Prognos intäkter 2012-2016 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2011

Prognos intäkter 2012-2016
(2 bilagor)

Inledning

Vid styrelsens möte i maj 2002 fattades beslut om att en intäktsprognos över fem år ska biläggas budgeten.

ICM-beslutet om ett finansiellt Amnesty

Det internationella rådsmötet (ICM) 2009 fattade beslut om nya målsättningar för den internationella tillväxten och fördelningen av resurser från sektionerna till den internationella budgeten, "From assessment to distribution, A2D" . Beslutet var ett steg i processen mot “Ett Amnesty” där de medel som samlas in globalt i Amnestys namn ska användas där de gör bäst nytta för arbetet för mänskliga rättigheter. Det beslutades att Amnesty globalt skulle sträva efter att öka sina totala intäkter med 35% under perioden 2010-2016, samt att sektionernas årliga bidrag till den internationella rörelsen skulle öka från 30% till 40% år 2016.

På ICM i augusti 2011 fattades nytt beslut om det som numera kallas “Ett finansiellt Amnesty”, One Financial Amnesty, 1FA. Målet avseende tillväxt står kvar. Målet avseende takten för omfördelning av resurser flyttades fram till år 2021 då i snitt 40% av sektionernas intäkter ska gå till den internationella budgeten och användas globalt enligt den resursallokeringsplan som tagits fram.

Tillväxt
I bilaga 1 har vi gjort en intäktsprognos för åren 2010-2016 där sektionens tillväxt beräknas bli knappt 59%, från 78,2 mkr 2010 till 124,2 mkr år 2016. Det är betydligt högre än de internationella målen. Ökningen i prognosen ligger till största del på insamling via individuellt givande genom Face-to-face och Telemarketing och ger utslag i Regular giving: autopayment . Postkodlotteriet under Trust & Foundations prognostiseras till utfallet 2010 över hela perioden. Gruppernas insamling beräknas minska. Testamenten beräknas öka. Vi har även lagt intäkter på Major donors och Restricted income i och med satsningen på en projekttjänst på stora gåvor. Humanfonden ligger som Non-regular donations income och prognostiseras till nuvarande nivå.

Amnestyfondens andel av intäkterna kommer att öka från 7 mkr till 11,6 mkr, förutsatt att avtalet mellan sektionen och Amnestyfonden ser likadant ut 2016.
Vi anser att tillväxtnivån är rimlig utifrån nuvarande läge. Vi har inte tagit hänsyn till eventuell framtida ekonomisk kris i Sverige, trots den finansiella situation som råder i stora delar av Europa och på andra ställen i världen.

Ökning av bidrag till den internationella rörelsen
Vid implementationen av 1FA fr o m 2012 har IS tagit fram en ny, mer transparent, beräkningsgrund som initialt gynnar den svenska sektionen. IS-bidraget för 2012 uppgår till 17,1 mkr att jämföra med 20,5 mkr för 2011. Några anledningar till att det obligatoriska bidraget 2012 är så lågt är bl a att procentsatserna i de lägre intäktsbanden sänkts, de frivilliga bidrag på ca 8 mkr som sektionen skänkte 2010, att fundraisningkostnader till viss del fortfarande är “avdragsgilla” och att den svenska kronan stärkts mot euron det senaste året. Dessutom kommer IS-reserven tas bort från och med i år eftersom de internationella riktlinjerna inte medger detta.

I budgetförslaget för 2012 ligger dels ett extra frivilligt bidrag på 5,3 mkr vilket motsvarar 6% av “assessable income” i enlighet med IECs uppmaning i sitt brev till sektionerna. Utöver det föreslår sekretariatet att ge ytterligare 7 mkr som extra frivilligt bidrag vilket gör att ändamålssiffrorna uppnås. Båda de extra frivilliga bidragen ligger som disponibla delar i budgetförslaget. Det innebär att det totala bidraget till den internationella rörelsen skulle bli ca 32% av intäkterna 2012.

I prognosen har vi lagt in ett extra frivilligt bidrag om 6% av “assessable income” över hela perioden 2012-2016. Då ser man att andelen till den internationella rörelsen sjunker igen 2013 för att hamna på 32% 2016. Det som skiljer sig mest från motsvarande underlag förra året är att föreslaget om att nå 40% till den internationella rörelsen flyttats fram från 2016 till 2021.

Vi har även tittat på övriga kostnader i långtidsprognosen. Fundraising krävs för att vi ska växa, resurser behövs för att kunna ge nya medlemmar service av olika slag, ökade kostnader för distribution av utskick, ökad aktivism mm. Hur mycket behöver den svenska sektionen utökas för att klara av tillväxtökningen? I bilaga 1 och 2 visas två olika scenarier med olika kostnadsökningar mot utgångspunkt från budget 2012. Bilaga 1 har personalökningar på 3% och ökning för övrig verksamhet på 5%, bilaga 2 har ökningar på 5% resp 10%.

Båda exemplen visar ett plusresultat, men samtidigt måste man komma ihåg att fr o m 2017 implementeras nya “intäktsband” där procentsatserna för IS-bidraget ökas.
Det obligatoriska IS-bidraget har räknats fram utifrån de prognostiserade intäkterna med en snittkurs för EUR på 9,25. (Snittkursen var 9,54 för 2010 och i år ligger snittkursen på 9,02)

1. Prognos 2012-2016 (ökning 3% resp 5%)
2. Prognos 2012-2016 (ökning 5% resp 10%)