Kommentarer och kompletteringar till RGB:s årsredovisning och verksamhetsplan Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 1999

Kommentarer och kompletteringar till RGB:s årsredovisning och verksamhetsplan

I egenskap av Amnesty Internationals representant i Rådginvingsbyråns styrelse får jag härmed avge följande kommentarer och kompletteringar till den årsredovisning och verksamhetsplan som redan kommit sektionsstyrelsen tillhanda. Rådgivningsbyrån förkortas nedan RGB.

RGB idag består av mycket kompetenta personer varav alla utom en person ( Anki Carlsson ) är jurister. Arbetet med enskilda ärenden, som ju den huvudsakliga verksamheten består av, utförs väl vilket även speglas av de goda reslutat som ofta har uppnåtts.

En önskan är dock att RGB skulle vara något mer offensiv och, när så krävs, kritisk till invandrarverkets och Utlänningsnämndens handläggningsrutiner och bedömningar i enskilda ärenden.

RGB har idag goda och, som jag förstår, ganska frekventa kontakter med framförallt invandrarverket men även Utlänningsnämnden och UD. Säkert av godo men bara så länge det inte uppstår en ovilja eller rädsla för att uttrycka kritik. Och inte om invandrarverket får uppfattningen att RGB i vissa sammanhang är dess förlängda arm.

RGB har vid ett par officiella sammanhang uttryckt åsikter som jag ( och inte heller AI tror jag ) delar. Åsikter som inte borde ha framförts till bland andra invandrarverkets ledning vilket var fallet. Vad detta gällde kan jag närmare redogöra för muntligen om så önskas.

Vad gäller verksamheten, både under föregående år och den planerade, framgår den av de handlingar som styrelsen nu fått tillgång till. Det finns inget ytterligare att tillföra i den delen, utom att jag anser det vara av stor vikt att den seminarieutbildning angående tortyroffers beteende som nu finns tillgänglig för personal vid invandrarverket och Utlänningsnämnden också finns tillgänglig för juridiska ombud och andra som arbetar direkt med asylsökande. Hur detta skulle lösas ekonomiskt behöver i sådant fall diskuteras vidare.

Det stora problemet som inte har lösts under föregående verksamhetsår är RGB:s ekonomi. Under årsmötet togs frågan återigen upp och återigen beslutades att ett möte snarast skall hållas med generalsekreterarna ( eller motsvarande ) för stiftarorganisationerna. Rädda Barnen har åtagit sig att organisera mötet. Organisationerna måste uppenbarligen ta ett större ansvar. Problemet gäller såväl tillskott av pengar men även den löpande verksamheten, bokföringen. Bland RGB:s personal finns ingen ekonomisk kompetens.

Det bästa vore om RGB får arbeta med frågor som den är kompetent att lösa och dessutom gör bra och att ekonomin, även den löpande, sköts av en utomstående person eller stiftarorganisation.

Om det också finns uttrymme för AI:s insamlingsansvariga att under en period aktivt försöka få stöd, sponsorer till RGB vore det utmärkt. RGB har som bekant gjort ett försök, efter att ha erhållit råd från AI. Resultatet blev ett, enligt mitt förmenande, ganska " osäljande " brev som sändes ut till ett antal stora företag. Inget svar erhölls. Det är därför ingen idé att RGB själv gör ytterligare försök.

Vad slutligen gäller datorer, finns i vart fall ett uppenbart behov av inköp av nya datorer. För det fall styrelsen beslutar att anslå det äskade beloppet föreslår jag att inköpet sköts av AI i samråd med RGB.

Madelaine Seidlitz