Förslag: Ungdomsstrategi Svenska Sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2008

Inledning
Dagens unga är morgondagens beslutsfattare. Att involvera unga i Amnestys arbete för mänskliga rättigheter är en av de viktigaste insatserna för att säkra och stärka organisationen både på kort och lång sikt. Betydelsen av detta avspeglas i beslutet som fattades på det Internationella Rådsmötet 2005 att anta den internationella ungdomsstrategin (International Youth Strategy). Den svenska sektionen påbörjade motsvarande arbete under 2008 och en nationell ungdomsstrategi planeras att träda i kraft 2009-01-01. Strategins delar återfinns i den svenska sektionens handlingsplan under rubriken 5.7 Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald. Etappmål i den svenska handlingsplanen kommer att tas fram under 5.7 och ska också utvecklas i andra delar av handlingsplanen där förtydligande behövs för att säkerställa att unga involveras på alla nivåer i Amnestys verksamhet.

Arbetsmetod
Strategin har tagits fram av en grupp som tillsatts av sekretariatet (I gruppen har följande personer ingått: Andrea Bodekull (ansvarig för kampanjer/aktioner), Andreas Drufva (mångfaldsstrateg), Martin Rydehn (projektledare), Ida Wistbacka (ungdomssamordnare) samt Sara Ångström (marknadsföring och utveckling)). Ungdomsrådet har kommit med synpunkter under strategiarbetets gång och samtal har förts med aktiva unga i organisationen. Arbetsgrupper knutna till högskolor har kontaktats via e-post. Synpunkter som framkommit kring bland annat ungdomsstödet fick gruppen att särskilt rikta fokus mot att kartlägga ungas generella intresse för mänskliga rättigheter och vilja att engagera sig. Mycket tid har därför ägnats att läsa andra sektioners ungdomsstrategier, ta del av rapporter kring ungas livsstil och analysera resultat från undersökningar om ungas engagemang i mänskliga rättigheter. Dessutom anlitades en konsultbyrå för att genomföra tre fokusgruppsundersökningar om hur unga ser på Amnestys arbete. En nära dialog har även förts med den danska sektionens ungdomsansvariga med anledning av att de också tar fram en ungdomsstrategi.

För att ungdomsstrategin ska ligga i linje med den kommande mångfaldsstrategin har arbetet med de två strategierna förts i nära samarbete. En utgångspunkt har varit att ökad mångfald bland unga medlemmar och aktiva gynnar hela Amnestys arbete.

Nulägesanalys
Unga idag värnar om sina möjligheter att växa och utvecklas samtidigt som de vill ingå i ett sammanhang. Deras engagemang är intimt förknippat med självutveckling. Olika undersökningar visar att bland unga i åldern 14-25 år är cirka 30 procent intresserade av att engagera sig ideellt. Amnestys fokusgruppsundersökningar och andra undersökningar styrker att unga föredrar enkla och konkreta arbetssätt samt att direkt påverkan och återkoppling är viktiga moment för engagemang. Idag utgörs cirka 8500 (11,3 procent) av Amnestys cirka 75 000 medlemmar och givare av unga mellan 14-25 år, de flesta är mellan 18-25 år.

Utmärkande för unga idag är att de ligger före den övriga befolkningen när det gäller att använda och ta till sig ny teknik. Användningsgraden av internet är högre bland unga än hos den övriga befolkningen.

I de fokusgruppsundersökningar som genomfördes på Amnestys uppdrag framkom att unga gärna ser skolan som en arena för information om mänskliga rättigheter. I undervisningen saknas ofta information om hur man som ung kan påverka eller engagera sig i frågor som rör mänskliga rättigheter.

Amnestys ungdomsverksamhet drivs idag av ett ungdomsråd som tillsammans med ansvarig handläggare på sekretariatet varje år arrangerar nationella ungdomsträffar. Regionala träffar anordnas också av sektionens tre distriktssamordnare och ett samarbete finns mellan de nordiska sektionerna kring den Nordiska ungdomskonferensen. Brister i stödet till Amnestys aktiva unga har dock märkts under flera år. Önskemål har framförts om en bättre hemsida och mer ungdomsanpassat material. Andra saker som lyfts fram är möjligheten till inflytande i organisationen samt mer kontakt med aktiva unga i andra Amnestysektioner. Den befintliga ungdomsverksamheten är främst inriktad på gymnasieungdomar.

Amnesty driver också sedan några år tillbaka ett dokumentärfilmsprojekt, Angeläget. Projektet, som är utvecklat i samverkan med andra organisationer, syftar till att uppmuntra ungdomar till eget skapande på temat mänskliga rättigheter och riktar sig i stor utsträckning till gymnasieungdomar som inte är aktiva i Amnesty. Under de tre senaste åren har sammanlagt drygt 160 dokumentärer om mänskliga rättigheter producerats. Angeläget fick de två första åren stöd från Allmänna Arvsfonden.


Målgrupper
Primär målgrupp för strategin är de cirka 30 procent av alla unga i åldern 14-25 år som är intresserade av mänskliga rättigheter. I denna åldersgrupp är spannet emellertid stort när det gäller intressen, kunskap och mognad. Därför har de unga delats in i två åldersgrupper. Unga i åldern 14-17 år definieras i strategin som ungdomar, de studerar på högstadiet eller gymnasiet. Unga som är mellan 18-25 år kallas här för unga vuxna . Unga vuxna flyttar ofta och studerar i stor utsträckning på högskola i Sverige och utomlands eller återfinns i arbetslivet.

I strategin skiljs också på aktiva medlemmar , medlemmar (och givare) och unga intresserade av mänskliga rättigheter . Strategin lägger stor vikt vid att engagera unga som idag inte är aktiva medlemmar i Amnesty.



