Insamlingsprojektet "Spring för Amnesty" Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1999

Datum: 1999-03-01

Insamlingsprojektet "Spring för Amnesty"

Vid januarimötet ställde sig styrelsen positiv till det beskrivna projektet "Spring för Amnesty" och gav sekretariatet i uppdrag att återkomma med ett underlag om resurser som krävs för projektets genomförande. Situationen är nu den att upphovsmannen till idén om projektet, Sven Ginsburg, blivit projektanställd av Svenska Friidrottsförbundet. Ett möte kommer att hållas i mitten av mars mellan representanter för projektets tre huvudaktörer, Amnesty, Svenska Friidrottsförbundet och Sveriges långloppsarrangörer. Vid detta möte ska en gemensam projektplan diskuteras och antas, som kommer att precisera de resurser Amnesty skulle behöva ställa till förfogande. Det är i skrivande stund svårt att uppskatta i kronor exakt vad detta innebär, men det är rimligt att anta att projektet för Amnesty 1999 innebär en projektanställning, samt en viss marknadsföringsbudget. Vi tror att 300 000 kronor kan vara en rimlig totalkostnad. Mot bakgrund av de intäkter projektet förväntas ge under de två kommande åren (2-7,5 miljoner kronor/år), anser vi att det är viktigt att nödvändiga resurser satsas redan från början. Vi anser vidare att medel för detta projekt bör tas från reserven, då det är fråga om en långsiktig intäktsgenererande verksamhet.

Förslag till beslut

att styrelsen fattar principbeslutet att satsa resurser om maximalt 300 00 kronor under 1999 i form av en projektanställning samt marknadsföringskostnader för projektet,

att dessa resurser tas från sektionens reserver,

att sekretariatet återkommer med preciserat underlag för slutgiltigt beslut på styrelsens möte i maj

(Bifogas, underlaget från styrelsemötet i januari)

"Spring för Amnesty" - en kort beskrivning av ett tänkt projekt

Bakgrund
Ett samarbete mellan Svenska friidrottsförbundet och Amnesty International; ett projekt för ökad fysisk och humanistisk aktivitet. Varje år springer ca 500 000 deltagare i löplopp runt om i landet. Det arrangeras 200- 300 lopp per år och vid varje erlägger man en avgift för att få delta. Upphovsmannen till detta projekt, Sven Ginsburg, är själv löpare och kom på idén när han ena gången betalade 350 kr och en annan gång 75 kr. Vad betalar jag egentligen till? Varför inte lägga på en eller ett par tior på deltagaravgiften för ett konkret ändamål som också kan ge löparen ett mervärde. Tävlingarna kan därmed bli en solidarisk manifestation.

Syfte
Att skapa ett humanistiskt mervärde för långloppen som skulle öka loppens, arrangörernas och Friidrottsförbundets goodwill. Detta skulle inspirera fler att delta vilket skulle gynna alla inblandade.

Amnestys syfte är att samla in pengar och möjlighet att nå nya målgrupper. Att springa är en "folklig aktivitet" och ett forum där många samlas; ett strålande tillfälle att skräddarsy Amnestyaktiviteter, t.ex medlemsvärvning eller annat. Styrkan med projeket är att loppen går i hela landet och kan därför engagera hela Amnestyrörelsen. En viktig del i arbetet är således att stötta det lokala samarbetet mellan lopparrangören och Amnestys lokala grupper.
Friidrottsförbundet, Amnesty och lopparrangörerna tar sin del i arbetet kring projektet så att så många som möjligt deltar.

Det finns även seriösa tankar om att exportera idén internationellt om det faller ut väl. Friidrottsförbundet har också ett brett internationellt kontaktnät vilket gör samarbetet med Amnesty extra intressant, en global medmänsklighetssatsning i form av löplopp.

Projektorganisation
En projektgrupp kontrakteras av Friidrottsförbundet för att leda och kordinera projektet under projekteringsåret 1999 och de två projektåren 2000 och 2001 (projektet kan förlängas om parterna finner det lämpligt).
En styrgrupp bestående av representanter från Friidrottsförbundet, långloppsarrangörerna, Amnesty och eventuellt någon myndighet som Folkhälsoinstitutet bildas.

Budget och finansiering
Huvudorganisationerna har redan en uppbyggd admistration. Distribution av den extra slanten till Amnesty sköts helt och hållet av Friidrottsföbundet. Kostnaderna kommer att begränsas till projektledningsuppdrag samt övriga omkostnader relaterade till projektet som ökade arbetsinsatser och kostnader för marknadsföring.
Varje lopparrangör har sponsorsamarbeten. En övergripande huvudsponsor för hela projektet är klart önskvärd om det inte krockar med de lokala sponsorerna.

Förväntade intäkter minst-mest
Minst: 200 000 deltagare: om vi exempelvis bara skulle samarbeta med en enda lopparrangör som Vårruset.
Mellan: 400 000 deltagare: om vi satsar på de stora loppen à 10-15 kronor
Mest med Friidrottsförbundet: 500 000 deltagare: om projektet inbegriper alla lopp

Partners som orienteringsförbundet och skidförbundet skulle generera ytterligare
150 000 - 200 000 deltagare.

200´x 10-15 kr = 2- 3 miljoner
400´x 10-15 kr = 4- 6 miljoner