Frivilligt bidrag MENA Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2011

Datum: 14 oktober 2011 (reviderad 25 oktober 2011)

Frivilligt extra bidrag till MENA

Inledning
Den senaste tidens händelser i Mellanöstern och Nordafrika (MENA) har inneburit att internationella resurser har omfördelats till arbete i regionen. Mycket arbete kvarstår dock för att kunna uppnå en varaktig förändring och MENA-regionen kommer även under de kommande två åren att vara ett prioriterat område. De ekonomiska behoven beräknas till 1 miljon pund för respektive år 2012 och 2013.

ICM 2011
På Internationella rådsmötet uppmanades sektionerna att genom extra frivilliga bidrag bidra till Amnestys arbete med MENA.

Sektionens ekonomiska rapport, andra tertialet
Prognosen vid andra tertialet visar ett överskott på 5,4 mkr för året 2011. Beräkningsgrunden för IS-bidraget har ändrats och initialt gynnar det svenska sektionen. För att nå SFI:s nyckeltal om att 75% av insamlade medel ska gå till ändamålet måste en stor del av det prognostiserade överskottet användas till ändamål.

Förslag till beslut

att svenska sektionen ger ett extra frivilligt bidrag till IS för arbetet med MENA på 1 mkr för 2012.