Punkt: 3.1 Budget 2019 Underlag till styrelsemöte 12 december 2018

Förslag till budget 2019

(3 bilagor)

Bakgrund
Styrelsen beslutade på oktobermötet om budgetramarna för 2019. Sekretariatet fick därefter i uppdrag att återkomma med ett förslag till budget till decembermötet.

Inledning
Sekretariatets budgetförslag bygger på:

- Målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om.

- Styrelsens direktiv från oktobermötet.

- De begränsningar som ges av Svensk Insamlingskontroll.

- Den användning av reserverna som styrelsen beslutat om på oktobermötet 2018.

Styrelsens direktiv från oktobermötet

På styrelsens oktobermöte presenterades en övergripande budget för 2019. Styrelsen beslöt att  intäkterna 2019 tillsvidare beräknas till 151 266mkr, inklusive öronmärkta medel och att kostnadsbudgeten inte får överstiga 166 266mkr, vilket inbegriper styrelsens beslut av användningen av reserven. Styrelsen fattade dessutom beslut om att betala 5 mkr som ett Additional Voluntary Contribution, AVC, till internationella sekretariatet, utgivning av minst fyra nummer av Amnesty Press samt att sektionens avgift till EU-kontoret (EOI) betalas i enlighet med den plan som finns för successiv utfasning och som tidigare har beslutats av styrelsen.

Svensk Insamlingskontroll

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontoinnehavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna. Budgetförslaget för 2019 uppfyller Svensk Insamlingskontrolls regler.

Reserver

Prognosen för helåret 2018 pekar på att den utgående reserven 2018 kommer att uppgå till 73 mkr. Det budgeterade underskottet 2019 är 20 mkr, inklusive det under oktobermötet beslutade AVC om 5 mkr, vilket ger en utgående reserv 2019 om 53 mkr.

I “Global Reserves Guidelines” fastslås hur en rimlig storlek på reserven ska beräknas. Sekretariatet har ännu inte gjort  en sådan beräkning men ett förslag till reservpolicy föreligger styrelsens decembermöte. I riktlinjerna framgår att reserver huvudsakligen ska hållas av följande anledningar;

• för att säkerställa uthålligheten i Amnestys MR-aktiviteter på både kort (förmåga att kunna hantera kortsiktiga åtaganden som löner och externa leverantörer) och på lång sikt (för strategisk planering),

• för att säkerställa att sektionerna har tid och kapacitet att hantera oväntade likviditetsproblem (som ett permanent intäktstapp eller en signifikant nedgång i medlemmar och givare),

• för att finansiera oplanerade utgifter och

• för att hantera växelkursrisker.

Som interimistiska gränsvärden säger de globala riktlinjerna att en undre gräns kan vara tre månaders löpande förbrukning. Den nuvarande reserven motsvarar drygt 6 månader och den vid slutet av 2020 drygt 4 månader baserat på en budget på ca 145 mkr.

Sekretariatet återkommer med en beräkning och förslag på en övre och undre gräns för reserven i samband med budgetförutsättningarna för 2020.

Övergripande budgetförslag

Tabellen nedan sammanfattar budgetförslaget. I det nya avtalet mellan Sektionen och Amnestyfonden redovisas fondens andel av intäkterna som en kostnad och inte en intäktsminskning som i gällande avtal. För att underlätta jämförelsen av budget mellan 2018 och 2019 redovisas siffrorna i budget för 2018 på samma sätt som för 2019, dvs. i intäkterna för 2018 kommer även fondens andel ingå och visas som en nettopost (fondens andel av intäkterna minus andelen av fundraisingkostnaderna). Fundraisingkostnaderna för 2018 kommer att öka motsvarande fondens andel av dessa.Inom parentes under rubriken budget 2018 står siffrorna som de presenterades ursprungligen för styrelsen på decembermötet 2017.

Budget 2018

Övrigt arbete för Mänskliga Rättigheter utanför de 5 strategiska målen

-200 000

-200 000

Utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter

-14 677 589

-15 658 176

Gemensamma kostnader

-26 448 946

-26 271 799

-177 147

Internationella Rörelsen

-44 515 000

-40 739 250

-3 775 750

Kostnader

-152 768 692

-163 616 899

-11 400 000

-14 869 898

-4 469 898

Tal före parentes gäller budget 2019, tal inom parentes avser prognosen för helåret 2018.

Intäkter

(Bilaga 2)

De totala intäkterna beräknas i budgeten för 2019 till 148,7 (138,4) mkr. De ökade intäkterna i budgeten baseras på att nivån för månadsgåvor från medlemmar ökats under 2018 samt planerade satsningar 2019 på ökad värvning av medlemmar och givare via telefon samt digitalt och postalt.

Intäkternas uppställning följer den uppställning som anges i den internationella kontoplanen Cocoa (Common Charts of Account). Nedan följer en uppställning av de olika intäktsgrupperna med korta kommentarer.

