Policy för samarbeten med företag-internationella riktlinjer Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2008

[Policy fr samarbeten med fretag som gagnar Amnesty International.doc]

Översättning av internationella riktlinjer - AI index: ORG 20/001/2008

Po licy för samarbeten med företag som gagnar Amnesty International

Innehållsförteckning

1.Inledning och definitioner
2.Policykrav
3.Rapportering, transparens och förvaring av dokumentation
4.Datum för ikraftträdande

Tillägg

1.Krav och principer
2.Granskningsprocessen

1. INLEDNING OCH DEFINITIONER

1.1 Syfte
Syftet med policyn är att fastställa tydligt och principiellt hur man ska gå till väga i de speciella fall då Amnesty kan acceptera förmåner från företag.
1.2 Definitioner
”Amnesty-enhet” definieras som var och en som kan ingå avtal i Amnesty Internationals namn eller å dess vägnar, däribland Amnesty, sektioner, strukturer och alla andra som arbetar för Amnestys räkning.
”Företag” definieras som var och en (icke fysisk person) som kan ingå juridiskt bindande avtal och vars huvudsakliga uppgift är att vara vinstdrivande, däribland moderbolag om moderbolaget äger eller kontrollerar 3% eller mer av dotterbolag och joint ventures där företaget äger eller kontrollerar 3% eller mer, och aktieägare och andra typer av investerare i företaget där innehavet uppgår till 3% eller mer av ägandet eller kontrollen.
”Samarbete med företag” definieras som varje tillfälle där Amnesty erbjuds en förmån från ett företag under skäligt marknadsvärde, eller en gåva eller en donation. Vid fastställandet av skäligt marknadsvärde för en vara eller tjänst är det tillåtet att ta med i beräkningen de allmänt accepterade rabatter (till exempel vid stora mängder eller förnyade beställningar) som är brukliga på marknaden i fråga.
”Betydande samarbete med företag” definieras som ett samarbete där förmånsvärdet under en 12-månadersperiod överstiger 50 000 brittiska pund.

2. POLICYKRAVEN

2.1 Policyn och andra gällande riktlinjer
De reviderade riktlinjerna för internationella insamlingsgruppen (Revised Fundraising Guidelines, FIN 21/03/99) och Managing to Protect AI’s Image (FIN 21/005/2003) gäller för allt företagssamarbete.
Om denna policy inte överensstämmer med sektion IV av de reviderade riktlinjerna för internationella insamlingsgruppen (FIN 21/03/99) gäller denna policy.
2.2 Alla samarbeten med företag
Amnesty får inte ingå eller försöka ingå samarbete med ett företag som man vet är inblandat i kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

Amnesty får ingå samarbete med ett företag endast då —

(a) det medför en betydande fördel för Amnesty, samt
(b) risken att samarbetet skadar Amnestys anseende är liten, med hänsyn tagen till –

(i) de principer som beskrivs i tillägg 1
(ii) varaktigheten av det föreslagna samarbetet
(iii) fördelens omfattning
(iv) vad för slags fördel det rör sig om
(v) företagets storlek och geografiska utbredning, samt
(vi) företagets verksamhet

Om man beslutar sig för att ingå ett samarbete med ett företag men inser att det medför låga och acceptabla risker, ska beslutet tas först sedan man tänkt igenom vilka åtgärder man kan vidta för att mildra eller hantera dessa risker, och dessa åtgärder ska uttryckligen inkluderas i villkoren för samarbetet med företaget.
För en Amnestysektion med en årlig inkomst på mer än 100 000 brittiska pund får den andel som kommer från samarbeten med företag inte överstiga 10% av de totala inkomsterna.
2.3 Betydande företagssamarbete
Amnesty får inte ingå ett betydande samarbete med företag utan att det på förhand godkänts av den internationella generalsekreteraren eller, om det gäller samarbeten där värdet av förmånen under en 12-månadersperiod överstiger 100 000 brittiska pund, av kassören i den internationella styrelsen.

Internationella generalsekreteraren eller kassören i den internationella styrelsen ger sitt godkännande endast om de efter den granskningsprocess som beskrivs i tillägg 2 är övertygade om att det föreslagna betydande samarbetet endast utgör en låg risk för Amnestys anseende, med hänsyn tagen till alla de faktorer som räknas upp i 2.2, samt överensstämmer med principerna i tillägg 1.

2.4 Avsluta samarbeten med företag
Amnesty måste avsluta samarbetet med ett företag om den internationella generalsekreteraren eller Amnesty anser att samarbetet bryter mot principerna i Managing to Protect AI’s Image eller att det inte uppfyller kraven i Tillägg 1. Om Amnesty anser att företaget handlar i strid med de internationella normerna för de mänskliga rättigheterna, kan Amnesty först inleda en dialog med företaget för att få dem att stoppa kränkningarna. Om detta misslyckas avslutar Amnesty samarbetet och kan använda sig av andra verktyg, exempelvis offentliga aktioner.
Avtal med företag som reglerar samarbeten som varar en längre tid måste innehålla en klausul som tillåter Amnesty att avsluta samarbetet om generalsekreteraren eller Amnesty anser att samarbetet bryter mot principerna i Managing to Protect AI’s Image eller inte uppfyller kraven i tillägg 1.

