Inför verksamhetsmötet 2012 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2012

Datum: 25 maj 2012

Inför verksamhetsmötet 2012

Aktivismen är central i Amnestys organisation och aktivisterna utför en stor del av svenska Amnestys opinionsbildande och påverkansarbete. I den svenska aktivistorganisationen utgör medlemsstrukturerna ryggraden och är en förutsättning för långsiktigt engagemang på många platser i Sverige. Detta är utgångspunkten på verksamhetsmötet som kommer att bygga på vad utredningen om aktivism har landat i. Uppdragsgruppen fokuserar på att starta nya grupper och att stärka befintliga grupper och distrikt. För att det relativt korta verksamhetsmötet ska undvika spretighet, och undvika att hamna i diskussioner för och emot aktivism eller om definitionen av aktivism och aktivister, vill vi utgå ifrån frågan Hur skapar vi en långvarig och effektiv aktivism?Diskussioner på tidigare verksamhetsmöten har ofta slutat som längre önskelistor på vad aktivistrepresentanter vill ha för stöd i form av material från sekretariatet. För att undvika samma diskussion vill vi sätta upp en anslagstavla där deltagarna under pauser kan skriva ner liknande önskemål och på så vis slippa behandla dem i gruppdiskussioner under verksamhetsmötet.

Förslag på dagordning för verksamhetsmötet 2012

När: Lördagen 22 september
Tid: 3 h

Introduktion 15 min

Passet leds av styrelsen
- Välkomna
- Syftet med verksamhetsmötet

Redovisning uppdragsgruppen 30 min
Passet leds av en eller två representanter från uppdragsgruppen
- Redogörelse för uppdragsgruppens arbetet
- Slutsatser/Rekommendationer

Kommande prioriteringar 15 min
Passet leds förslagsvis av Sofia Halth
- Vad betyder aktivism för vår kommande verksamhet?
- Om aktivism i handlingsplan, strategi och internationella styrdokument. Vart är vi på väg?

Diskussion 1 h
Dela upp i sex grupper, alla grupper ska ha minst:
- en styrelseledamot
- en distriktsaktiv
- en anställd (som kan svara på frågor om vad som görs etc)
- en medlem från uppdragsgruppen

Gruppen har en sedan tidigare utsedd ordförande samt en rapportör som tar anteckningar. Varje grupp får en fråga att besvara. Ordförande ansvarar för att diskussionerna inte hamnar på en för operativ nivå.

Efter 30 minuter slås de sex grupperna ihop till tre grupper. I den nya konstellationen får grupperna presentera sina idéer och får feedback från den andra gruppen. Varje grupp ska skriftligen rapportera i punktform tre rekommendationer.

Förslag till frågeställningar:
- Behöver sektionsstyrelsen ändra något (stadgar/årsmötesbeslut/plan) för att aktivister ska kunna skapa mer aktivism?
- Vilka metoder gynnar långsiktiga medlemsstrukturer? (centrala kampanjer, egna projekt, IAR osv.)
- Fyra frågor som grupputredningsgruppen formulerar utifrån deras slutsatser och rekommendationer i arbetet.

Redovisning gruppdiskussion 1 h
Ordföranden i varje diskussionsgrupp lämnar in skriftliga rekommendationerna från gruppens diskussioner och de sex grupperna presenterar sina rekommendationer i storgrupp. Diskussionen leds av en ordförande och i samband med redovisningen kan andra grupper komma med kommentarer och förslag som nedtecknas av en sekreterare.

Styrelsen såväl som sekretariatet ska få med sig tydliga rekommendationer utifrån gruppdiskussionerna.