Punkt: 8.1 Styrelsens förslag till årsmötet 2019 Underlag till styrelsemöte 12 december 2018

Till: styrelsen

Från: sekretariatet

Datum: 2018-11-30

Punkt: 8.1 Styrelsens förslag till årsmötet 2019

BESLUTSUNDERLAG

Styrelsens förslag till årsmötet

Medlemsavgiften

Enligt stadgarna ska styrelsen alltid lägga fram ett förslag till årsmötet gällande medlemsavgiften. Årsmötet 2018 beslutade att medlemsavgiften för personer under 18 år är noll kronor, att medlemsavgiften för personer 18-19 år är 160 kronor samt att medlemsavgiften för personer 20 år eller äldre är 240 kronor. Sekretariatet föreslår styrelsen att föreslå årsmötet att medlemsavgifterna lämnas oförändrade för 2020.

Representativ demokrati

Inom ramen för medlemsdemokratiprojektet har styrelsen beslutat att lägga fram ett förslag till årsmötet om representativ demokrati för sektionen.

Arbetsbeskrivning för beredningskommittén

Årsmötet 2018 gav sekretariatet i uppdrag att till årsmötet 2019 lägga fram ett förslag till arbetsbeskrivning för beredningskommittén. Styrelsen har tillsatt en interimistisk beredningskommitté som ansvarar för att ta fram ett förslag till styrelsen gällande detta.

Jämlikhetspolicy

Årsmötet 2005 antog en mångfaldspolicy som uppdaterades 2009. Därefter har frågan om sektionens mångfaldsarbete, som numer kallas för sektionens jämlikhetsarbete, varit uppe för diskussion på flera årsmöten. Styrelsen har också initierat ett mer omfattande arbete/utvecklingsprojekt gällande sektionens jämlikhetsarbete.

Det finns ingen tydlig struktur för vilka policyer som årsmötet ska besluta om och vilka policyer som styrelsen ska besluta om. Då årsmötet har beslutat om den nu rådande mångfaldspolicyn är det dock endast årsmötet som kan besluta om revideringar alternativt avbesluta denna policy.

Sekretariatet föreslår att styrelsen lägger fram ett förslag till nytt ramverk för en reviderad mångfaldspolicy som byter namn till jämlikhetspolicy. Sekretariatet föreslår också att styrelsen föreslår årsmötet att ge styrelsen i uppdrag att besluta om den slutgiltiga policyn, i likhet med beslutsgången inom den internationella rörelsen.

Förslaget motiveras av 1) att det finns ett stort intresse för dessa frågor inom sektionen. Det har bl a visat sig på sektionens tidigare årsmöten. Det kan uppfattas som mer motiverat att besluta om ett ramverk för en reviderad policy jämfört med att bara avbesluta en policy och ge uppdraget till styreslen. 2) Det är en policy som omfattar hela sektionen och som på ett eller annat sätt berör alla medlemmar och strukturer inom sektionen. Att låta årsmötet besluta om ett ramverk för policyn kan ses som ett led i förankringsprocessen av densamma. 3) Det är en fråga som rör organisationen där årsmötet kan fatta beslut som är möjliga att genomföra. Motivet till att sekretariatet föreslår att årsmötet ska fatta beslut om ett ramverk och inte själva policyn bygger dels på att det är enklare för styrelsen att göra eventuella framtida, mindre, revideringar inom ramverkets intention, än att årsmötet ska besluta om mindre revideringar, dels att det är en enklare processhantering att en större församling såsom årsmötet diskuterar ett ramverk istället för specifika ordval och enskilda begrepp i texten i en policy.

Miljöpolicy

På styrelsens oktobermöte beslutade styrelsen att miljöpolicyn ska omfatta hela sektionen och inte endast sekretariatet. Det innebär att ovan motivering gällande jämlikhetspolicyn, till varför årsmötet ska besluta om ett ramverk för policyn, även skulle kunna gälla miljöpolicyn.

Sekretariatet föreslår dock att styrelsen i nuläget fattar ett interimistiskt beslut gällande miljöpolicyn. Förslaget till ett interimistiskt beslut motiveras av tre saker; 1) sektionen behöver en miljöpolicy på plats, dels för att svenska sektionen har en hög ambitionen inom miljöområdet, dels för att core standards omfattar krav på en miljöpolicy. 2) Den finländska sektionen kommer att lägga fram en motion till det internationella årsmötet (GA) gällande en mer omfattande miljöpolicy för hela den internationella rörelsen, sekretariatet anser därför att ett större arbete kring svenska sektionens miljöpolicy bör avvakta eventuella beslut på det internationella årsmötet, 3) det pågår i nuläget ett omfattande arbete kring sektionens jämlikhetsarbete som lägger en bra grund för att lägga fram en genomarbetad policy till årsmötet, något sådant arbete pågår i dagsläget inte gällande sektionens miljöarbete och en policy som läggs fram till årsmötet riskerar därför att inte vara lika väl genomarbetad.

Styrelsen föreslås besluta

att ge sekretariatet i uppdrag att formulera ett styrelsens förslag till årsmötet 2019 gällande att medlemsavgifterna behålls oförändrade;

att ge sekretariatet i uppdrag att formulera ett styrelsens förslag till årsmötet 2019 gällande ett ramverk för en jämlikhetspolicy.