- Skriv ut
- Uppdaterad 30 Nov 2018
Punkt: 5. Reservpolicy Underlag till styrelsemöte 12 december 2018
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 2018-11-30
Punkt: 5. Reservpolicy
BESLUTSUNDERLAG
Bakgrund
Den svenska sektionen har under de senaste åren visat årliga överskott. Detta tack vare positiv tillväxt och ett fåtal större testamentsgåvor. Överskotten har inneburit att det egna kapitalet eller reserven fyllts på och kommit att uppgå till betydande belopp. Satsningar har beslutats att genomföras i syfte att nyttja den möjlighet en större reserv innebär. De fortsatta överskotten har dock fortsatt fylla på reserven.
Sektionen har delvis med anledning av reservens storlek, men även drivet av den globala rörelsens riktlinjer kring reserver, efterfrågat en policy för hur stor reserv som bör eftersträvas.
Relevanta regelverk och utgångspunkter
Den internationella styrelsen antog i oktober 2012 “Global Reserves Guidelines” (GRG). Riktlinjerna har sedan reviderats vid två tillfällen, senast i februari 2015. Att det är obligatoriskt att följa dessa slås fast i Core Standards vilka antogs av ICM 2013.
I riktlinjerna framgår att reserver huvudsakligen ska hållas av följande anledningar;
för att säkerställa uthålligheten i Amnestys MR-aktiviteter på både kort (förmåga att kunna hantera kortsiktiga åtaganden som löner och externa leverantörer) och på lång sikt (för strategisk planering),
för att säkerställa att sektionerna har tid och kapacitet att hantera oväntade likviditetsproblem (som ett permanent intäktstapp eller en signifikant nedgång i medlemmar och givare),
för att finansiera oplanerade utgifter och
för att hantera växelkursrisker.
I riktlinjerna fastslås hur en rimlig storlek på reserven ska beräknas. Utgångspunkten för beräkningen ska vara en riskanalys till vilken en bedömning av de finansiella implikationerna kopplas. Denna beräkning utgör den undre gränsen för reserverna och rekommendationen är att övre beräknas med en marginal om 20%. I brist på ett utvecklat riskbaserat mål för reserverna kan ett interimistiskt riktmärke användas. Detta kan variera beroende på volatiliteten i intäkter och kostnader men som exempel anges tre månaders kostnader eller åtta veckors intäkter.
Även FRII har riktlinjer för reservernas storlek (“FRIIs vägledning om sparande i insamlingsorganisationer”, fastställd 2015-08-20). I dessa anges att ett riktmärke för det egna kapitalet är det minst ska motsvara ett års verksamhetskostnader. Som övre gräns rekommenderas, om inte särskilda, normalt beslutade av styrelsen, skäl finnes, ett belopp motsvarande de senaste fem årens verksamhetskostnader.
Förväntningarna på storleken på reserverna skiljer sig markant åt mellan vad som anges i GRG och vad som rekommenderas av FRII. För den svenska sektionen skulle det se ut ungefär på detta sätt;
GRG | FRII | |
Undre gräns | 35 MSEK | 140 MSEK |
Övre gräns | 42 MSEK | 700 MSEK |
I Svensk insamlingskontrolls regler för att få inneha 90-konto återfinns inget kring storleken på sparande, reserver eller eget kapital. Reglerna kring 75/25 innebär dock ett försvårande av uppbyggnad reserver då det normalt sett innebär att regeln om att minst 75% av årets intäkter ska gå till ändamålet inte uppfylls.
Inom AI globalt är synsättet att reserver inte ska hållas i onödan utan att de medel som finns tillgängliga ska användas för att arbeta för mänskliga rättigheter. Dock ska det självklart finnas möjlighet att hantera situationer som de ovan beskrivna. Det förefaller därför märkligt för den svenska sektionen att eftersträva ett sparande i den storleksordning som FRII rekommenderar.
Sekretariatet föreslår därför en reservpolicy i linje med vad som föreskrivs i Global Reserves Guidelines. Eftersom detta bygger på de finansiella implikationerna av en årlig riskanalys går det inte att sätta ett fast belopp. Detta betyder i sin tur att eventuella behov förändringar av reservens storlek kommer att påverka inriktningen på sektionens budget så därför föreslås att detta belopp bestäms i samband med beslut om budgetförutsättningarna, dvs på styrelsens höstmöte.
Skulle större förändringar av reservens storlek vara nödvändiga (oavsett om de innebär att den ska ökas eller minskas) så är det rimligt att sådana görs genomtänkt och över en längre period. Detta i syfte att inte bedriva en verksamhet med väldigt stora och tvära kast i budget mellan enskilda år. Såväl uppbyggnad som användning av reserven bör ske ansvarsfullt och kalkylerat.
Styrelsen föreslås besluta
att anta förslaget till reservpolicy.
Förslag till reservpolicy
Den svenska sektionen av Amnesty International är en självständig egenfinansierad enhet även om den ingår i den globala amnestyrörelsen. Sektionen behöver därför hålla reserver tillräckliga för att kunna upprätthålla den egna verksamheten.
De medlemsavgifter och gåvor som den svenska sektionen av Amnesty International får är ämnade för arbete för mänskliga rättigheter. Sektionen ska därför inte avsiktligt hålla medel overksamma utöver vad som anses nödvändigt.
Storleken på sektionens reserv ska årligen beslutas av styrelsen och baseras på en beräkning av de finansiella implikationerna av de bedömda risker som föreligger i enlighet med de riktlinjer som gäller för den globala rörelsen (“Global Reserves Guidelines”).
Skulle en sådan beräkning eller bedömning inte finnas ska sektionen hålla en reserv som uppgår till 3-4 månaders kostnader under det kommande budgetåret.
Om större förändringar av reservens storlek skulle visa sig nödvändiga så ska sådana göras ansvarsfullt. Det betyder att det kan vara nödvändigt att en sådan förändring genomförs över längre tid än ett år.