Punkt: 7. Rapportering av core standards Underlag till styrelsemöte 12 december 2018

Datum: 2018-11-30

Punkt: 7. Rapportering av core standards

BESLUTSUNDERLAG

Inledning

På ICM 2013 beslutades om en gemensam standard förvad en enhet inom Amnesty ska ha på plats och uppfylla vad gäller policies, rutiner, strukturer med mera i syfte att vara välfungerande och med god regelefterlevnad. Ramverket heter “Core Standards” och består av totalt 29 standarder där vissa innehåller flera underpunkter.

Vartannat år ska efterlevnaden av ramverket rapporteras till det internationella sekretariatet och det är i år dags för en tredje sådan uppföljning. Rapporteringen sker i en gemensam mall och efterlevnaden av respektive standard bedöms utifrån en av tre olika skalor. Vissa standarder bedöms enbart utifrån om de finns på plats eller fortfarande återstår att införa (svarsalternativen “Yes” eller “Not yet”). Andra beskrivs bara kvalitativt medan den tredje varianten är att efterlevnaden bedöms utifrån en fyrgradig skala. För den sistnämnda finns en guideline som instruerar hur de olika nivåerna i skalan ska tolkas för respektive standard.

Årets bedömning

Genomgången och bedömningen av den svenska sektionens efterlevnad har denna gång gjorts något mer grundligt och eftertänksamt än tidigare. Sekretariatet har då sett att vissa områden inte till fullo är uppfyllda eller att det finns förbättringspotential. För alla dessa förutom den som handlar om finansiell rapportering (se nedan) pågår redan ett utvecklingsarbete. De standarder som bedöms ha en avvikelse är;

• Hantering av risker och reserver (CS 6 och 22) - i dessa ingår bland annat att sektionen ska rapportera sitt riskregister till det internationella sekretariatet samt att styrelsen ska fastställa gränsvärden för reserverna i enlighet med “Global Reserves Guidelines”. Detta har inte skett ännu men kommer att göras.

• Jämställdhet och mångfald (CS 19) - i denna ska det finnas policies, mekanismer och uppföljningssystem som garanterar jämlikhet inom alla områden och nivåer i organisationen. Den svenska sektionen har policies och rutiner på plats för att följa vad som krävs enligt svenska regler. Dock har det inte vidtagits alla åtgärder som förväntas enligt “Amnesty International´s Road Map for Diversity and Gender Action Plan".

• Finansiell rapportering till styrelsen (CS 21) - I den periodiska rapporteringen till styrelsen ska, förutom intäkter och kostnader, även ingå likviditet med mera. Eftersom den svenska sektionen har väldigt jämna strömmar av intäkter och kostnader (till skillnad från många andra sektioner) så har inte sekretariatet sett nyttan av att inkludera sådana uppgifter mer än i årsredovisningen vilket också är rapporterat i uppföljningen.

• Etisk placeringspolicy (CS 21) - en sådan ska finnas baserad på relevanta beslut från ICM/GA samt den internationella styrelsen. Sektionen har en placeringspolicy men den innehåller inte etiska element. En uppdaterad policy kommer att föreligga styrelsens möte den 7 mars 2019.

• Konflikthantering (CS 23) - varje sektion ska ha etablerade processer för konflikthantering som kan uppstå internt (för svenska sektionen kan det vara mellan medlemmar och medlemsstrukturer, mellan medlemmar/medlemsstrukturer och sekretariat och mellan styrelsen/ordförande och generalsekreteraren). Processerna ska inkludera när det internationella sekretariatet involveras samt när externa parter involveras. I styrelsens arbetsordning finns skrivningar om konflikthantering men dessa har inte varit heltäckande. Bland annat saknas en beskrivning av hur en eventuell konflikt mellan styrelsen och generalsekreteraren ska hanteras. Förslag till uppdateringar i dokumenten Roll och ansvarsfördelning mellan styrelsen och generalsekreteraren och styrelsens arbetsordning föreligger till styrelsens decembermöte.

• Miljöplan eller -policy (CS 29) - förutom att ha en sådan på plats så ska den implementeras och följas upp. En policy finns upplagd i forum för beslut och den ska sedan genomföras och följas upp. Policyn är ett första steg och kommer att vidareutvecklas.

Styrelsen föreslås besluta

att rapportera core standards 2018 i enlighet med den bedömning som gjorts i uppföljningen.