Handlingsplan och budget för Europaarbetet 2012 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2011

Datum: 14 oktober 2011

Handlingsplan och budget för Europaarbetet 2012

Bakgrund
Amnesty har sedan många år haft ett EU-kontor som samordnat arbetet inom EU och sektionerna inom EU har bidragit med en särskild årlig avgift för detta arbete. Sedan 2009 är Amnestys Europaarbete organiserat så att vi gemensamt överenskommit om European Regional Space, ERS. ERS innebär att anslutna sektioner, företrädesvis de som ligger inom Europa, gemensamt planerar aktiviteter för arbete i Europa. Alla aktiviteter ska vara koordinerade med ISP och GPS (våra överenskomna globala prioriteringar). ERS har som tidigare en egen budget och ett eget kontor, European Institutes Office, EIO, vars arbete nu täcker hela Europa och även inkluderar Europarådet och dess medlemsstater. Högsta beslutande organ är European Directors Forum, EDF, som fattar beslut om handlingsplaner och budget. ERS har en styrelse och en styrkommitté.

Innan EDF fattar beslut om handlingsplan och budget ska sektionsstyrelser konsulteras och godkänna förslagen. EDF möts två gånger om året, i maj och oktober/november.

Förslag till handlingsplan och budget
Hittills har EDF fastställt 1-åriga handlingsplaner och budgetar, men från och med 2012 ska vi ha 2-årig cykel för att komma i fas med IS och rörelsens 2-årsplanering. EDF ska ha möte den 2-4 november 2011 då beslut ska tas om handlingsplan och budget för 2012.

Förslag till beslut

att styrelsen ger generalsekreteraren mandat att på European Directors Forum godkänna förslag till handlingsplan och budget inom ramarna för det förslag som presenterats.