Exempel på samarbeten med företag – omfattas de av policyn? Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2008

[Exempel_gller policyn eller ej.doc]

Exempel på samarbeten med företag – omfattas de av policyn?

Situation A
Amnesty får vita T-shirtar utan tryck från H&M som vi sedan ska sätta vår logga på och sälja. Värdet på förmånen från H&M är 25 000 kr.

Svar:
1.Ja, omfattas av policyn därför att Amnesty får en ren gåva från ett företag.
2.Åtgärd: samarbetet måste registreras och skickas till GAF för granskning.

Situation B
Björn bestämmer sig för att donera pengar till Amnesty genom att ett visst belopp regelbundet dras av lönen genom ett program som hans arbetsgivare inrättat.

Svar:
1.Nej, det omfattas inte av policyn eftersom beslutet är individens och inte har någon konkret inverkan på företaget.
2.Åtgärd: ingen åtgärd krävs.

Situation C
Lisa köper papper från Pappersföretaget. Ordern kostade 60 000 kronor men under det senaste telefonsamtalet bestämmer sig chefen för företaget att donera pappret till Amnesty.

Svar:
1.Ja, omfattas av policyn eftersom vi får en ren gåva – en rabatt på 100% som inte är bruklig.
2.Åtgärd: registreras och skickas till GAF för granskning.

Situation D
KPMG ger Amnesty 3000 kr.

Svar:
1.Ja, det omfattas av policyn.
2.Åtgärd: registrera

Situation E
Amnesty köper affischer och klistermärken för användning i Dignity-kampanjen. Kostnaden är 70 000 kr och är marknadsmässigt pris.

Svar:
1.Nej, omfattas inte av Policyn för samarbete med företag eftersom det är ett inköp. Detsamma gäller exempelvis för anlitande av konsult. Omfattas av inköpspolicyn.
2.Åtgärd: behöver inte registreras.

Situation F
Wetterlund-stiftelsen vill donera 200 000 kronor till Amnesty. Stiftelsen grundades av ett företag som ej längre gör några donationer dit och ej har någon möjlighet till påverkan av stiftelsen.

Svar:
1.Nej, omfattas inte av policyn eftersom företag inte längre är länkat till stiftelsen.
2.Åtgärd: ingen.

Situation G
SvD erbjuder Amnesty fri annonseringsplats med mycket kort varsel. Värdet om vi hade varit tvungna att betala är 60 000 kronor.

Svar:
1.Ja, omfattas av policyn eftersom det är en 100% rabatt – en ren gåva mao.
2.Åtgärd: registreras och skickas till GAF för granskning.

Situation H
Stina och Peter är Amnesty-medlemmar som varje år bestiger Kilimanjaro för att samla in pengar till Amnesty. I år har de bestämt sig för att samla in pengar från Nike.

Svar:
1.Nej, omfattas inte av policyn. Policyn avser pengar som doneras direkt från företag till Amnesty. I det här fallet ges pengarna av företaget till Stina och Peter, som sedan ger en del av pengarna till Amnesty.
2.Åtgärd: ingen.

Situation I
Amnesty ska starta ett samarbete med Akademibokhandeln, genom vilket Akademibokhandeln ger 10% rabatt på sina varor till Amnesty-medlemmar.

Svar:
1.Ja, omfattas av policyn eftersom en förmån för en medlem är en förmån för Amnesty.
2.Åtgärd: registreras och skickas till GAF för granskning.

Situation J
Ett företag vill sponsra en musikfestival, intäkterna går till Amnesty. Sponsorskapet är värt 100 000 kr.

Svar:
1.Ja, omfattas av policyn eftersom ett företag sponsrar en tillställning.
2.Åtgärd: registreras och skickas till GAF för granskning.

Situation K
Google erbjuder fri video online. Värdet om vi skulle vara tvungna att betala är 70 000 kr.

Svar:
1.Ja, omfattas av policyn eftersom det är en 100% rabatt – en ren gåva.
2.Åtgärd: registreras och skickas till GAF för granskning.