Förändringar i Ungdomsrådet Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2011

Datum: 27 maj 2011

Förändringar i Ungdomsrådet

Bakgrund
Ungdomsrådet (inledningsvis kallat Amnestys Centrala Ungdomsgrupp, ACU) har funnits i den svenska sektionen i en eller annan form sedan tidigt 90-tal. I princip har det lika länge diskuterats vilken roll rådet ska ha i sektionen. Under senare år har ungdomsrådets arbete dessutom kompletterats av en anställd ungdomssamordnare och en praktikantverksamhet i Stockholm, Göteborg och Malmö med ungefär samma arbetsuppgifter som rådet, vilket gör ett förtydligande av ungdomsrådets roll än mer angeläget.

Rekryteringen till rådet har i teorin skett via ansökningar, men i praktiken har dessa ansökningar varit mycket få. Snarare har ungdomssamordnaren på kontoret i många fall handplockat rådets medlemmar mer eller mindre själv. Det kan också ifrågasättas om det verkligen ligger i linje med ungdomars livsstil att vid ett enda tillfälle under året knyta upp sig för ett årslångt engagemang. I skrivande stund finns inga ansökningar till ungdomsrådet 2011-2012, och tillfället kan därför vara väl valt att se över rådets sammansättning och roll i framtiden.

Syftet med det här underlaget är att tydliggöra ungdomsrådets roll och att tydliggöra ansvaret för tillsättning, samordning och stöd till rådet.

Tillsättning och storlek
Vi föreslår att ungdomsrådet fortsättningsvis ska användas som ett nätverk snarare än en grupp, att tillsättandet av nya medlemmar (och avgången av gamla) kan ske kontinuerligt och att rådet bör ha 10-15 medlemmar. Detta gör det möjligt att när som helst under året plocka in nya deltagare i rådet, men även att medlemmar kan lämna rådet på ett smidigt sätt när de inte längre hinner/orkar/vill sköta sina arbetsuppgifter (nästan varje år lämnar någon ungdomsrådet av just dessa anledningar). Ett större ungdomsråd ökar också möjligheten till geografisk spridning av rådets medlemmar. Ansvarig för att ta in nya medlemmar i rådet är ungdomssamordnaren på sekretariatet.

Stöd och mobilisering
Två av de viktigaste funktionerna för rådet har varit att stödja grupper och att mobilisera grupper inför kampanjer/aktiviteter. Rådet har fyllt en viktig funktion vad gäller att få medlemmar i ungdomsgrupper att delta på kampanjutbildningar, ungdomsträffar och aktivistseminariet. Uppmärksamheten från ungdomsrådet är också en viktig faktor för att motverka isolering, vilket annars är ett påtagligt hot för grupper med låg föreningserfarenhet. Med ett större ungdomsråd hoppas vi kunna ge ytterligare stöd till grupperna, samtidigt som vi minskar arbetsbördan för varje individuell medlem i rådet.

Ungdomsträffar
Arbetet med att förbereda och leda de nationella ungdomsträffarna bör också ligga kvar på rådet. Den funktionen har fungerat bra, och fördjupar därtill kontakten med ungdomssamordnaren, vilket är positivt i sig. De lokala ungdomsträffarna i Stockholm, Göteborg och Malmö har som regel drivits främst av ungdomspraktikanterna. Där vill vi se en ökad samordning/integrering med ungdomsrådet framöver.

Representativitet
I praktiken fungerar ungdomsrådet ganska sällan som representanter för ungdomar inom Amnesty. Det händer att rådet konsulteras av styrelsen eller sekretariatet, men det utgör en ganska liten del av rådets funktion. Rådet utses därtill inte av andra ungdomar, och har alltså en ganska svag legitimitet för en sådan roll. Nätverksformen riskerar att försvaga denna roll ytterligare, då den gör det svårare för ungdomsrådet att uttrycka en given åsikt som grupp. Vi anser att andra fördelar är viktigare än denna nackdel, men då frågorna om representativitet och delaktighet är viktiga föreslår vi att de bör beaktas i den demokratiutredning som kommer genomföras under det kommande året.

Samordning av rådets arbete
Ungdomsrådet har ofta haft problem med koordinering och kontinuitet. Som regel har rådet varit mycket aktivt under hösten, för att sedan tappa fart under våren (då många ungdomsgrupper till följd av läsårsskiftet går in i sin känsligaste fas). Samordningsarbetet kommer också att bli mer omfattande då antalet medlemmar i rådet utökas. Vårt förslag är därför att ungdomssamordnaren tar över huvudansvaret för samordningen av rådet. Vi tror att det kommer göra rådet mer långsiktigt stabilt, förhindra att arbetet mer eller mindre startar om från noll i början av varje läsår och förkorta rådets startsträcka i början av höstterminen.

Ungdomsrådet som initiativtagare och pådrivare
Förslaget att ungdomssamordnaren tar över samordningen av ungdomsrådets arbete får inte innebära att rådets funktion som pådrivare vad gäller utveckling av vårt arbete för ungdomar försvinner. Rådet ska fortfarande ha i uppgift att komma med idéer, förslag och initiativ, och det är viktigt att ungdomssamordnaren hittar former för en kreativ diskussion inom rådet.

Medlemsutveckling
En viktig funktion för ungdomsrådet under åren har varit att det fungerat som en utvecklingsnivå för unga medlemmar. Det finns flera exempel på medlemmar som efter en tid i ungdomsrådet tagit på sig andra uppgifter på distrikts- och sektionsnivå. Även om detta snarast är en indirekt funktion för rådet bör den frågan vara uttalat prioriterad, och det bör ingå i ungdomssamordnarens arbetsuppgifter att diskutera rådmedlemmarnas fortsatta utveckling i Amnesty.

Möten och budget
Ungdomsrådet i sin helhet ska ges möjlighet att träffas en helg per termin. Vi tror därtill att de rådmedlemmar som bor i närheten av varandra kommer ha behov av kortare samordningsmöten ytterligare någon gång per termin.

Styrelsen föreslås besluta:

att ungdomsrådets ansvarsområden fortsatt ska vara:
- att ha en pådrivande och initiativtagande roll vad gäller utveckling av ungdomsarbetet i den svenska sektionen,
- att stödja och mobilisera sektionens ungdomsgrupper,
- att planera och leda de nationella ungdomsträffarna, i samråd med ungdomssamordnaren,
- att vara delaktiga i arbetet med de lokala ungdomsträffarna, i samråd med ungdomspraktikanterna i Stockholm, Göteborg och Malmö,

att sekretariatet ansvarar för ungdomsrådets utformning och tillsättning, samt samordning och stöd till rådet,

att sekretariatet rapporterar tillbaka till styrelsens junimöte 2012 om ungdomsrådets utveckling,

att ungdomars demokratiska inflytande och delaktighet särskilt ska beaktas av den demokratiutredningsgrupp som kommer att tillsättas under 2011.