Förslag på åtgärder årsmötesbeslut 2012 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2012

Datum: 25 maj 2012

Förslag på åtgärder årsmötesbeslut 2012

Följande årsmötesbeslut från 2012 föranleder någon typ av aktiv åtgärd. Nedan finns sekretariatets förslag på uppföljning listat intill varje beslut.

Om inte annat anges, kommer en rapportering av åtgärder med anledning av årsmötesbeslut att ges till årsmötet 2013.

Observera att paragrafnumreringen eventuellt kan komma att ändras efter årsmötesprotokollets justering.

§ 34 Motionen Släpp Guantánomofångarna loss – till Sverige

Beslut att svenska Amnestysektionen arbetar aktivt för att den svenska regeringen och riksdagen ska erbjuda fristad i Sverige för samtliga kvarvarande Guantánamofångar, som inte har dömts/inte kan dömas i en civil domstol i USA, och som inte kan ges fullgott skydd på annan plats i enlighet med internationella flyktingrättsliga normer.

Förslag till åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att till oktobermötet 2012 utreda om verksamhetsplanen 2012-13 behöver revideras utifrån årsmötesbeslutet och om så är fallet föreslå relevanta målformuleringar.

§ 43 Motion om gruppernas arbete för enskilda fall

att ge styrelsen i uppdrag att se över hur grupperna skall (ska) ges ökade möjligheter till ett självständigt och långsiktigt arbete för enskilda och grupper av människor inom olika delar av Amnesty Internationals nuvarande åtagande.

Förslag till åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att som ett första steg ta upp frågan om gruppernas ökade möjligheter till ett självständigt och långsiktigt arbete för enskilda och grupper av människor inom olika delar av Amnesty Internationals nuvarande åtagande med IS och rapportera tillbaka till styrelsen vid septembermötet.

§ 51 Motion om bankernas kontanthantering

Beslut

att Amnesty svenska sektionen agerar för slopade kostnader för kontanthantering för a Amnestygrupperna i Sverige hos samtliga storbanker.

Förslag till åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att under hösten 2012 tillskriva storbankerna angående att slopa kostnaden för kontanthantering för Amnestygrupperna i Sverige.

§ 52 Motion om kvalificerade revisorer till distrikten

Beslut

att sektionen vid behov ska bistå redovisningsgrupper/enheter i arbetet att finna en kvalificerad revisor när enheten försökt men ej lyckats hitta en sådan revisor,

att följande ändring införs i standardstadgarna för distrikt:

§ 7.3 Bokföring och redovisning om verksamheten tillgångarna överstiger SEK 50 000 200 000
Om distriktets intäkter tillgånga r vid årets slut överstiger SEK 50 000 200 000 ska ett årsbokslut enligt god redovisningssed, undertecknat av föreningens styrelse och reviderat av en kvalificerad revisor, inkomma till sekretariatet senast den 15 februari.

att följande ändring införs i standardstadgarna för redovisningsgrupper:

Om gruppens intäkter tillgångar vid årets slut överstiger SEK 50 000 200 000 ska ett årsbokslut enligt god redovisningssed, undertecknat av föreningens styrelse och reviderat av en kvalificerad revisor, inkomma till sekretariatet senast den 15 februari.

Kommentar: För sekretariatet gäller att se till att ha beredskap för eventuella förfrågningar om revisorshjälp men denna beredskap menar vi inte behöver fattas beslut om.

Förslag till åtgärd:

att uppdatera standardstadgarna i enlighet med årsmötesbeslut § 52 senast före sommaren, samt

att kommunicera ut förändringen och möjligheten till biträde från sekretariatet till grupper och distrikt.

§ 53 Motion om integritet och webben

Beslut

att uppdra åt styrelsen att utreda möjligheten att bilda en till styrelsen rådgivande IT-grupp med aktivister med en professionell bakgrund inom IT-strategiska frågor.

Kommentar: möjligheten finns rent praktiskt, men vi tolkar orden “utreda möjligheten” som att i ett första steg identifiera om och i så fall vilket behov styrelsen har av sådan grupp.

Förslag till åtgärd:

att uppdra åt SG X att se över behovet av en till styrelsen rådgivande IT-grupp senast till X-mötet.

§ 56 Förslag om avskaffande av gruppröstningen

Beslut

att stryka § 9.5 i stadgarna.

Den strukna texten lyder: Om så begärs, röstar i en andra omgång endast befullmäktigade ombud för arbetsgrupperna, varvid varje arbetsgrupp ges tio röster. Avgörandet sker genom summering av de båda röstningsomgångarnas resultat. Ombuden erhåller för denna röstning särskilda röstkort.

Förslag till åtgärd:

Då stadgarna redan är uppdaterade i enlighet med beslutet behövs ingen vidare åtgärd. Finns med i underlaget för styrelsens kännedom.

§ 57 Förslag om begränsade mandatperioder

Beslut

att uppdra åt styrelsen att presentera ett stadgeändringsförslag till årsmötet 2013 om begränsade mandatperioder för förtroendevalda av årsmötet.

Förslag till åtgärd:

att uppdra åt SG X att ta fram ett stadgeändringsförslag om begränsade mandatperioder för förtroendevalda av årsmötet senast till marsmötet 2013.