3. RAPPORTERING OCH TRANSPARENS
3.1 Rapportering
Varje Amnesty-enhet måste årligen rapportera till generalsekreteraren om de betydande samarbeten med företag som den haft under de föregående 12 månaderna. Generalsekreteraren sammanfogar dessa rapporter med rapporter avseende betydande samarbeten med företag som Amnesty, svenska sektionen har haft under samma period, och sammanställningen underställs IEC.
En Amnesty-enhet måste delge generalsekreteraren all information om sina företagssamarbeten som denne/denna begär.
3.2 Information till företaget
Om en Amnesty-enhet överväger att inleda ett betydande företagssamarbete, måste det berörda företaget upplysas om att det kommer att granskas av Amnesty i enlighet med denna policy.
En Amnesty-enhet ska försäkra sig om att den är beredd att tillfullo redogöra för samarbetet med företag beträffande ekonomisk förvaltning, programövervakning och utvärdering. Amnesty måste erhålla och tydligt godkänna kraven på rapportering, övervakning och ekonomiskt ansvar innan ett slutligt avtal träffas.
3.3 Dokumentationsförvaring
Alla dokument som rör kraven i 3.2 måste lagras av Amnesty.
De beslut och det underlag som stöder beslutet av generalsekreteraren eller kassören i internationella styrelsen måste sparas av Internationella sekretariatet.
3.4 Årliga översyner
Då ett samarbete har inletts, gör Amnesty utifrån policyn en översyn av samarbetet minst var tolfte månad.
4. TIDPUNKT FÖR IKRAFTTRÄDANDE
Denna policy träder i kraft den 10 augusti 2007.
Alla samarbeten med företag som ingås den 10 augusti 2007 eller därefter är föremål för policyn.
Alla samarbeten med företag som existerar den 10 augusti 2007 kommer att granskas i enlighet med denna policy före 10 augusti 2008.
TILLÄGG 1
KRAV OCH PRINCIPER FÖR SAMARBETEN MED FÖRETAG SOM GAGNAR AMNESTY

A. Undantagsbaserade förutsättningar för samarbeten med företag
Samarbeten med företag ingås endast då de medför en betydande fördel för Amnesty och låg risk för organisationens anseende.
Ingen Amnesty-enhet bör bli beroende av något speciellt företagssamarbete eller av samarbeten med företag i allmänhet. Samarbeten med företag får inte stå för en betydande del av en Amnesty-enhets totala stöd, om man tar med i beräkningen att man lokalt kan acceptera att ortens företag bidrar med varor och tjänster.

B. Människorättsprinciper
Företaget måste visa på ett åtagande för att försvara de mänskliga rättigheterna i hela tillverkningskedjan (inklusive alla moderföretag och dotterföretag). Företaget (inklusive tillverkningskedja, moderföretag och dotterföretag) ska uttryckligen —

a. inte ha begått och inte vara delaktig i kränkningar av de mänskliga rättigheterna;
b. visa på ett tydligt engagemang för arbetsrättsprinciper både i stadgar och i praxis;
c. visa respekt för principen om icke-diskriminering vid anställningsförfaranden;
d. vara öppen beträffande sin struktur och sina relationer med andra företag, till exempel dotterbolag, och större leverantörer;
e. inte medvetet dra fördel av barnarbete eller någon som helst typ av slavarbete, och ha vidtagit åtgärder för att försäkra sig om att detta inte förekommer hos deras större leverantörer;
f. motsvara kriterierna i följande sektioner:
(i) Vapen
(ii) Anställningsvillkor
(iii) Sexuellt utnyttjande
(iv) Miljöskydd
(v) Affärspraxis

(i) Vapen
Amnesty samarbetar endast med företag som aldrig har tillverkat eller handlat med några produkter som använts av militär, säkerhetsstyrkor eller polis vid kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Däri inräknas utrustning som kan användas i samband med dödsstraff eller tortyr.
Amnesty samarbetar endast med företag som inte har någon koppling till vapentillverkning, däribland handeldvapen, strategiska eller icke-strategiska delar till vapensystem, eller hela vapensystem; som inte förser militär, säkerhetsstyrkor eller polis med strategiska tjänster; eller som inte säljer strategiska system eller strategiska tjänster till militär, säkerhetsstyrkor eller polis.
Amnesty samarbetar endast med företag som man vet inte får någon del av sin vinst från produktion av eller handel med varor eller tjänster som används för militära eller polisiära ändamål eller av säkerhetsstyrkor.
(ii) Anställningsförhållanden
Amnesty samarbetar endast med företag som har fungerande strategier på plats för att förhindra tvångsarbete eller exploaterande barnarbete, både inom den egna verksamheten och genom hela tillverkningskedjan.
Amnesty samarbetar endast med företag som respekterar rätten till en hälsosam arbetsplats genom att arbeta för att minimera hälsoriskerna i arbetet, som försäkrar sig om en hygienisk arbetsmiljö och som är engagerade i att förhindra arbetsplatsolyckor och i att inte negativt påverka befolkningens hälsa genom olika faktorer (framför allt mat, dricksvatten, sanitära anläggningar och en sund miljö).

