Begäran om ekonomiskt stöd från Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB) och brev från Rådgivningsbyrån, dat. 990329. Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 1999

Datum: 1999-04-07

I juni 1998 fattade styrelsen beslut om ett extra bidrag på maximalt 300 000 kr till RGB för att täcka ett förväntat underslkott under året. I december meddelade RGB att underskottet för 1998 skulle bli 284 869 kr, varför denna summa betalades ut. I samband med RGBs bokslut har det emellertid visat sig att underskottet uppgick till 192 660 kr, skillnaden berodde på en felräkning i samband med en gåva från Svenska kyrkan avseende 1998 som inkom till RGB först i januari i år. För 1999 har svenska sektionen budgeterat 300 000 kr till RGB.

En begäran har nu inkommit från RGB (se bifogat brev) om att få ta i anspråk den resterande delen av Amnestys bidrag, 92 209 kr, för inköp av datautrustning under verksamhetsåret 1999.

Förslag till beslut

Sekretariatet anser att RGB är i stort behov av att förnya sin datautrustning och föbättra sitt datorstöd, men vill i övrigt inte kommentera finansieringen av detta, utan föreslår att styrelsen fattar beslut om något av följande två alternativ

1) Begäran om inköp av datautrustning för 1999 till ett värde motsvarande överskottet av Amnestys extra bidrag 1998, d v s 92 209 kr, bifalles

2) Begäran avslås, och motsvarande summa dras från 1999 års bidrag till RGB

Amnesty International
                              svenska sektionen
                              10435 STOCKHOLM

Stockholm 1999-03-29

Begäran om att 1999 få ta i anspråk medel som Amnesty International - svenska sektionen ställt till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingars förfogande för täckande av underskott 1998.

Amnesty International - svenska sektionens styrelse beslutade sommaren 1998 ställa garanti om maximalt 300.000 Skr till täckande av 1998 års underskott vid Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar.
Rådgivningsbyrån gjorde i början av december 1998 en preliminär beräkning av resultatet för året.
Beräkningen visade ett underskott om 284.869 Skr.

Beräkningen var dock felaktig. Orsaken till felet var att ett bidrag från Svenska kyrkan ej aviserats från varken bidragsgivaren eller SE-banken. Bidraget gavs i slutet av november 1998 och uppmärksammades först i samband med att banken, i början av januari, redovisade det gångna årets kontobehållning.

Nu upprättad preliminär (av revisor godkänd) årsredovisning för verksamhetsåret 1998 visar att Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar, för täckande av det gångna årets underskott, endast behövde ta i anspråk 192.660 Skr av de belopp som Amnesty International-svenska sektionen ställt till förfogande.

Rådgivningsbyrån framför härmed en begäran till Amnesty International - svenska sektionen om att få ta i anspråk resterande del av ovan angivna garantiutbetalning, 92.209 Skr , för inköp av datautrustning under verksamhetsåret 1999.
Inköpet av nya datorer och ny programvara är en förutsättning för att verksamheten även år 2000 skall kunna bedrivas på samma sätt som idag.

För det fall begäran ej bifalles återbetalas 92.209 Skr omgående.