- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Budget 2012 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2011
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 25 november 2011 (Reviderad 2011-12-05)
FÖRSLAG TILL BUDGET 2012
(3 bilagor)
INLEDNING
På styrelsens uppdrag har sekretariatet upprättat ett förslag till budget 2012.
Sekretariatet budgetförslag bygger på:
- Beslut om verksamhetens inriktning.
- Styrelsens direktiv från junimötet.
- Eventuella förslag från budget- och verksamhetsmötet i oktober.
- De riktlinjer som beslutades om på internationella rådsmötet rörande “Ett finanisellt Amnesty”, (
One Financial Amnesty).
- De begränsningar som ges av Svensk Insamlingskontroll.- De reservkrav som styrelsen beslutat om.
Verksamhetens inriktning
Den svenska sektionens verksamhet bygger på den internationella handlingsplanen (ISP), de globala prioriteringarna (GPS) för 2012-2013 och de europeiska prioriteringarna (EPS), vilka finns tillgängliga på medlemssidorna på amnesty.se.
På årsmötet 2010 antogs en långsiktig inriktning för den svenska sektionens verksamhet utifrån fem målområden:
- Tillväxt och medlemsvärvning
- Kommunikation och trovärdighet
- Arbete för jämställdhet
- Aktivism, aktivt deltagande och partnerskap
- Demokrati och organisationsutveckling
Sektionens verksamhetsplan för 2012-2013 är ännu inte fastställd.
Styrelsen direktiv från junimötet
På styrelsens junimöte presenterades en första intäktsprognos för 2012. Styrelsen beslutade då att budgeten tillsvidare skulle omsluta 91,4 mkr, att den tillsvidare ska vara balanserad och att budgetarbetet bedrivs enligt den föreslagna tidsplanen och sektionens verksamhetsmål. Dessutom tog styrelsen beslut om några verksamheter för 2012; en minimiupplaga om fyra nummer per år för Amnesty Press, sektionens medlemsavgift till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar samt sektionens avgift till European Regional Space, ERS.
Tidsplanen har därefter reviderats som en följd av beslutet om
One Financial Amnesty
på internationella rådsmötet i augusti och sekretariatet har fått uppskov med att presentera budgetförslaget till decembermötet.
Förslag från verksamhets- och budgetmötet
Signalen från mötet var tydlig i att prioritera arbetet på MENA (Mellanöstern och Nordafrika) vilket framförallt framgår i verksamhetsplanen, men även i budget och då främst i form av omprioritering av personalresurser. Där utöver betonade mötet behovet av handledningsmaterial och filmer och höjd har tagits i budget för de kostnader det medför.
ICM-beslutet om ett finansiellt Amnesty
På internationella rådsmötet (ICM) i augusti togs beslut om ”Ett finansiellt Amnesty”,
One Financial Amnesty.
Beslutet är en del i processen mot “Ett Amnesty”,
One Amnesty,
vilket bland annat innefattar att de medel som samlas in globalt i Amnestys namn ska användas där de gör störst nytta i arbetet för mänskliga rättigheter. Målet är att 2021 ska i snitt 40% av sektionernas intäkter användas globalt jämfört med ca 30% idag. Beslutet innehåller också ett tillväxtmål på 5% per år fram till 2016 samt gemensamma internationella riktlinjer för redovisning som ska användas av alla sektioner från och med verksamhetsåret 2012.
Svenska sektionens redovisning kommer att utgå ifrån de internationella riktlinjerna för att sedan vid bokslut anpassas för att överensstämma med årsredovisningslagen, Bokföringsnämndens allmänna råd för ideella föreningar och Frivilligorganisationernas Insamlingsråds mall för årsredovisning. Eftersom en viktig anledning till att införa en gemensam kontoplan är att sektionerna ska kunna jämföra resursfördelning och resultat, så kommer de engelska benämningarna att användas.
Under respektive rubrik förklaras konsekvenserna av beslutet närmare.
