Förslag till uppdaterad placeringspolicy för sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 1999

Från: D-utskottet
Datum: 99-04-19

Re: Förslag till uppdaterad placeringspolicy för sektionen

BAKGRUND:

Svenska Amnesty har i ökande omfattning erhållit gåvor i form av aktier och andra värdepapper. Målsättningen vad gäller dessa innehav bör vara att de säljs så fort det är möjligt. Placeringspolicyn bör för tydlighetens skull förtydligas med hänsyn tagen till detta och därför föreslås det att den nuvarande placeringspolicyn (se nedan) kompletteras enligt nedan.
Dessutom bör placering i instrument emitterade av svenska kommuner och av svenska kommuner helägda bolag ej längre tillåtas eftersom dessa i ökande grad privatiseras. Hitintills har vi ännu ej använt oss av denna placeringsform.

D-utskottet föreslår styrelsen besluta följande förändringar i svenska sektionens placeringspolicy:
- att sektionen, vad gäller gåvor i form av aktier eller andra värdepapper, som inte är i enlighet med sektionens placeringspolicy, får inneha dessa för kortare tid. Målsättningen är dock att sådana gåvor säljs snarast
- att placering i instrument emitterade av svenska kommuner och av svenska kommuner helägda bolag ej längre tillåts

Förslag till ny placeringspolicy för svenska sektionen av Amnesty International

Sektionens reserver placeras så att de ger hög avkastning utan att kapitalet riskeras eller att Amnestys anseende kommer till skada.

Placering får endast ske på bankkonto och i standardiserade instrument för vilka det finns en fungerande marknad. Med standardiserade instrument avses statsskuldsväxlar, obligationer och certifikat som av ledande kreditvärderingsinstitut tilldelats rating K1 eller motsvarande.
Undantag gäller i de fall sektionen erhåller gåvor i form av aktier eller andra värdepapper som tillåter ett kortare innehav. Försäljning av sådana värdepapper bör dock ske snarast.

Placering får endast ske i instrument emitterade av:

· Svenska banker.
· Svenska staten och av svenska staten helägda bolag.
· Andra svenska företag som av ledande kreditvärderingsinstitut åsatts långsiktig rating AA eller motsvarande.

En placering skall kunna omsättas inom fem bankdagar utan att det uppstår stora förluster p g a höga transaktionskostnader.

Maximalt 30% av placerade medel får löpa med en genomsnittlig räntebindningstid överstigande 3 år.

Sektionen får maximalt placera 50.000 kr vardera i Bancos Hjälpfond och Bancos Humanfond,

Placering som avviker mot ovanstående får endast göras efter beslut av styrelsen.

Sekretariatet skall årligen rapportera till styrelsen hur sektionens medel är placerade.