Förslag till riktlinjer för rekrytering av ny generalsekreterare Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1999

Förslag till riktlinjer för rekrytering av ny generalsekreterare

Den lokala fackklubben (HTF) utser en eller flera personer som representerar personalen under rekryteringsprocessen.

En annons införs i Dagens Nyheter (onsdag 20/1 samt söndag 24/1) samt på vår hemsida på internet. Senaste svarsdatum i denna annons är 22/2. Styrelsens ordförande, Jesús Alcalá, står som kontaktperson utöver HTF:s representant/representanter. Ansökningarna ska skickas i märkta kuvert till sekretariatet. Alla inblandade har tystnadsplikt gällande de personer som ansöker om tjänsten. Ingen rekryteringsfirma anlitas i detta skede.

Styrelsen utser, vid sitt ordinarie styrelsemöte 23-24/1, tre personer (varav en skall vara ordföranden, Jesús Alcalá) som under veckorna 9 och 10 utför en "grovgallring" av de ansökningar som inkommit (uppskattningsvis ca ett 60-tal). Detta skall ske i samråd med HTF:s representant/representanter. Kvarvarande ansökningar efter denna gallring bör vara max tio i antal.

Intervjuer med de ca tio kvarvarande kandidaterna genomförs under v 11 och 12 samt, om nödvändigt, v 13. Dessa intervjuer hålls av de tre ur styrelsen och HTF:s representanter som nämnts ovan. Efter denna första intervju bör max tre kandidater kvarstå som lämpliga till tjänsten som generalsekreterare.

Kvarvarande kandidater kallas till ytterligare en intervju där hela styrelsen samt HTF:s representant/representanter är närvarande. Denna intervju hålls under v 14 och/eller v 15. Efter detta intervjutillfälle, senast på ett ev utökat AU-möte 25/4, skall styrelsen komma överens om vem av kandidaterna som den anser bör anställas.

Den kandidat som styrelsen utsett, kallas därefter till ett möte med hela personalen senast under v 17. Styrelsen har därefter ett möte med personalen där denna kandidat diskuteras. Om personalen inte har några större invändningar mot kandidaten, går vi vidare enligt nästa stycke. Finns det större invändningar, sammanträder styrelsen och beslutar sig för hur situationen skall hanteras och det kan då bli nödvändigt att styrelsen omvärderar sitt val av kandidat.

MBL-förhandlingar hålls senast under v 17 och/eller v 18.

Senast under sitt ordinarie styrelsemöte 6/5 fattar styrelsen beslut om tillsättning av ny generalsekreterare.