Direktiv för översyn av ABG Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2008

Från: Anna Nilsdotter & Lise Bergh
Datum: 2008-06-30

Bakgrund
Sedan ett antal år tillbaka har det pågått en diskussion om ABG och dess relation till övriga sektionen. Det finns önskemål från olika håll om en närmare integrering av ABG:s verksamhet, inte minst för att underlätta för anställd personal. Nu finns det även nya internationella riktlinjer för Amnestys arbete med företag. Dessa nya riktlinjer kräver att vi ser över ABG:s verksamhet för att säkerställa att den stämmer med de krav som ställs på oss internationellt.

Syfte
Att se över ABG:s verksamhet för att svara på frågan om personal, ekonomi och övrig verksamhet ska integreras med sektionens verksamhet. Om så är fallet ska översynen tydliggöra hur så kan ske på bästa sätt. Översynen ska ta hänsyn till de nya internationella riktlinjerna för Amnestys arbete med företag (Economic Relations). Översynen berör anställda, ABG:s styrelse och aktivister, Advisory Council
samt Business Forum. Även ABG:s aktiviteter ska ses över, inklusive Amnesty Survey.

Metoder
Översynen ska inledas med en utvärdering av hur ABG har fungerat sedan starten. Nyckelpersoner för intervjuer bör väljas från sektionsstyrelsen, ABG, sekretariatet samt företag som samarbetar med ABG. Även nyckelpersoner från IS bör konsulteras eller intervjuas.

Tidsram
Utredningen ska presenteras för styrelsen på septembermötet 2008 (13-14 september, deadline för underlag 29 augusti.)

Kontaktperson i styrelsen
Anna Nilsdotter

Budget
Normala resekostnader, inklusive resa till IS om så behövs.

Uppdragsgruppens sammansättning
Hanna Roberts föreslås ansvara för översynen.