RGB:s verksamhetsplan 1999 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 1999

VERKSAMHETSPLAN 1999

Organisation

Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar, i fortsättningen byrån, är en ideell förening. Medlemmar i föreningen är Amnesty International-svenska sektionen, Caritas (Katolska kyrkans biståndsorganisation) Rädda Barnen samt Svenska kyrkan.

Byråns förstahandsuppgift är att ge stöd och rådgivning till asylsökande och deras ombud samt till familjer som vill återförenas. Information och rådgivning skall också, i mån av tid, lämnas till andra som kan ha intresse därav.

Till medlemsorganisationerna skall byrån lämna information om utlänningslagstiftningen i Sverige, dess tillämpning samt om situationen i de länder från vilka asylsökande kommer.

Byrån skall utifrån dokumenterade ärenden göra en utvärdering av tillämpningen av gällande svensk lagstiftning.

Personalen

Vid byrån arbetar idag 4 personer, Anders Sundquist, Bo Johansson, Christa Nyblom och Anki Carlsson. Elsabeth Wudie är föräldraledig.

Personalen skall i första hand arbeta med handläggning av enskilda ärenden. Därutöver skall visst arbete läggas på mer principiella frågor.

Tidigare verksamhet

Byrån för asylsökande och flyktingar har, i form av ett samarbetsorgan, funnits sedan 1991. Från och med 1996 bedrivs verksamheten i form av en självständig ideell förening.

Den organisatoriska förändringen innebar inte att verksamhetens inriktning ändrades.

Telefonrådgivning har givits, vardagar mellan 09.00 och 11.30. Varje vardageftermiddag har varje handläggare tagit emot minst en besökare.

För att bedöma om ett ärende skall tas upp till behandling kräver byrån i princip samma beslutsunderlag som står till de svenska myndigheternas förfogande. I vissa fall måste dock byrån ta ställning utan ett komplett beslutsunderlag; så är tex fallet när fråga är om ett överklagande skall inges i ett ärende rörande familjeåterförening.

Agerande i enskilda ärenden sker dels genom att personalen vid byrån uppträder som ombud för den sökande och att byrån ber en av "moderoganisationerna" kontakta handläggande myndighet.

Byrån anmälde 1996, i anledning av ett till byrån inkommet ärende, för första gången någonsin Sverige inför FN:s tortyrkommission. Byrån har därefter initierat ytterligare 3 ärenden inför kommissionen. I två av dessa har kommissionen fällt Sverige för brott mot artikel 3 i konventionen mot tortyr och annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.

Kommissionens beslut har blivit mycket uppmärksammade, både inom och utom Sverige. Fällningarna har bl.a. lett till att även andra, inför kommissionen, tagit upp frågan om huvida Sverige bryter mot konventionens artikel 3.

Under 1998 beviljade regeringen bidrag i enlighet med en projektansökan som 1997 ingavs av Sveriges Kristna Råd, Röda Korset och byrån. Projektet skall, på Arlanda flygplats, svara på frågan om frivilligorganisationer och kyrkor har en funktion att fylla vid myndigheternas handläggning av ärenden som kan leda till avvisning med omedelbar verkställighet.

Planerad verksamhet

Inga förändringar av den huvudsakliga verksamheten är planerade inför 1999; huvudvikt skall även fortsättningsvis läggas vid handläggning av enskildas ansökningar om uppehållstillstånd.
Inriktningen av verksamheten är den som anges i föreningens stadgar, artikel 3.1.

Trots att det huvudsakliga arbetet skall avse enskildas ansökningar om uppehållstillstånd så förutsätter stadgarna att utrymme också ges till mer övergripande och principiellt viktigt arbete.

Under 1998 påbörjade byrån tillsammans med Amnesty International-svenska sektionen och Röda Korset en seminarieubildning för samtliga handläggare och beslutsfattare vid Statens invandrarverk och Utlänningsnämnden. Utbildningen avser att tydliggöra tortyroffers beteende så att detta inte leder till misstro från handläggare och beslutsfattare. Minst två seminarier är planerade under våren 1999. Ytterligare seminarier kommer att genomföras under hösten 1999.

Projektet vid Arlanda flygplats, som drivs tillsammans med Sveriges Kristna Råd och Röda Korset, kommer att avslutas den 16 april. Projektet skall utvärderas i samarbete med Statens invandarverk varvid svar skall ges på frågan om frivilligorganisationer och kyrkor har en funktion att fylla vid Statens invandrarverks gränsnära verksamhet.

Under våren skall till Kronprinsessan Margaretas Minnesfond inges en rapport från den undersökning som byrån gjort avseende konsekvensen av den 1997-01-01 införda bestämmelsen i 1 kap 1 § andra stycket utlänningslagen om "barnets bästa". I fall som rör ett barn skall särskilt beaktas vad hänsynen till barnets hälsa och utveckling samt barnets bästa i övrigt kräver. Rapporten baseras på de ärenden som byrån handlagt och där barn varit sökande eller medsökande.

Mot bakgrund av att mer och mer information om förhållanden i andra länder görs tillgänglig i olika databaser måste byrån uppdatera sitt eget datasystem så att samtlig personal får tillgång till internet. Uppdateringen är för övrigt absolut nödvändig då nuvarande system med stor säkerhet inte kommer fungera år 2000 och därefter.

Ekonomisk planering

De sparade kapital som byrån haft från tidigare års verksamhet torde i hög utsträckning komma till användning under 1999, trots att endast fyra personer kommer att vara avlönade under året.

Elsabeth Wudie har begärt föräldraledighet för hela 1999.

För att kunna upprätthålla den nivå på handläggning som rått sedan 1995 måste således ett avsevärt ekonomiskt tillskott erhållas.

Avsevärda resurser måste därför läggas på att, långsiktigt, förbättra byråns ekonomiska situation.

Stockholm december 1998

Anders Sundquist
Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar