Överskottet 2011 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2011

Överskottet 2011 - förslag till extra frivilliga bidrag
(1 bilaga)

Bakgrund
Under en följd av år har den svenska sektionens tillväxt varit så positiv att vi kunnat bidra med extra frivilliga bidrag till den internationella rörelsen, till Rådgivningsbyrån och samtidigt årligen förstärka våra reserver så att överreserven vid årsskiftet 2010/2011 uppgick till ca 8,8 Mkr.

ICM-beslut 15 från 2009 uppmanar sektionerna att under perioden 2010-2011 ge extra frivilliga bidrag motsvarande mellan 5 miljoner Euro och 5% av sektionernas sammanlagda nettointäkter under de två första åren av ISP.

ICM-beslut 18 från 2011 uppmanar sektionerna att under perioden 2012-2013 ge extra frivilliga bidrag på 6,5 miljoner Euro och IEC har i ett brev uppmanat sektionerna att ge 6% av nettointäkten för 2012 resp 2013.

Förslag till hantering av överskottet 2011
Hittills under året har den svenska sektionen utbetalt extra frivilliga bidrag på 4 250 tkr enligt budget.
Prognosen för andra tertialet visar på ett överskott på ca 5,4 Mkr, beroende på förändring av beräkningen för IS-bidraget. På senaste styrelsemötet togs beslut om att upp till 2 000 tkr av det prognostiserade överskottet ska ges som öronmärkta pengar till arbetet i Mellanösten och Nordafrika, MENA. Totalt motsvarar de beslutade frivilliga bidragen i år ca 8% av våra prognostiserade intäkter 2011. För att uppnå Svensk Insamlingskontrolls nyckeltal avseende ändamålskostnader på 75% skulle dock ytterligare ca 2 000 tkr av det återstående överskottet behöva läggas på ändamålskostnader 2011.

I december kommer sekretariatet ta fram en prognos på helårsutfallet baserat på utfallet i november för att få en bättre bild av hur stort överskottet blir och hur ändamålssiffrorna ser ut.

Förslag till beslut

att sektionen 2011 ger ett ovillkorat extra frivilligt bidrag till den internationella rörelsen. Storleken på detta bidrag ska vara sådan att sektionen uppnår Svensk Insamlingskontrolls nyckeltal avseende ändamålskostnader.

att ge ett extra frivilligt bidrag till ERS på 250 tkr för en aktivitet i det separata underlaget om ERS, se bilaga.

Bilaga: Frivilligt bidrag till arbetet inom ramen för ERS, European Regional Space

Bakgrund
Amnesty har sedan många år haft ett EU-kontor som samordnat arbetet inom EU och sektionerna inom EU har bidragit med en särskild årlig avgift för detta arbete. Sedan 2009 är Amnestys Europaarbete organiserat så att vi gemensamt överenskommit om European Regional Space, ERS. ERS innebär att anslutna sektioner, företrädesvis de som ligger inom Europa, gemensamt planerar aktiviteter för arbete i Europa. Alla aktiviteter ska vara koordinerade med ISP och GPS (våra överenskomna globala prioriteringar). ERS har som tidigare en egen budget och ett eget kontor, European Institutes Office, EIO, vars arbete nu täcker hela Europa och även inkluderar Europarådet och dess medlemsstater. Högsta beslutande organ är European Directors Forum, EDF, som fattar beslut om handlingsplaner och budget. ERS har en styrelse och en styrkommitté. Budget för ERS för 2012 fastställdes vid EDF, European Directors Forum i november. Några sektioner har givit frivilliga bidrag i form av pengar, AIDE och AINO eller i form av personalresurser som ställts till förfogande för EIO, AINE och AIBE.

Budgeten för ERS är mycket strikt. Den täcker EIO-kontorets kostnader och de aktiviteter vi åtagit oss genom beslut på EDF i november. Det finns dock flera aktiviteter som är planerade men som inte kan genomföras på grund av den strikta budgeten.

Nedan är ett antal aktiviteter som enligt EIO ökar vår påverkan om de kunde genomföras.

1. Ta fram kampanjmaterial till den nya migrationskampanjen. Genom EIO:s erfarenhet av uppstarten av diskrimineringskampanjen som nu pågår sedan 2 år tillbaka innebär ett koordinerat kampanjmaterial, media- och kampanj vänliga budskap, website och stöd till sektioner/strukturer i Centralasien att vår påverkan ökar. Det finns en budget för detta men den är väldigt begränsad och skulle kunna utökas.

2. Ett område/aspekt inom migrationskampanjen som inte lagts in i 2012 års budget är snabba uppföljnings missioner. Bortsett från de stora rapporterna som är inplanerade är det viktigt att uppdatera informationen om oförutsedda omständigheter, möta situationer som kan uppstå utanför planerat arbete, göra tilläggsintervjuer med individer som inte fått komma in i Europa. Det handlar främst om vårt arbete i första skedet av kampanjen från 2012 som handlar om externalisation, d v s vårt arbete när det gäller Europas agerande mot människor som försöker ta sig in i Europa för att söka asyl eller arbete. Många av dessa åtgärder finns inte med i budgeten på grund av de strikta budgetramarna.

3. Inom ramen för migrationskampanjen finns ett ungdomsläger på Lampedusa för internationell solidaritet. Den italienska sektionen driver detta läger framgångsrikt för italienska ungdomar men EIO skulle vilja att vi kunde stödja ett antal ungdomar från övriga Europa att delta. Men det finns ingen budget för det.