Årsmötesbeslut 74 Riktlinjer för sponsring Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1999

Datum: 1999-03-01, reviderat efter AU

Årsmötesbeslut 74 Riktlinjer för sponsring

Följande beslut fattades av årsmötet i Växjö 1998:

att ge sektionsstyrelsen i uppdrag att se över riktlinjerna för sponsring. I översynen skall andemeningen i motionen beaktas, särskilt skall frågan om behovet av riktlinjer för lokal sponsring beaktas.

Sektionens policy i sponsringsfrågor framgår av dokumentet Riktlinjer för svenska Amnesty Internationals samarbete med näringslivet (antagna av styrelsen i januari 1997). Den motion som föranledde beslut 74 utgick från en lokal aktivitet (ölförsäljning i Lund) som inte är att betrakta som sponsring, vilket den dåvarande styrelsen också påpekade i sitt yttrande till motionen.

Sekretariatet anser efter en översyn av de befintliga riktlinjerna att dessa inte behöver ändras, men föreslår en komplettering till riktlinjernas kommentardel, för att i första hand klargöra vanligt förekommande aktiviteter som inte är att betrakta som sponsring. Denna kommentar placeras under rubriken "Definition" i Bilaga 1 enligt följande (tillägget kursiverat ):

Bilaga 1

Kommentarer till Riktlinjerna

Vid utarbetandet av dessa riktlinjer har hänsyn tagits till årsmötetsbeslutet 1995 beträffande sponsring, likaså till internationella riktlinjer (Revised guidelines for the acceptance of funds and fundraising by Amnesty International). Dessutom har efter årsmötesbeslut 1998 tillägg gjorts under avsnittet "Definition" avseende vanligt förekommande stöd till Amnesty, ofta i lokala sammanhang, som inte är att betrakta som sponsring.

Definition

Det finns många sponsringsdefinitioner. De är formulerade olika, men ligger mycket nära varandra innehållsmässigt.

Sponsring är inte möjlig om det inte finns sponsorer (dvs köpare av de erbjudanden som förekommer). Det finns därför skäl även för den säljande parten (dvs den som vill bli sponsrad) att acceptera en definition som är rimlig och logisk för näringslivet. Det är mot den bakgrunden som den nu aktuella definitionen föreslagits.

Företagsgåvor som skänks utan krav på motprestation från Amnesty är inte att betrakta som sponsring. Företag som väljer att t ex efterskänka behållningen av viss verksamhet till Amnesty äger rätt att i eget material ange att man stöder Amnesty på detta sätt. Amnestys logotype eller avbildningar av denna får däremot inte användas utan tillstånd. Överhuvudtaget ska exponeringen av Amnestys namn i dessa fall vara sådan att det klart framgår att det inte är frågan om ett sponsorsamarbete. I tveksamma fall bör sekretariatet kontaktas.

Några förtydliganden beträffande de "värden" som anges.

Associationsvärdet innebär att sponsringen associerar till företagets verksamhet och förstärker dess image, varumärke eller produkter/tjänster. Associationen kan också gälla samarbetspartnern och dennes image.

Relationsvärdet avgörs av om och hur man kan bjuda in kunder och under trevliga former skapa nya kontakter och affärsmöjligheter.

Exponeringsvärdet består i hur sponsorn kan synas i olika sammanhang, alltifrån TV och annan publicitet till arenareklam och exponering i största allmänhet.

Kommunikationsvärdet beror till olika delar på valet av partner och samarbetsprojekt men också på budskapets nyhetsvärde och innehåll samt de målgrupper som kan tänkas vara intresserade av att ta del av det.

I Amnestys fall kan förmodas att associationsvärdet väger tyngst. Även kommunikationsvärdet är av intresse i sammanhanget och i viss mån exponeringsmöjligheterna. Däremot är det svårt att se att relationsmöjligheterna i form av kundrepresentation spelar någon större roll.

Förslag till beslut

att det av sekretariatet föreslagna tillägget förs in i kommentarerna till riktlinjerna
att årsmötesbeslut 74 på detta sätt anses åtgärdat