Uppföljning av årsmötesbeslut 2011 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2011

Datum: 30 maj 2011

Uppföljning av årsmötesbeslut 2011

Inledning
Nedanstående beslut från årsmötet 2011 är hämtade från det ännu icke justerade årsmötesprotokollet. De av sekretariatet föreslagna åtgärderna är kursiverade. Åtgärderna tar upp vem som ska följa upp beslutet, i kort form hur samt när det ska tas upp av styrelsen för behandling. Besluten kommer således inte att behandlas under detta möte.

§ 49 Förslag från styrelsen om tillsättande av uppdragsgrupp som utreder demokratin inom Amnesty

Årsmötesbeslut

att ge styrelsen i uppdrag att tillsätta en uppdragsgrupp för att komma med förslag om hur vi kan utveckla och stärka det demokratiska deltagandet inom sektionen i enlighet med visionen i Svenska Amnesty 2016,
att styrelsen löpande inkluderar och konsulterar medlemmarna i den processen,

att styrelsen återrapporterar till årsmötet 2012

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att ta fram förslag till direktiv för uppdraget till styrelsens septembermöte 2011 och därefter utse uppdragsgruppen. Sekretariatet ska konsultera medlemmarna i arbetet med att ta fram direktiven.

§ 50 Motion om stöd till samordningar och specialgrupper

Årsmötesbeslut

att uppdra åt styrelsen att snarast utveckla och förstärka arbetet med stöd till samordningar och specialgrupper samt administration av aktionsfall.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att inom ramen för arbetet med handlingsplanen 2012-2013 beakta, utveckla och förstärka stödet till samordningar och specialgrupper och rapportera till styrelsen i samband med att den nya planen presenteras på februarimötet 2012, samt att i tertialrapporteringen ta upp hur arbetet organiseras och fortgår.

§ 51 Motion om arbetet för samvetsfångar

Årsmötesbeslut

att verka för en utveckling av de nätverk med frivilliga samordnare i olika sektioner som kan komplettera vad som görs av de centrala utredarna.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att lyfta denna fråga till IS/ alternativt att uppdra åt ordföranden och GS att lyfta denna fråga till Charis Forum respektive IS och rapportera på styrelsens februarimöte 2012.

§ 54 Motion om att stärka grupperna inom Amnesty

att sektionen ska arbeta för att antalet grupper ska öka fram till 2016

att styrelsen åtgärdar så att rutiner finns som säkerställer att grupperna informeras och blir tillfrågade om de vill vara med att planera/genomföra centralt initierade aktiviteter inom deras geografiska område.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att inom ramen för handlingsplan för 2012-2013 ange detta som ett mål och hur vi ska arbeta med det. Rapportering sker löpande till styrelsen i tertialrapporteringen,

att uppdra åt sekretariatet att till novembermötet 2011 tillse att rutiner finns som säkerställer att grupperna informeras och blir tillfrågade om de vill vara med att planera/genomföra centralt initierade aktiviteter inom deras geografiska område.

§ 55 Motion om utveckling av de lokala grupperna

Årsmötesbeslut

att tillsätta en utredningsgrupp av intresserade medlemmar med uppgift att undersöka vad grupperna behöver för ökad tillväxt och avknoppning,

att denna utredningsgrupp ges resurser att kontakta ett brett urval av nuvarande grupper för att få en bild av deras förhållanden och önskemål,

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att presentera förslag till direktiv för en uppdragsgrupp på styrelsens novembermötet 2012 och att därefter utse gruppen. Rapportering av gruppens arbete bör ske första gången till styrelsen vid marsmötet 2012.

§ 56 Motion om information om tillfälliga lokala arrangemang

Årsmötesbeslut

att de som engageras i face-to-face får information om vilka lokala grupper som finns,

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens septembermöte 2011 redogöra för de rutiner som finns för att säkerställa att de som engageras i face-to-face får information om vilka lokala grupper som finns samt att grupperna informeras om lokala face-to-face-aktioner samt om eventuella besök på orten av representanter för centrala Amnesty.

§ 57 Motion om tillgång till interna data

Årsmötesbeslut

att uppdra åt styrelsen att verka för att uppgifter om sektionernas storlek, delegaternas fördelning vid rådsmötet och den aktuella strukturen och arbetsfördelningen vid internationella sekretariatet görs tillgängliga för intresserade medlemmar på den svenska interna hemsidan på svenska.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att ta fram dessa data och presentera dem på sektionens hemsida till septembermötet 2011.

§ 58 Motion om tolkning på årsmöten

Årsmötesbeslut

att uppdra åt styrelsen att tillse att anföranden på årsmöten som hålls på annat språk än svenska översätts så kvalitativt som möjligt utifrån praktiska och ekonomiska förutsättningar.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att ta fram riktlinjer för tolkning av anföranden på andra språk än svenska på sektionens årsmöten till styrelsens decembermöte 2011.

§ 59 Motion om ändring av medlemsdefinitionen i distriktens standardstadgar

Årsmötesbeslut

att § 3 i standardstadgarna för distrikt ändras till:

Medlem i distriktet är alla medlemmar i distriktets grupper och ungdomsgrupper, alla som är verksamma inom de grupper/funktioner på distriktsnivå som tillsatts av distriktsstyrelsen eller distriktets årsmöte, samt medlemmar som deltar i distriktets demokratiska processer. Medlem i distriktet ska även vara medlem i den Svenska sektionen av Amnesty International.”

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att föra in ändringen i distriktens standardstadgar.

§ 61 Förslag från styrelsen om resolution till ICM om statliga medel

Årsmötesbeslut

att uppdra åt svenska sektionen att på ICM 2011 verka för att Amnesty International i framtiden inte tar emot offentliga medel.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sektionens ICM-delegation att på ICM 2011 verka för att Amnesty International i framtiden inte tar emot offentliga medel.

§ 62 Förslag från styrelsen om förändring av Granskningskommitténs direktiv och budgetmötet

Årsmötesbeslut

att ge styrelsen mandat att efter ICM 2011 i dialog med GK ändra GK:s direktiv avseende rapportering, med hänsyn till de nya rapporteringssystem som då kan föreligga,

att uppdra åt styrelsen att årligen arrangera ett verksamhetsmöte i syfte att väga in de aktiva medlemmarnas synpunkter i samband med budgetprocessen,

att härmed återkalla alla tidigare årsmötesbeslut rörande budgetmötets utformning och innehåll.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att efter ICM, vid det första styrelsemöte då beslut om rapporteringssystem för sektionerna föreligger, lämna förslag till styrelsen på en uppdatering av GK:s direktiv angående rapportering och att arrangera ett verksamhetsmöte med start hösten 2011.

§ 63 Förslag från styrelsen om förändrad roll för diskrimineringsombuden

Årsmötesbeslut

att avskaffa riktlinjerna för diskrimineringsombuden,

att diskrimineringsombuden hädanefter väljs som funktionärer på och enbart för tiden av årsmötet,

att uppdra åt styrelsen att till årsmötet 2012 införa ett stycke i årsmöteshandboken om diskrimineringsombudens roll,

att ändra stadgarnas paragraf 7.5 enligt följande

7.5 Förslag till årsmötets dagordning upprättas av styrelsen. Följande ärenden skall alltid finnas upptagna:
- val av funktionärer: a) två ordförande, b) minst två sekreterare, c) två justerare d) minst två rösträknare och e) två diskrimineringsombud

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att föra in stadgeändringen samt att till styrelsens novembermöte 2011 presentera ett förslag på nytt stycke i årsmöteshandboken om diskrimineringsombudens roll i enlighet med årsmötesbeslutet.