Rekryteringsprocess av ny generalsekreterare, steg 1 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2012

Från: Sofia Halth
Datum: 26 maj 2012

Rekryteringsprocess av ny generalsekreterare, steg 1

Bakgrund
Enligt arbetsordningen ska sektionens generalsekreterare utses av styrelsen. Lise Bergh kommer att avsluta sin tjänst som generalsekreterare för svenska Amnesty till julen 2013. Det innebär att sektionen under 2012 - 2013 ska genomföra en rekryteringsprocess för att hitta en ny person till den viktigaste posten i organisationen.

Syfte samt formulering av uppdraget
Vårt mål bör vara att genomföra en så professionell och kvalificerad rekryteringsprocess som möjligt. Det första steget i en sådan process bör därför vara att styrelsen fattar beslut om hur själva processen skall se ut. Vilka är de olika stegen i rekryteringsprocessen och vilka skall involveras? I utformandet av denna process bör vi använda oss av personer inom rörelsen som har gott förtroende hos medlemmar och anställda, god kunskap om hur sektionen fungerar, tidigare erfarenhet av chefsrekrytering samt erfarenhet från den process då Lise Bergh rekryterades. Då säkerställer vi trovärdighet och transparens samt att kunskap och erfarenhet tas till vara.

Uppdraget består i att använda sig av information från andra sektioner, organisationer, samt egen och andras kunskap för att utforma ett förslag till rekryteringsprocess som sektionen sedan kan följa i arbetet med att rekrytera en ny generalsekreterare.

I uppdraget åligger dessutom ordförande att föreslå styrelsen en rekryteringsgrupp som kommer leda arbetet med rekryteringsprocessen 2012-2013.

Tidsram
Gruppen tillsätts i och med beslut på styrelsens möte i juni 2012 och lämnar ett slutgiltigt förslag på rekryteringsprocess till styrelsen i september 2012. Efter beslut om processen och rekryteringsgruppen sätter arbetet genast igång.

Gruppens sammansättning
Gruppen föreslås bestå av:
Sofia Halth och Lisbeth Kohls, sektionsordförande samt styrelseledamot.
Jörgen Qwist, VD DGC, tidigare kassör i sektionen samt medlem i den rekryteringsgrupp som arbetade med rekryteringen av Lise Bergh.
Anna Nilsdotter, vice VD Enact Sustainable Strategies, tidigare ordförande i sektionen.

Samtliga personer utom ordförande har tidigare erfarenhet av rekrytering.

Förslag till beslut

att uppdra åt Sofia Halth, Lisbeth Kohls, Anna Nilsdotter och Jörgen Qwist att lämna ett förslag till process för rekrytering av ny generalsekreterare för svenska sektionen av Amnesty International till styrelsens septembermöte,

att uppdra åt Sofia Halth att till styrelsens septembermöte lämna ett förslag på sammansättning av den grupp som ska leda arbetet med rekryteringsprocessen.