INTÄKTSBUDGET
(Bilaga 1 och 2)
Intäktsbudgeten för 2012 uppgår till 92 048 tkr, vilket är en ökning med 8,9 mkr jämfört med prognosen för intäkterna 2011 (11% ökning). Den främsta anledningen till intäktsökningen är den stadiga ökningen av antalet medlemmar och gåvogivare på autogiro kombinerat med ökad uppgradering av gåvor samt låga avhopp. Intäktsbudgeten räknar med en nyrekrytering av ca 11 000 medlemmar/givare via face-to-face, vilket är i nivå med värvningen de senaste åren. Dessutom kommer telemarketingrekrytering via s k kalla telefonnummer, som testades med gott resultat under 2011, att fortsätta under 2012. I slutet av 2012 förväntas antalet medlemmar och givare att uppgå till cirka 103 000 st och medelgåvan via autogiro beräknas vara i stort sett oförändrad.
Uppställningen av intäkterna har förändrats i och med införandet av den nya internationella kontoplanen,
Common Chart of Accounts (Cocoa),
vilket bl a innebär att jämförelsesiffror saknas för tidigare år. I ett separat underlag till detta styrelsemöte,”Intäktsprognos 2012-2016”,
ges möjlighet att jämföra intäkterna på en mer övergripande nivå. Intäkterna kommer också från och med 2012 att redovisas på två olika nivåer, kontonivå
(account codes)
och intäkts/kostnadsställen
(cost centres).
Intäkts/kostnadsställen är desamma för både intäkter och kostnader vilket kommer att möjliggöra resultatuppföljning och jämförelser mellan sektioner.
Intäkterna kommer sammanfattningsvis att presenteras enligt båda uppställningarna eftersom de ger olika information.
INTÄKTER, kontonivå
(account codes)
(Bilaga 1 och 2)
Nedan följer en sammanfattning av intäktsbudgeten på kontonivå i fallande storleksordning.
Regelbundet givande via autogiro
(regular giving: autopayment)
Intäkterna kommer till 73% från regelbundet givande via autogiro och det är både medlemsavgifter och gåvor som avses, eftersom dessa inte särskiljs i Cocoa. Det regelbundna givandet via autogiro beräknas komma att uppnå till 73 193 tkr. Vår face-to-face och telemarketingverksamhet i egen regi har fortsatt goda resultat och under 2012 utökar vi vår telemarketingverksamhet kraftigt vilket innebär både ett ökat antal medlemmar och fler uppgraderingar via telemarketing. Vi ser även en ökning av nyvärvningen via digitala kanaler.
Fonder och stiftelser
(trusts and foundations)
Den näst största intäktskontot är fonder som uppgår till 11% av total intäkter. Främst är det Postkodlotteriet (PKL) som avses. Budgeten uppgår till 11 080 tkr vilket är lika med det senast kända utfallet från 2010. Även kollekter från kyrkor och gåvor från organisationer ingår under intäktskontot med 380 tkr.
Ej regelbundet givande
(non-regular donations income)
Den största intäktskällan inom ej regelbundet givande är Human- och Hjälpfonden som uppgår till 3 428 tkr vilket motsvarar 70% av prognosen från sista april. Till intäktskontot räknas även hyllningar och minnesgåvor, ospecificerade gåvor samt övriga insamlingsaktiviteter.
Regelbundet givande, andra betalningssätt
(regular giving: other payment methods)
Till regelbundet givande via andra betalningssätt, är det främst medlemsavgifter via inbetalningskort och givarbrev som ingår. Medlemsavgifter via inbetalningskort beräknas till
1 960 tkr vilket motsvarar ca 11% av medlemskåren. Givarbreven beräknas till 2 700 tkr vilket är en ökning med 500 tkr mot budget 2011.
Grupper
(groups)
Intäkterna från gruppernas insamling till sektionen beräknas till 1 800 tkr vilket är något lägre än 2011. Eftersom fler grupper valt att bli sektionsgrupper beräknas gruppernas insamling till sektionen att minska.
Testamenten
(legacies and bequests)
Intäkter från testamenten beräknas till 1 586 tkr. Intäkterna från testamenten är svårbudgeterade och budgeten är ett snitt av de senaste sju årens utfall borträknat det högsta och lägsta värdet.
