Förordnande av generalsekreterare Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2011

Datum: 15 oktober 2011

Förordnande av generalsekreterare

Inledning

På styrelsens septembermöte diskuterades processen för hur vi ska besluta vad vi ska göra efter att Lise Berghs förordnande som generalsekreterare tar slut sommaren 2012. Det beslutades på mötet att ordförande och vice ordförande fick i uppdrag att till oktobermötet komma med förslag om huruvida Lise Bergh ska få ett förlängt uppdrag som generalsekreterare eller om en ny rekryteringsprocess ska påbörjas.

Problemformulering

Lise Bergh anställdes våren 2007 som generalsekreterare efter en urvalsprocess som genomfördes av dåvarande styrelse. Förordnandet går ut 30 juni 2012. Förordnandet av Lise Bergh kan nu antingen förlängas eller så behöver styrelsen initiera en ny urvalsprocess i fråga om rollen som generalsekreterare. Lise Bergh når pensionsålder i slutet av 2013 och hon är intresserad av att fortsätta som generalsekreterare fram tills dess.

I uppdraget från septembermötet ingick att Sofia Halth och Michael Falk skulle föra ett samtal med Lise Bergh och utifrån detta och ytterligare överväganden komma med ett beslutsförslag. Samtalet med Lise Bergh har nu förts och dessutom har vi tagit del av material från tidigare utvecklingssamtal med generalsekreteraren och även gått igenom Lise Berghs kontrakt.

Vi anser nu att vi har en god och tillräcklig grund för att återkomma med ett beslutsförslag. Vår rekommendation är att Lise Bergh ska erbjudas att fortsätta som generalsekreterare fram till hennes pensionering vid årsskiftet 2013/2014.

Nästa steg är att förhandla om kontraktet. Vårt förslag är att ordförande och vice ordförande får i uppdrag att förhandla och återkomma till decembermötet med resultatet.

Förslag till beslut

att besluta att Lise Bergh får fortsatt förordnande som generalsekreterare från 1 juli 2012 fram till och med 31 december 2013,

att ge Sofia Halth och Michael Falk i uppdrag att förhandla om villkoren för detta med henne samt att återrapportera resultatet av förhandlingarna till decembermötet 2011.