyn till principen i beslut 1 ovan.

    Den kommitté som tillsattes av styrelsen med anledning av årsmötesbeslutet bestod av: Tony Öhrling, Henrik Bruun och Gundhild Eriksson. Kommittén kom fram till följande riktlinjer för hur placering av medel skulle ske:

    1. Korta placeringar, dvs pengar som måste vara tillgängliga med kort varsel, placeras i bankcertifikat - bankkonto eller liknande.

    2. Sektionens reserv - enl tidigare årsmötesbeslut 20% av budgeterade kostnader - skall placeras genom bank eller av bank helägt finansbolag (kreditinstitut) till största möjliga säkerhet.

    3. Placeringen skall inte göras i lån, riktade till privatpersoner eller enskilt företag, typ reverslån via notariat.


    KOMMENTAR:
    Detta kan för korta bindningstider innebära en lägre ränta.
    Gruppen har också diskuterat för hur lång tid man kan binda en sådan reserv. Beroende på bindningstid ändras möjligheter till placering. Då penningmarknaden är föränderlig, har gruppen inte velat förorda någon speciell placeringsform, utan föreslår att styrelsen - eller utsedd person / grupp - tar ställning i varje förekommande fall.

D-utskottet har i direktiv från styrelsen fått i uppgift att göra en översyn av den nuvarande placeringspolicyn och eventuellt utforma ett förslag på en ny placeringspolicy.

Den nu gällande policyn för hur sektionens medel får placeras grundar sig som tidigare nämnts på ett årsmötesbeslut från 1983. Sedan 1983 har mycket hänt på kapital- och aktiemarknaden. Sektionen har bl a inlett ett samarbete med Banco Fonder genom Human och Hjälpfonden. Inom ramen för detta samarbete rekommenderar sektionen sina medlemmar att fondspara i Banco Fonder. Sektionen kan dock inte placera egna medel i dessa fonder då sektionens nuvarande placeringsreglemente inte tillåter en sådan placering.
Den nuvarande portalparagrafen avseende avkastning, risk och anseende bör enligt utskottets uppfattning behållas. Inledning sammanfattar på ett bra sätt de riktlinjer som skall vara vägledande vid placering av sektionens medel. Utskottet anser dock att inledningen bör kompletteras med ett förtydligande för att ytterligare säkerställa att Amnestys anseende inte kommer till skada.

De nuvarande riktlinjerna att placering endast får ske på bankkonto eller i bankcertifikat anser utskottet vara för snäva. Placering bör även kunna göras i statsskuldväxlar (vilket redan görs idag) och obligationer samt andra certifikat än bankcertifikat. Dessa instrument kan anses vara de mest likvida.

För att hantera den risk som finns vid placering i instrument som inte är garanterade av stat eller kommun bör detta kunna lösas genom att placering endast får ske i företag som uppnått ett visst betyg i den bedömning (rating) som de två ledande kreditvärderingsföretagen Standard and Poor och Moodys kontinuerligt gör. Även de instrument som företagen emitterar bör ha åsatts ett visst betyg (rating).

För att placering skall få ske i ett icke stats-, eller kommungaranterat företag bör det ha en långsiktig rating på minst AA vilket är Standard and Poors näst högsta klassificering. Beteckningen AA är en långsiktig rating och ges till företag där det, fritt översatt till svenska, föreligger en "väldigt låg förväntad risk med den investeringen".

Beträffande de emitterade instrumenten bör de enligt Standard and Poors klassificering ha uppnått rating K1 vilket är Standard and Poors definition på de svenska papper som har den högsta kreditvärdigheten. Beteckningen K1 tilldelas de instrument där "kassaflöde och likviditet är mer än tillfredsställande för att möta förutsägbara finansiella behov inom en överskådlig framtid".

För att säkerställa likviditeten på kort sikt så bör varje placering kunna omsättas inom fem bankdagar utan att det medför stora förluster p g a höga transaktionskostnader.

Då placeringar på längre sikt normalt medför högre avkastning och även risk genom att dessa papper fluktuerar mer anser utskottet att en gräns på maximalt 30% av placerade medel bör få löpa på längre räntebindningstid än 3 år.

För att komma från problematiken med att sektionen gärna ser att medlemmarna placerar i Banco Fonder utan att själv, enligt nuvarande placeringspolicy, tillåtas göra det anser utskottet att man bör specificera ett symboliskt belopp på 50.000 kr som sektionen tillåts placera i Bancos Hjälpfond. Detta belopp har samma proportion som andra ideella organisationers placeringar i Bancos Hjälpfond. Av sektionens fondsamarbete med Banco Fonder kan det enbart bli aktuellt med placering i Bancos Hjälpfond då Humanfonden enbart vänder sig till privatpersoner.

För att bibehålla en viss flexibilitet bör även andra placeringar kunna tillåtas efter beslut av styrelsen.

För att tillgodose att den interna kontrollen fungerar bör även sekretariatet årligen rapportera till styrelsen hur sektionens medel är placerade.


D-utskottet föreslår utifrån den översyn utskottet har gjort av den nuvarande placeringspolicyn styrelsen besluta:

att sektionens reserver placeras så att de ger hög avkastning utan att kapitalet riskeras eller att Amnestys anseende kommer till skada.

att placering inte får ske i bolag som bedriver forskning, produktion och försäljning inom alkohol-, tobaks- och vapenindustri.

att placering endast får ske på bankkonto samt i standardiserade instrument för vilka det finns en fungerande marknad. Med standardiserade instrument avses statsskuldväxlar, obligationer och certifikat som av ledande kredtivärderingsinstitut åsatts rating K1 eller motsvarande.

att placering endast får ske i instrument emitterade av:

· Svenska banker.
· Svenska staten och av svenska staten helägda bolag.
· Svenska kommuner och av svenska kommuner helägda bolag
· Andra svenska företag som av ledande kreditvärderingsinstitut åsatts långsiktig rating AA eller motsvarande.

att en placering skall kunna omsättas inom fem bankdagar utan att det uppstår stora förluster p g a höga transaktionskostnader.

att maximalt 30% av placerade medel får löpa med en genomsnittlig räntebindningstid överstigande 3 år.

att sektionen maximalt får placera 50.000 kr i Bancos Hjälpfond

att placering som avviker mot ovanstående endast får göras efter beslut av styrelsen.

att sekretariatet årligen skall rapportera till styrelsen hur sektionens medel är placerade.