Försäljning
(merchandise revenue)
Under 2011 tog sektionen över det ekonomiska ansvaret för försäljningen av profilvaror via postorder. Lundagrupperna kommer även fortsättningsvis att ha det praktiska ansvaret för postorderförsäljningen. Den gemensamma nysatsningen kommer att utvecklas under det kommande året.
INTÄKTER intäkts/kostnadsställen
(cost centres)
(Bilaga 1)
Intäkterna fördelade på intäkts/kostnadsställen skiljer på kall och varm nyrekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse. Under nyrekrytering
(donor acquisitions)
är det intäkter resp kostnader under värvningsåret som ingår och vid en jämförelse ser man att kostnaderna är ungefär dubbelt så höga jämfört med intäkterna under värvningsåret. Efterföljande år räknas intäkterna som ett pågående givande
(donor continuing)
, vilka motsvaras av avsevärt lägre kostnader. Det kontinuerligt ökande antalet värvade medlemmar/givare och uppgraderingar av gåvornas storlek via telemarketing, är en viktig del i ökningen av intäkterna inom det pågående givandet.
Amnestyfondens andel av insamlade medel
Amnestyfondens andel är den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden.
KOSTNADSBUDGET
(Bilaga 3)
Kostnaderna i budgeten 2012 uppgår till 92 048 tkr. Budgetramen är 8 948 tkr högre än prognosen för 2011, en ökning med 11%. Viktigt att notera är att det både 2011 och 2012 finns med stora extra frivilliga bidrag till den internationella budgeten.
I enlighet med den nya internationella kontoplanen delas kostnadsbudgeten upp i fyra huvudgrupper: fundraising
(fundraising)
, arbetet för mänskliga rättigheter
(human rights work)
, gemensamma kostnader
(organisational support)
och transaktioner inom organisationen
(
inter-movement
intercompany transactions)
. Varje huvudgrupp delas i sin tur in i olika områden och sedan än mer detaljerat i kostnadsställen
(cost centres)
. I enlighet med de nya internationella gemensamma riktlinjerna för redovisning så är även uppskattade lönekostnader fördelade på kostnadsställen, vilket ger en mer rättvisande bild av verksamheten.
Fast och disponibel verksamhet
Enligt styrelsebeslut ska budgeten delas upp i en fast och en disponibel del. Den fasta delen kommer i stort att vara sig lik från år till år och ska innehålla sådana kostnader som är nödvändiga för att en svensk sektion ska kunna upprätthållas. De disponibla delarna är alla övriga budgeterade kostnader och får användas först när styrelsen fattat ett sådant beslut.
Sekretariatet föreslår att de frivilliga extra bidragen om totalt 12,3 mkr (5,3 mkr och 7 mkr) till den internationella rörelsen, läggs som disponibla budgetdelar för beslut senare under året.
Fundraising (fundraising)
Kostnaderna för fundraising uppgår till 21 222 tkr. De nya internationella riktlinjerna för redovisning medger inte att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.
I budgeten för fundraisingområdet föreslås koordinatorstjänsten inom telemarketing att bli en ny fast tjänst. Tjänsten har funnits i budget sedan starten av telemarketingverksamheten i egen regi, men som en projektanställning.
Kall nyrekrytering
(donor acquisitions, cold recruitmnet)
Med kall nyrekrytering menas värvning av medlemmar/givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen. Den största budgetposten under kall nyrekrytering är nyvärvningen av medlemmar och givare (särskiljs ej i Cocoa) via face-to-face (F2F). Förutom verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö och på turnén så kommer även door-to-door (D2D) att testas. Målet är att värva 11 000 nya medlemmar/givare via F2F och D2D vilket är i nivå med det förväntade resultatet 2011. Utöver detta sker en satsning på att bredda rekryteringskanalerna där vi bland annat kommer att öka nyvärvningen via telemarketing kraftigt och dessutom satsa mer på nyvärvning i digitala kanaler, bland annat genom att testa värvning via en smartphone app-kampanj.