(iii) Sexuellt utnyttjande
Amnesty samarbetar endast med företag som visar engagemang för att förhindra allt sexuellt utnyttjande och alla sexuella trakasserier inom affärsverksamheten, bland annat genom att anta och implementera uppförandekoder och strategier som skyddar kvinnor och barn från sexuellt utnyttjande och sexuella trakasserier.

(iv) Miljöskydd
Amnesty samarbetar endast med företag som aktivt förhindrar och ger upprättelse för all påtaglig skada på miljö, dricksvatten, matproduktion och/eller påverkan av skadliga ämnen på befolkningen, i den mån det är säkert eller troligt att dessa skador orsakats av företagets verksamhet.

(v) Affärspraxis
Amnesty ingår samarbete endast med företag vilkas anseende och praxis är av hög etisk standard.

TILLÄGG 2

GRANSKNING AV FÖRETAG
Denna avdelning tillhandahåller ett ramverk, som kan hjälpa Amnesty-enheter att fastställa om samarbeten med företag motsvarar policykriterierna, enligt paragraferna 2.3 och 2.4 i policydokumentet.

Steg 1: Företagsgranskning
1. Fastställ vilka företag som behöver granskas.
Gör en egen efterforskning. En lista på online-källor för granskning finns tillgänglig på Internationella sekretariatet (International Fundraising Program). Användbara sökord vid sökning i databaser är bland annat: mänskliga rättigheter/human rights; domstol/court; kränkning/violation; socialt företagaransvar/corporate social responsibility. Kontakta gärna The Business and Human Rights Resource Centre för vidare referenser. Personalen på IS liksom sektioners och strukturers egna avdelningar för arbete med ekonomiska aktörer (Business and Economic Relations team), kan också vara användbara referenspunkter.

Man kan söka i Amnesty-rapporter via BERN (Business and Economic Relations Network; prenumerera med hjälp av IS Economic Relations Team) för att få relevant information om företaget och/eller marknaden/er där företaget är verksamt. Man bör också söka i Amnesty-rapporter efter referenser till det aktuella företaget, eller till de marknader/länder där det är verksamt. Varje omnämnande av företaget i Amnesty-rapporter ska tydligt dokumenteras i slutresultatet av beslutsprocessen.

2. Begär en undersökning av företaget från ett etiskt granskningsföretag som använder de kriterier som skisseras i policyn tillsammans med andra lämpliga kriterier.

3. Kontrollera med Amnesty i det land där företaget har sitt huvudkontor för att få upplysningar om företagets anseende och verksamhet, i enlighet med de reviderade riktlinjerna för fundraising.

Steg 2: Inledande beslut och dokumentation
Dokumentera tydligt resultatet av undersökningsprocessen i förhållande till vart och ett av de fastställda bedömningskriterierna. Dokumentera beslutsförslaget.
Om det föreslagna företagssamarbetet är betydande, enligt definitionen i paragraf 1.2 av policyn, gå vidare till Steg 3. Gå annars till Steg 4.

Steg 3: För betydande företagssamarbeten
Då en Amnesty-enhet vill få generalsekreterarens godkännande av ett betydande företagssamarbete, gör Internationella insamlingsgruppen på IS en central riskbedömning som bygger på granskningen av företaget och riskbedömningen.
Amnesty-enheten ska samarbeta med IS för att garantera att granskningen görs enligt bedömningskriterierna och att resultaten finns tydligt dokumenterade.

Steg 4: Beslutsfattande
Med undantag av betydande företagssamarbeten—
Amnesty-enhetens generalsekreterare (eller, om Amnesty-enhetens interna regler så kräver, Amnesty-enhetens styrelse) beslutar om man ska fullfölja samarbetet eller inte.
Vid betydande företagssamarbeten där värdet understiger 100 000 brittiska pund—
Internationella generalsekreteraren meddelar Amnesty-enheten huruvida det föreslagna företagssamarbetet har godkänts.
Vid betydande företagssamarbeten där värdet överstiger 100 000 brittiska pund—
Internationella generalsekreteraren lämnar en rekommendation till kassören i den internationella styrelsen, som tar det slutgiltiga beslutet och som meddelar Amnesty-enheten huruvida det föreslagna företagssamarbetet har godkänts.

Steg 5: Riskhantering vid låg risknivå
Om man beslutar sig för att godkänna ett företagssamarbete men inser att samarbetet är förknippat med en låg risk, ska man vid beslutsprocessen även beakta vilka åtgärder som kan vidtas för att minska eller hantera dessa risker.