Kommentarer till det ekonomiska utfallet till och med januari 1999 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1999

Kommentarer till det ekonomiska utfallet till och med januari 1999

Utförligare kommentarer kommer att skrivas till styrelsemötet i mars.

Intäkterna för januari 1999 är ca 1092 tkr (10,2%) högre än för januari 1998.
Intäkterna från både hel- och delbetalande medlemmar är 866 tkr högre i januari i år än i januari 1998. I antal betalande medlemmar innebär det att 4057 fler personer (2716 helbetalande och 1341 delbetalande) har betalat medlemsavgiften än motsvarande period föregående år.

Andra intäkter som ligger högre efter januari 1999 än januari 1998 är Amnesty Press och Korkampanjen . Vad gäller Amnesty Press beror det på att vi i år har varit tidigare med att fakturera de bibliotek som prenumerar på tidningen.
Spontana gåvor ligger ca 220 tkr högre än motsvarande period förra året, vilket bl.a. beror på en gåva på 250 tkr från en anonym stiftelse.
Intäktsslaget insamlingar (dvs januari månads givarbrev) ligger på samma nivå som i januari 1998.

När det gäller kostnadsbudgeten, har hänsyn tagits till att styrelsen ännu inte har beslutat om budgeten i dess helhet. De delar som det fortfarande ska fattas beslut om i juni respektive september finns inte med i budgetkolumnen, men däremot i prognoskolumnen. Följaktligen ser det i resultatrapporten ut som om ett överskott på 2 396 tkr skulle vara budgeterat, vilket det egentligen inte är. Budgetramarna är balanserade, men ett beslut om start av verksamhet för 2 396 tkr har ännu inte tagits. Av dessa pengar ska 2 023 tkr beslutas om i juni och 374 tkr i september.

1999-02-19

Astrid Jansen