Varm nyrekrytering
(donor aquisitions, warm recruitment)
Varm rekrytering innebär främst kontakt via telemarketing med personer som på något sätt har visat ett intresse för organisationen. Under 2012 kommer vi att fortsätta med den lyckade telemarketingsatsningen med köpta telefonnummer till personer som visat ett intresse för mänskliga rättigheter (så kallade “leads”).
Pågående givande
(donor continuing)
Till kostnaderna för det pågående givandet räknas bl a uppgradering via telemarketing vilket är det projekt där vi ringer till befintliga medlemmar och berättar om vårt nuvarande arbete och frågar efter en ökning av gåvan på autogiro. Här ingår även uppgraderingen till Amnestyguards, gåvogivare som ger 150 kr i månaden eller mer. Välkomstsamtal är en liknande aktivitet, men riktar sig till de som nyligen blivit medlemmar. Dessutom ingår kostnaden för givarbreven som samlar in pengar från givare och medlemmar som ger gåvor på inbetalningskort. Vissa givarbrev har tema på aktuell kampanj för att informera om kampanjen och även mobilisera.
Övrig fundraising
(other fundraising)
Till övrig fundraising ingår en ny tvåårig projekttjänst inom området stora gåvor med uppgift att bygga en fungerande, långsiktig verksamhet för stora donationer från privatpersoner och fonder/stiftelser. I det senare ingår även specialprojekt, till exempel via Postkodlotteriet eller Operation dagsverke. I arbetet ingår även att i mån av tid utveckla arbetet med testamenten. Enligt den globala fundraisingstrategin ska alla medelstora sektioner bygga ut denna verksamhet med målet att 10% av intäkterna ska komma från denna källa 2016 samt att varje år genomföra en större utvecklingssatsning rörande stora gåvor. För att ha möjlighet att nå dessa mål måste vi ha en person som arbetar med detta till 100%. Dessutom bidrar satsningen till att vi får en mer diversifierad fundraisingmix och har större möjligheter att nå tillväxtmålet på 5% årligen. Utöver nysatsningen återfinns även våra fåtal företagssamarbeten här.
Stöd till fundraising
(fundraising support)
Under stöd till fundraising ligger ett flertal aktiveter samlade som t ex medlemsvårdande aktiviteter i form av vår medlemsservice och utskick, marknads- och medlemsundersökningar samt benchmarking men även ledning och kompetensutveckling på fundraisingsområdet. Dessutom ligger allt varumärkesarbete här, till exempel implementering av den globala identiteten och annonsering.
Försäljning
(merchandise)
Ett flertal nya produkter kommer att tas fram för försäljning genom Amnestybutiken bl a en Amnestykalender i samarbete med Jens Assur och en ny julkortskollektion.
Arbetet för mänskliga rättigher
(Human Rights Work)
Arbetet för mänskliga rättigheter delas in i critical pathways
(critical pathways),
non critical pathways
(non critical pathways),
unikt sektionsarbete
(unique country work), operational enabler global portfolios
(operational enabler global portfolios)
och stöd till arbetet för mänskliga rättigheter
(human rights support).
Kostnaderna uppgår till 25 916 tkr inklusive lönekostnader. En ny fast tjänst ingår i budgetförslaget.
Critical pathways
(Critical pathways)
Flykting och migration
(Defending people on the move)
har den största budgetposten inom området critical pathways. Lönekostnader för två personer samt avgiften och det extra bidraget till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (totalt 230 tkr) ingår I budgeten.
Frågan om att stoppa tvångsvräkningar
(
End
Forced evictions)
kommer att uppmärksammas på
World Habitat Day
som äger rum 1 oktober som även blir en nationell aktionsdag mot tvångsvräkningar. Vi har även för avsikt att utveckla vårt Rapid response arbete mot tvångsvräkningar och metoder för detta utvecklas inom ramen för mobiliseringsprojektet.
Arbetet med företags ansvar
(
Make corporates accountable
Corporate Accountability)
handlar om att påverka på nationell, regional och internationell nivå för ökade möjligheter till ansvarsutkrävande och tillgång till rättvisa för dem som drabbas av företagsrelaterade MR-kränkningar. Som en del av AI@50 kommer den svenska sektionen att delta i den globala prioriterade kampanjen som riktar sig till oljeföretagen som utvinner olja i Nigerdeltat. Under våren mobiliserar vi till en nationell aktionsdag och vi kommer sannolikt fortsätta lyfta frågan under sommarens festivaler.
Arbetet på Mellanöstern och Nordafrika (
Crisis and transitions in MENA)
kommer vara prioritet i början på året och en nationell aktionsdag planeras till 10 mars. Samtliga kampanjer med aktionsdagar inbegriper mycket aktivism och därmed kampanjutbildningar och andra förberedelser
Dessutom kommer sektionen att arbeta med ett flertal kampanjer vars budgetposter redovisas i bilaga 3. För närmare information hänvisas till verksamhetsplanen för 2012-2013.
Non critical pathways
(Non critical pathways)
Under rubriken återfinns sektionens arbete med utbildning inom mänskliga rättigheter
(human rights education)
; Amnesty i skolan, Amnestyakademin, Angeläget samt det webbaserade spelet inom Angeläget. Total kostnad för mr-utbildningen inklusive löner är 2 952 tkr. Under 2012 kommer det nya materialet och webbsidan inom satsningen på MR i gymnasieskolan att lanseras och arbetet med MR-skolor att påbörjas. Dessutom kommer det webbbaserade spelet att marknadsföras till skolor runt om i landet.
Unikt sektionsarbete
(Unique country work)
Som en del i
One Amnesty
ingår målet att alla sektioner enbart ska arbeta med våra gemensamma prioriteringar i den internationella handlingsplanen. Under en övergångsperiod ges sektionerna möjlighet att fortsätta med eget unikt sektionsarbete. Den svenska sektionen bedriver ingen verksamhet som kan anses ligga utanför handlingsplanens prioriteringar.
Operational enabler portfolios
(Operational enabler portfolios)
Här ingår sektionens fortsatta satsning på digitala plattformar och kommunikation via digitala kanaler för att nå målet om
One Digital Amnesty
. Främst är det lönekostander som avses.
Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter
(Human rights support)
Mest resurser inom
Human rights support
satsas på stöd till medlemmar, aktivister och grupper (members, activists and groups support) som uppgår till 7 449 tkr. Förutom de direkta kostnaderna för aktivisstöd så består budgetposten av lönekostnader för de personer som arbetar med aktivism. En stor post är stöd till aktivism i form av utbildningar, material, utskick och förberedelser för vårt kampanjarbete. Delar av detta arbete har placerats under
Critical pathways
men på grund av att budgetprocessen har varit tvungen att ligga lite före planeringsprocessen samt att kostnadsställen i Cocoa ändrats under arbetets gång, kommer sannolikt kostnader kunna föras från
Human rights support
till
Critical pathways
. Detta gäller i synnerhet 2013, då nya budgetprocessen är klarare samt att en plan finns på plats.
Dessutom ligger också mycket av vår kommunikation i form av Amnesty Press samt mediaarbete både i traditionella och digitala medier under rubriken.
Gemensamma kostnader
(Organisational support)
Gemensamma kostnader delas in i gemensamma kostnader
(organisational support),
s
ty
rning
(governance)
och övriga allmänna kostnader
(other general expense).
Gemensamma kostnader
(Organisational support)
Under gemensamma kostnader ligger bl a alla kostnader för sekretariatet och även löner för sekretariatsgemensamma tjänster. För att kunna utveckla vårt fundraising- och kampanjarbete, speciellt rörande de digitala plattformarna, föreslås en ny fast tjänst inom IT.
Styrning
(Governance)
Här återfinns styrelsens kostnader, kostnader för årsmötet och det internationella rådsmötet (ICM) samt lönekostnader för styrelsesekreteraren.
Övriga allmänna kostnader
(Other general expense)
Under övriga allmänna kostnader återfinns avskrivningar som beräknas öka främst beroende på satsningen på att utveckla ett nytt CRM-system.
