Förslag på strategier för perioden 2012 - 2016 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2011

Från:
Sekretariatet
Datum:
27 maj 2011

Förslag på strategier för perioden 2012 - 2016

Bakgrund

Samtliga strategier för Amnestys olika verksamhetsområden slutade att gälla 31 december 2010, det vill säga vid förra handlingsplaneperiodens slut. Det innebär att sektionen behöver ta fram nya strategier utifrån ISP och Svenska Amnesty 2016. Ett förslag på vilka strategier som bör tas fram presenteras i detta underlag.

Vad är en strategi och var i dokumenthierarkin ska en strategi finnas?

En strategi är en vägkarta och ska besvara hur vi ska arbeta med X för att uppnå Y. Strategierna bör ange centrala vägval inom det område som strategierna behandlar.

Strategier ska svara mot ISP-kartan och Svenska Amnesty 2016 samt ge vägledning inför plan 2012-2013 samt 2014-2015. Rent hierarkiskt förhåller sig styrdokumenten till varandra på följande vis:

ISP-karta -- Svenska Amnesty 2016 -- Strategier -- GPS -- Plan. Detta är också en skala från en strategisk till mer operativ nivå. Syftet är att planen blir ett verkligt arbetsverktyg i det löpande prioriteringsarbetet av verksamheten.

Strategier under förra handlingsplaneperioden (2004-2010)

De strategier som togs fram under förra handlingsplaneperioden och nu har upphört gälla är följande:
- Aktiviststrategi
- Kampanjstrategi
- Fundraisingstrategi
- MR-utbildningsstrategi
- Mångfaldsstrategi
- Ungdomsstrategi

Utöver dessa finns en gällande strategi för MR i gymnasieskolan (delområde inom MR-utbildning). Dessutom tas en kommunikationsplattform fram på internationell nivå som kommer att översättas till svenska och fungera som ett övergripande paraply och bas för samtliga strategier. Kommunikationsplattformen är en utgångspunkt för hur vi kommunicerar som organisation, den anger vilka värden som är viktiga i kommunikationen, hur vi kommunicerar vår identitet - oavsett verksamhetsområde.

Behov av strategier

Sekretariatet ser behov av två strategier för perioden fram till 2016:

1. Strategi för tillväxt

Fokus på tillväxt rörande både antal medlemmar, aktivism och insamling. Internationellt har en Growth Strategy tagits fram som bygger på samma grundtanke.
Exempel på frågor för en tillväxtstrategi:
- Hur åstadkommer vi en bred fundraisingmix? Vilka nya intäktskällor bör prioriteras?
- Hur tillgodoser vi att ökad ekonomisk tillväxt innebär en ökad aktivism?
- Hur kan vi arbeta mer integrerat med kampanj och fundraising för att både öka aktivismen, värva nya medlemmar och samla in pengar?
- Hur säkerställer vi en tillväxt på kompetensområdet?

2. Strategi för kommunikation och påverkan

Fokus på all extern kommunikation, i form av varumärkesbyggande kommunikation, information och utbildning samt opinionsbildning/kampanj.
Exempel på frågor för en kommunikation- och påverkansstrategi:
- Vilka målgrupper och kanaler bör prioriteras?
- Hur använder vi aktivismen för bästa möjliga påverkan?
- Hur kommunicerar vi enhetligt men samtidigt spetsigt och utmanade?
- Vilka övergripande mål ska vår MR-utbildning understödja?

Jämställdhet och mångfald ska genomsyra båda dessa strategier utifrån existerande policies och därmed inte finnas i egna strategier. Det pågående arbetet med jämtegrering är också en viktigt del i de kommande strategierna.

Ett argument för att ett mindre antal strategier tas fram än tidigare är vår ambition att i högre grad arbeta integrerat med de olika verksamhetsområdena och ta vara på synnergieffekter. Genom att arbeta med två avdelningsgemensamma strategier motverkar vi ett “stuprörstänkande" och skapar en mer naturlig gemensam planeringsprocess och väg framåt.

Förslagsvis leds arbetet med framtagandet av strategier gemensamt av samtliga avdelningschefer men där avdelningschef 1 (Opinion och påverkan) och 2 (Kommunikation och fundrasing) även tar ett mer operativt ansvar genom att ingå i arbetsgruppen för respektive strategi . På så sätt kan en samsyn etableras direkt i den operativa processen.

Tidsplan

-Juni : Diskussion och beslut vid styrelsemötet om kommande strategier

-September: Planeringsdagar för personalen, avdelningsöverskridande diskussioner om strategier, tillsättning av arbetsgrupper

-December: rapportering av arbete med strategier vid styrelsemötet

-Februari 2012: Förslag på strategi för tillväxt samt strategi för kommunikation och påverkan läggs fram på styrelsemötet.

Förslag till beslut:

att
uppdra åt sekretariatet att ta fram en strategi för tillväxt och en strategi för kommunikation och påverkan,

att
uppdra åt sekretariatet komma med en rapport om det pågående arbetet till styrelsens möte i december 2011,

att
uppdra åt sekretariatet att inkomma med förslag på färdiga strategier till styrelsens möte i februari 2012.