Nyrekrytering

Intäkterna från nyrekrytering är budgeterade till 5 951 (3 194) tkr, vilket är 2 757 tkr högre än prognosen för 2018 och 1 241 tkr högre än budget 2018. De största intäkterna inom nyrekrytering beräknas komma från Face-to-Face (F2F), Telefundraising (TF) och Rekrytering via webben. Ökningar under 2019 beräknas komma bland annat från satsningar på Telefundraising, annonsering digitalt och i andra kanaler samt postala utskick.

Pågående givande

Intäkterna från det pågående givandet beräknas till 101 987 (96 911) tkr. Gåvor och medlemsavgifter via autogiro är det största intäktsslaget och beräknas till 90 678 (87 000) tkr. Uppgradering av gåvor sker främst via TF. De totala intäkterna från uppgradering beräknas öka 2019 jämfört med prognosen för 2018, 4 816 (4 617) tkr. Gåvor via postala utskick beräknas öka till 4 399 (3 528) tkr.

Övrig fundraising

Övrig fundraising budgeteras till 40 283 (37 524) tkr. Testamenten budgeteras till 7 000 (5 954) tkr, vilket är genomsnittet av de senaste sju årens utfall borträknat det högsta respektive lägsta utfallet. Det generella bidraget från Postkodlotteriet (PKL) baseras på PKLs gällande beräkningsmodell och budgeteras till 13 000 (15 000) tkr, vilket är 2 000 lägre än för 2018. Förändringen beror på att PKL vill att en större andel ska tillfalla lottköparna. Investment funds budgeteras till 4 500 (4 750) tkr och är budgeterad enligt försiktighetsprincipen. Under restricted income återfinns ändamålsbestämda medel som finansieras av Postkodlotteriet, Radiohjälpen och Stiftelsen Birgit, vilka till största delen ska vidarebefordras till internationella sekretariatet. Budgeten för restricted income uppgår till 5 747 (7 000) tkr.

Försäljning

Intäkter från försäljning beräknas till sammanlagt 63 (170) tkr. Intäktsminskningen i budgeten jämfört med prognosen beror på att sekretariatet inte kommer att göra några satsningar på webbshoppen under 2019.

Övriga intäkter

Under övriga intäkter återfinns ränteintäkter, arvoden och ersättning från Försäkringskassan för höga sjuklönekostnader. Intäkterna beräknas till 462 (637) tkr. Intäkterna i helårsprognosen 2018 är högre då sekretariatet under 2018 ska få ackumulerad ränta på FIF-lånet från internationella sekretariatet.

KOSTNADER

Kostnaderna fördelas på följande mål och områden:

• Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;

• Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;

• Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;

• Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars;

• Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse;

• Amnestyfonden, samt på

• Övrigt arbetet för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen, utvecklingskostnader och stöd till arbetet för Mänskliga Rättigheter, gemensamma kostnader samt Internationella Rörelsen

De budgeterade kostnaderna uppgår till 164 (151) mkr.

Strategiska mål 1-5 och allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter

Den totala kostnadsbudgeten för de strategiska målen 1-5 och allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter uppgår till 70 974 (58 599) tkr.

Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter

Under mål 1 återfinns kostnader för människorättsförsvararkampanjen “BRAVE” samt “Skriv för frihet”. De budgeterade kostnaderna för mål 1 uppgår till 7 053 (4 588) tkr.

Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering

Här återfinns arbetet mot diskriminering av romer, hbtqi-personer, samer och andra grupper. Här ligger också arbetet för kvinnors rättigheter. Kostnaderna är budgeterade till 6 388 (7 996) tkr.

Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse

Under detta mål budgeteras hela arbetet med flykting och migration, People Affected by Conflict och Crisis Response samt kostnader för att snabbt kunna agera vid människorättskriser i världen. Hela kostnadsbudgeten för mål 3 uppgår till 4 056 (4 210) tkr.

Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

Under strategiskt mål 4 ligger främst arbetet med företagsansvar. Kostnadsbudgeten uppgår till

1 277 (1 296) tkr.

Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse

Här återfinns allt fundraising- och mobiliseringsarbete. Totalt uppgår kostnaderna för mål 5 till 52 201   (40 509) tkr. De totala fundraisingkostnaderna är budgeterade till 44 105 tkr jämfört med prognosen för helåret 2018 på 33 114 tkr. Ökningen på 10 991 tkr jämfört med helårprognosen 2018 beror på satsning på TF, Middle Donor-program, annonsering, analys av F2F, test av nya metoder, tekniker och kanaler samt ökade lönekostnader.

De budgeterade kostnaderna för total tillväxt och mobilisering är 7 870 (6 981) tkr. Ökningen i budget jämfört med prognosen beror på att sekretariatet under 2019 kommer att arbeta dels med att bygga upp en hållbar och långsiktig lösning för studentaktivism samt att svenska sektionen står värd för Nordic Youth Conference.