Transaktioner inom organisationen
(I
nter-movement
Intercompany transactions)
Under internationella transaktioner återfinns alla transaktioner inom organisationen. I budgeten för 2012 finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, frivilliga bidrag till internationella rörelsen samt bidraget till ERS (European Regional Space).
På internationella rådsmötet (ICM) i augusti togs beslut som har inneburit förändringar för beräkningsgrunden av IS-bidraget. Målet att sektionernas bidrag till det globala arbetet ska vara i genomsnitt 40% mot ca 30% idag flyttades fram från 2016 till 2021, och ett flertal underlättande övergångsregler antogs. Inkomstbortfallet för den internationella budgeten, fram till att förändringarna är helt genomförda, ska kompenseras genom att sektionerna skänker frivilliga extra bidrag (Voluntary Additional Contributions, AVC).
Inledningsvis leder dessa förändringar till att svenska sektionen ska betala ett betydligt lägre IS-bidrag. Till stor del beror det på att att de frivilliga extra bidragen som sektionen har bidragit med är avdragsgilla i beräkningen av IS-avgiften, att insamlingskostnaderna är fortsatt avdragsgilla (i en fallande skala fram till 2017) samt att även procentsatserna för IS-bidragen inledningsvis har sänkts. Dessutom medger inte de internationella riktlinjerna för redovisning att IS-bidraget som ska betalas två år senare kostnadsförs på beräkningsåret och konsekvensen blir att IS-reserven avskaffas. Tidigare har IS-bidraget bestått av tre delar: Faktiskt bidrag att betala baserat på avgiftsunderlagen två och tre år tidigare, en reserv från två år tidigare att upplösa samt en reservering för IS-bidraget som ska betalas om två år.
IS-bidraget 2012 uppgår till 17 157 tkr och är beräknat enligt den nya beräkningsmodellen som utgår ifrån intäkterna 2010 med hänsyn till det extra frivilliga bidraget på nästan 8 mkr som sektionen då bidrog med till den internationella budgeten. Därutöver tillkommer det frivilliga extra bidraget (AVC) som enligt internationell uppmaning bör uppgå till 6% av den ”beskattningsbara inkomsten” (assessable income) och som för 2012 blir 5,3 mkr. Sekretariatet föreslår också att ytterligare 7 mkr läggs som ett extra frivilligt bidrag för att budgeten ska vara balanserad samt för att nå upp till en ändamålsuppfyllelse på minst 75%. De extra frivilliga bidragen har lagts som disponibla budgetdelar för beslut senare under året.
Det obligatoriska bidraget till ERS uppgår till 800 tkr.
SVENSK INSAMLINGSKONTROLL
Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.
Prognosen för nyckeltalen 2012 visar på att nyckeltalen klaras. Nyckeltalet för ändamålsuppfyllelse hamnar preliminärt strax över 76% och nyckeltalet för insamling och administration strax under 24%. Anledningen till det relativt höga nyckeltalet för insamling och administration är de stora satsningar inom fundraising som kommer att göras under 2012.
RESERVERNA
Amnesty har valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en budgetbaserad reserv och en resterande del (kallad "överreserven"). Humanfondsreserven är fr o m 2010 avskaffad. Den budgetbaserade reserven räknas enligt styrelsebeslut från maj 1998 fram som 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av budgeterade sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar.
Beräkningen av den utgående reservens storlek 2012 är beroende av hur det prognostiserade överskottet 2011 kommer att hanteras. Om man utgår ifrån ett nollresultat både 2011 och 2012 så förblir den utgående reserven oförändrad. Enligt reservpolicyn bör den budgetbaserade reserven 2012 uppgå till 19,4 mkr vilket är en ökning med 1,3 mkr från 2011. Den s k ”överreserven” blir då 5,1 mkr vilket ganska väl motsvarar det belopp som enligt tidigare policy hade reserverats för IS-bidraget 2014.
Förslag till beslut om 2012 års budget
Sekretariatet föreslår styrelsen
att
anta den av sekretariatet föreslagna budgeten i sin helhet, med undantag av de extra frivilliga bidragen/disponibla budgetdelarna.
Bilagor:
-
1. Sammanfattning budget 2012
-
3. Kostnadsbudget 2012