Örebrodistriktet Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2011

Datum: 25 november 2011

Örebrodistriktet

På styrelsemötet 5-6 februari 2011 fattades följande beslut:

att distrikt Örebro tillsvidare definieras som ett “vilande” distrikt,
att uppdra åt sekretariatet att begära att distriktets ekonomiska tillgångar tillsvidare deponeras hos sektionen,
att uppdra åt sekretariatet att tillsammans med intresserade medlemmar i distriktet så snart som möjligt åter starta en fungerande verksamhet i distriktet.

Detta beslutades mot bakgrund av att Örebrodistriktet vare sig hade antagit standardstadgar för distrikten, haft årsmöte eller lämnat in bokslut till sekretariatet för 2009, och därmed uppfyllde kriterierna för ett “vilande” distrikt enligt dokumentet “Distriktens roll och uppdrag”. (Distriktet har inte inkommit med bokslut för 2010 heller).

Distriktsombudet meddelades via telefon i januari i år om att beslutet att förklara distriktet vilande skulle tas på sektionsstyrelsens möte i februari. Därefter har sekretariatet ett flertal gånger sökt distriktsombudet, via telefon, mail och rekommenderat brev för att få respons på beslutet och att distriktets pengar ska överföras till sektionen för förvaring tills dess att distriktets verksamhet och formella struktur är i gång igen. Sekretariatet har också varit i kontakt med den person som senast var kassör samt ett annat tidigare aktivt distriktsombud för att informera om situationen och för att få till stånd att pengarna ska överföras till sektionens konto. Trots ansträngningarna har pengarna ännu inte deponerats hos sektionens konto.

Verksamhetsmässigt fungerar distriktet idag med en struktur av aktivister som vill bilda en ny distriktsstyrelse. För att ge dessa personer möjlighet att åter starta en fungerande verksamhet i distriktet föreslås styrelsen fatta nedanstående beslut om att distriktet upphör att vara vilande samt om hur verksamheten ska kunna återupptas.

Förslag till beslut

att Örebrodistriktet, utan vidare sektionstyrelsebeslut, så snart aktivister i distriktet bildat en ny styrelse, haft ett konstituerande årsmöte och antagit distriktets standardstadgar, upphör att vara 'vilande'.

att Örebrodistriktets nya styrelse så snart distriktet upphör att vara vilande förfogar över distriktets ekonomiska tillgångar och av sektionsstyrelsen ombeds att kontakta distriktets bank för att få tillgång till dessa och teckningsrätt för distriktet.

att det förra distriktsombudet blir informerad om detta i ett rekommenderat brev.