- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Angående Amnesty Sveriges medlemskap i Svenska Postkodlotteriet Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2008
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet (Sara Ångström)
Datum: 5 september
Bakgrund/beskrivning
Svenska postkodlotteriet är ett lotteri där man kan vinn på sin postkod tillsammans med sina grannar. Idén kommer från Holland där det har funnits i över 10 år och är en stor succé. Amnesty Holland är en av förmånstagarna. I Sverige har det funnits sen några år tillbaka. Lotteriet består av flera delar där en del är en tv-show. Varje fredag och lördag kl 19.30-20.00 visas TV-programmet PostkodMiljonären på TV4 med Rickard Sjöberg som programledare. Förutom att någon kan tävla i direktsändning och bli miljonär är det flera andra direktsända dragningar i form av 100 000 kr vinster och en Volvo flexifuel bil. I samband med dessa sändningar finns det "förmånstagarfilmer" som visar vad organisationerna som är med arbetar med.
Konceptet bygger på TV-underhållning, offensiv marknadsföring och stora lottvinster. Det bygger på känslor som - underhållning, spänning, glädje, engagemang och empati. Man kan också säga att det bygger på rädsla då kanske grannarna vinner men att man inte har köpt en lott. Lotteriet baseras på boendeadressen, man vinner tillsammans med sina grannar och man kan inte köpa lotter direkt utan det är elektroniska lotter som man prenumererar på via autogiro eller kontokort.
Postkodlotteriets marknadsföring
Förutom själva tv-sändningarna så satsar de mycket på marknadsföring genom olika sorts direktutskick och har även en runtresande grupp som åker och delar ut priser varje vecka i hela landet som sen sänds under helgerna. De satsar stort på kampanjer och har flera olika sorters aktiviteter för att öka antalet prenumeranter på lotterna. De har även ambassadörer som talar för lotteriet som Jan Elisason, Henrik Larsson, Amelia Adamo och Ingela Thalén i Sverige. Internationella ambassadörer är Nelson Mandela och Bill Clinton.
Organisationer som är med i Sverige
I dagsläget är följande organisationer med och jag vet att fyra till är på väg in (vet inte vilka dock och vet inte om vi räknas som en av de fyra eller ifall det är fem nya totalt).
Alzheimerfonden
Barncancerfonden
BRIS
Hjärt-Lungfonden
Läkare Utan Gränser
PostkodStiftelsen
Rädda Barnen
Sjöräddningssällskapet
SOS-Barnbyar
Svenska Röda Korset
UNICEF
Världsnaturfonden WWF
Vad vinner Amnesty på att vara med
Vi får en stor spridning av vad vi gör och till målgrupper där vi annars inte är så starka. Deras målgrupp idag är främst låginkomstagare med låg utbildning, dock fortfarande 60/40 till fördel för kvinnor. De sänder på bra sändningstider och har med förmånstagarfilmer som AI förväntas ta fram två per år tillsammans med det tv-produktionsbolag de använder, Eyeworks. I de situationer som Postkodlotteriet marknadsför sig och de organisationer som är med kommer vår logga alltid finnas med. De tillfällen det är mer omfattande beskrivning av vår verksamhet och annat så godkänner vi alltid materialet och är aktivt med i framtagandet. De skickar varje år ut något som heter Postkodnyheterna till tre miljoner hushåll, utskicket görs tre gånger per år med en påminnare. Där kan organisationerna presentera verksamhet, projekt etc som är exempel på vad vi gör med pengarna som vi får från lotteriet.
Utdelningen beror på hur många lotter som säljs och av den totala summan bestämmer styrelsen fördelningen som bland annat bygger på hur mycket organisationen har medverat till att marknadsföra lotteriet. Förra året delades det i Sverige ut 208 miljoner kronor. De organisationer som fick mest fick 42 miljoner (de var de organisationer som var med och grundade lotteriet - Rädda Barnen, Barncancerfonden och WWF). Den som fick minst var Alzheimersfonden som fick 3,7 miljoner och var den organisation som precis kommit in. Det finns en policy hos Postkodlotteriföreningen att ingen organisation får bli beroende och därför är maxbeloppet alltid 50% av insamlade medel. Idag beräknas det utifrån FRIIs definition där Sida bidrag ingår i den summan men inte medlemsavgifter.
Finns det risker
Det kan uppfattas negativt att vi är med i ett sammanhang med lotteri och spel.
Det är folkligt, lättsamt och underhållande. Finns det en risk i det?
De fem som äger Novamedia är idag rika personer.
Holländska sektionen berättade om en hemlös kvinna som bodde i ett kvarter som blev miljonärer och som försökte stämma lotteriet för psykisk skada. Liknande saker kan hända här. Hon vann inte men det kan etiskt bli en diskussion och en oerhört obehaglig situation för alla inblandade.
Företagskonstruktionen
Svenska postkodlotteriet består av två delar, en ideell och en kommersiell. Den ideella heter Svenska PostkodFöreningen, styrelsen där tar beslut om vilka organisationer som ska vara förmånstagare och även hur fördelningen ska bli. Företaget Novamedia Svenska PostkodLotteriet AB ansvarar sedan för produktkonceptet, driften, personal och marknadsföring. Där tas även affärsrisk/kapial. Novamedia är huvudkoncernen som har sitt säte i Holland och är ett privatägt medieföretag som utvecklar och driver välgörenhetslotterier. Det är fem personer som äger Novamedia. Novamedia Svenska Postkodlotteriet AB ingår i koncernen. Lotteriet finns i Holland, Sverige och England/Skottland. England/Skottland är mindre där man vill ge till lokala NGOs och inte till internationella. Novamedia ser sig som "sociala entreprenörer" som arbetar med marknadsdriven välgörenhet. De existerar för att generera intäkter till välgörenhet.
Föreningen
Vi blir medlemmar i föreningen. Föreningens styrelse utses oberoende av företaget Novamedia och Svenska Poskodlotteriet. Idag är Lars Gattberg ordförande och resten av styrelsen är fem medlemmar. Lotteriföreståndaren som också är VD för Novamedia Svenska PostkodLotteriet AB är adjungerad. När medlemmar slutar i styrelsen utser styrelsen oberoende av företagen nya medlemmar.
Holland säger
Att Novamedia är en väl ansedd och trovärdig partner. De har inte bara fått väldigt stora summor pengar utan även en hel del uppmärksamhet och spridning av vad Amnesty är och gör i Holland. Holland välkomnar att svenska sektionen skulle ingå i lotteriet också och vi kan samarbeta kring projekt, filmer med mera. Förra året fick Holland €4 000 000. De har varit med i 10 år och säger att PCL är deras mest värdefulla och trovärdiga partner. Holländska sektionen anser även att ägarna hanterar risken som kan finnas med att de har blivit väldigt rikt på det här på ett sätt som gör att risken minimeras.
IS säger
Då det är ett medlemskap i en förening och det är föreningen som delar ut pengarna är detta snarare att se som intäkter från en fond. Därmed har vi ett ok att gå vidare. Ifall vi skulle inse något år att intäkterna överskrider 25 procentsgränsen (enligt fundraising riktlinjerna får ingen enskild intäktskälla överskrida 25 procent) får vi ta en diskussion med IEC då och antagligen kan man föra över det till ett major projekt eller liknande. IS anser att vi har gjort ett grundligt arbete och välkomnar att vi trots allt gör en screening utifrån policien att skydda Amnestys varumärke. Vi avser att via Ethix screena Novamedia och TV4.
Tidsplan
Den 15 september måste vår ansökan om att medlemskap och att få vara en av förmånstagarna vara inskickad. Med den ska ett utdrag ur ett styrelsebeslut på att vi vill vara med skickas med.
Länkar
Information om koncernen Novamedia
http://www.novamedia.com/web/show/id=43280
Information om Svenska Postkodlotteriet
http://www.postkodlotteriet.se/upload/141322_672_1217929032611-Verksamhetsrapport_2007-2008.pdf
Om hur lotteriet fungerar
http://www.postkodlotteriet.se/
Förslag till beslut
- att svenska sektionen av Amnesty International ansöker om att bli medlem i Svenska Postkodföreningen och att bli förmånstagare till Svenska PostkodLotteriet.