Amnestyfonden

Amnestyfondens andel av intäkterna redovisas i och med det nya avtalet mellan Sektionen och Amnestyfonden som en kostnad fr.o.m. 1 januari 2019. Amnestyfondens andel är budgeterad till 9 973   (8 836) tkr.

Övrigt arbete för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen

Under 2019 har inga kostnader budgeterats för detta område då de specialprojekt som budgeterats under detta område har slutförts under 2017 och 2018.

Utvecklingskostnader och kostnader för stödet till arbetet för Mänskliga Rättigheter

De budgeterade kostnaderna uppgår till 15 658 (15 117) tkr. Under denna rubrik budgeteras bland annat kostnaderna för strategiarbete, kommunikation och Amnesty Press .

Gemensamma kostnader

Gemensamma kostnader delas in i organisationsstöd, styrning och övriga kostnader. Kostnaderna för hela området uppgår till 26 372 (27 213) tkr.

Organisationsstöd

Under organisationsstöd  ligger bland annat alla kostnader för sekretariatet och löner för sekretariatets gemensamma tjänster. Budget 2019 ligger på 19 735 (19 269) tkr.

Styrning

Kostnaderna för styrning, vilket bland annat innefattar kostnader för styrelsen och årsmötet, beräknas till 4 417 (6 429) tkr. Minskningen jämfört med helårsprognosen beror till största delen på att arbetet i samband med nya dataskyddslagen GDPR, General Data Protection Regulation, som trädde i kraft den 25 maj 2018 är slutfört.

Styrelsens budget för 2019 ser ut på följande sätt;

Kostnadsslag

Fördelade personalkostnader

Studieresa för styrelsen

3 Styrelsemöten (september, oktober, mars)

Majmötet

Junimötet

Årsmötet

Styrelsens deltagande på andra sektioners årsmöten

Konsulttjänster

Hyra externt konferensrum

Utbildning

Utskrifter, telefon etc

Kostnad för volontärer (ersättning förlorad arbetsinkomst)

Totalt

Övriga kostnader

Under övriga kostnader återfinns de budgeterade avskrivningarna. Budget 2019 är 2 220 (1 515) tkr. Ökningen beror på att sekretariatet förutsätter att avskrivningarna på SRM kommer att påbörjas under 2019.

Internationella rörelsen

Under internationella rörelsen återfinns alla transaktioner inom rörelsen. I budgeten för 2019 finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, bidraget till Amnestys EU-kontor (EIO) samt de öronmärkta medlen i form av specialprojekt från Postkodlotteriet. Den totala budgeten för den Internationella Rörelsen är 45 739 (41 091) tkr.

Det obligatoriska bidraget för 2019 är budgeterat till 35,6 (33,4) mkr. Dessutom har styrelsen på oktobermötet beslutat om 5 mkr i AVC. Ökningen av det internationella bidraget beror till störst del på de att sektionen har under 2018 fått en återbetalning av en del, 2,7 mkr, av det under 2014 till Internationella Sekretariatet utbetalade AVC. Sektionen kommer under 2019 att intäktsföra 5,7 mkr som ändamålsbestämda medel för specialprojekt, från Postkodlotteriet. Av dessa kommer 4,2 mkr att skickas till olika motparter inom den internationella rörelsen, vilka är utförare av projekten. Avgiften till Amnestys EU-kontor (EIO) beräknas till 935 (1 115) tkr.

Investeringsplan

De flesta utgifter sekretariatet har uppstår som kostnader i samma tidsperiod. Dock finns vissa utgifter som aktiveras och uppstår som kostnad först när de börjar skrivas av. Det betyder att de har en likviditetspåverkan när de uppstår men en resultatpåverkan under kommande år. Sekretariatet planerar att genomföra sådana investeringar under 2019 motsvarande 1 078 tkr.

Gåvoshop hemsida

Amnesty.se

SRM

Lokaler

Totalt

Fördelning 80:20

Enligt beslut på internationella rådsmötet 2015 ska kostnaderna fördelas enligt en 80:20 princip som innebär att 80% av resurserna, utöver kostnaderna för organisationsstöd och styrning, ska användas för arbete inom de strategiska målen och 20% ska användas till allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter utanför de strategiska målen. Fördelningen i budgeten 2019 blir enligt den beräkningsmodellen 82:18. Motsvarande fördelningen för 2018 års budget var 78:22.

SAMMANFATTNING

(Bilaga 1)

Sekretariatets budgetförslag innefattar intäkter på 148,7 mkr och kostnader på 163,7 mkr, vilket ger ett underskott på 15 mkr förutom de av styrelsen på oktobermötet beslutade 5 mkr i AVC.

Bilagor:

1. Budget 2019, sammanfattning

2. Budget 2019, intäkter

3. Budget 2019, kostnader

Styrelsen föreslås besluta

att fastställa intäktsbudgeten för 2019 till 148,7 mkr;

att fastställa kostnadsbudgeten för 2019 till 163,7 mkr.