Ungdomsstrategi för svenska sektionen


" Young people are empowered, inspired and defended, for a world where everybody enjoys human rights." (Svensk översättning: ”Unga människor stärks, inspireras och försvaras, för en värld där alla åtnjuter de mänskliga rättigheterna.”)

Ungdomsstrategin bygger på den internationella ungdomsstrategins vision (ovan) och hörnstenarna engagemang, aktivism och deltagande .

Engagemang betyder att involvera och inkludera alla unga i arbetet för de mänskliga rättigheterna, inte bara de unga som redan är aktiva medlemmar inom Amnesty. Det handlar också om att skapa kontakter med andra ungdomsorganisationer och att nå ut till olika arenor där unga finns.

Aktivism definieras som ”the taking of an action by, with and for young people in support of our goals” (Svensk översättning: ”att utföra en handling av, med eller för unga människor i linje med våra mål”). Aktivism omfattar även unga som inte är medlemmar i Amnesty men som vill göra en insats för mänskliga rättigheter.

Deltagande syftar till att unga ska integreras på alla nivåer inom organisationen och kunna inneha olika roller – till exempel medlem, givare, ledare och beslutsfattare. Unga ska också få stöd och uppmanas att ta olika ledande roller i organisationen.

Den internationella strategins tre hörnstenar överlappar till stor del varandra. För att göra den svenska sektionens strategi mer tydlig kopplas istället målen ihop med organisationens olika verksamhetsområden.

Strategiska mål

Den internationella strategin, andra sektioners ungdomsstrategier, svenska rapporter och livsstilsstudier om unga, ungdomsstrategigruppens SWOT-analys (SWOT-analys = Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats, en analys av organisationens styrkor, svagheter, möjligheter och hot, det vill säga en analys av nuläge och framtidsscenarier som påverkar organisationens möjligheter att genomföra en ungdomsstrategi. ) samt egna undersökningar, statistik och samtal med unga i och utanför Amnesty ligger till grund för de strategiska mål som presenteras i den svenska sektionens ungdomsstrategi.

De strategiska målen är:
    Att göra aktioner, kampanjer och aktivism mer relevanta för unga
    Att öka Amnestys närvaro och synlighet på gymnasiet och i högskolan
    Att öka ungas inflytande och engagemang i Amnestys verksamhet
    Att öka antalet unga som engagerar sig i Amnesty
    Att öka Amnestys närvaro på nya arenor och förbättra kommunikation och synlighet
    Att stärka hela organisationens förståelse och förmåga att engagera unga och fånga upp ungdomstrender


Varje strategiskt mål är kopplat till ett verksamhetsområde. De strategiska målen är inte mätbara utan ska omarbetas till etappmål i handlingsplanen när dessa tas fram för åren 2009-2010.


AKTIVISM
STRATEGISKT MÅL 1: ATT GÖRA AKTIONER, KAMPANJER OCH AKTIVISM MER RELEVANTA FÖR UNGA
Målet knyter an till behovet att främja nya former och metoder av engagemang och aktivism. Det kan innebära att komplettera befintligt material och aktiviteter inom kampanj- och aktivismområdet, vilket till exempel kan underlättas genom att använda ny teknik och virtuella miljöer. Målet knyter också an till behovet att förklara varför aktioner genomförs och vilka positiva resultat det kan leda till.

UTBILDNING
STRATEGISKT MÅL 2: ATT ÖKA AMNESTYS NÄRVARO OCH SYNLIGHET PÅ GYMNASIET OCH I HÖGSKOLAN
Målet knyter an till behovet att använda de arenor som finns inom utbildning för att främja arbetet för mänskliga rättigheter. Idag erbjuds pedagoger vissa kurser inom Amnestyakademin, Amnesty har informatörer som besöker gymnasieskolor och projektet Angeläget drivs sedan ett par år tillbaka. Insatserna är inte koordinerade och görs inte på ett systematiskt sätt. Inom andra sektioner finns nya idéer, som till exempel Human Rights Schools, som kan vara värda att titta närmare på. Innan beslut tas om specifika insatser behöver den befintliga skolverksamheten utvärderas för att insatserna ska bli mer strategiska på lång sikt.

UNGAS INFLYTANDE
STRATEGISKT MÅL 3: ATT ÖKA UNGAS INFLYTANDE OCH ENGAGEMANG I AMNESTYS VERKSAMHET
Målet knyter an till behovet att öka ungas medverkan i planeringen och utförande av aktiviteter, samt att inkludera unga i beslutsprocesser. Amnesty bör också uppmuntra långsiktigt engagemang hos unga, sporra till ledarskapsutveckling samt förbättra ett globalt ungdomssamarbete.

VÄXA GENOM SAMARBETE OCH MÅNGFALD
STRATEGISKT MÅL 4: ATT ÖKA ANTALET UNGA SOM ENGAGERAR SIG I AMNESTY
Målet knyter an till att öka och förbättra samarbeten med andra organisationer och öka mångfalden bland de aktiva medlemmarna. Amnesty behöver också utveckla rutiner för hur aktiva medlemmar som går ut gymnasiet/högskolan ska stanna kvar i organisationen.

KOMMUNIKATION OCH SYNLIGHET
STRATEGISKT MÅL 5: ATT ÖKA AMNESTYS NÄRVARO PÅ NYA ARENOR OCH FÖRBÄTTRA KOMMUNIKATION OCH SYNLIGHET
Målet knyter an till att aktivt arbeta för att Amnestys kommunikation blir mer intressant och upplevs relevant för unga. Här ingår också Amnestys aktivitet på virtuella och fysiska arenor där olika unga befinner sig.

IMPLEMENTERING OCH ORGANISATION
STRATEGISKT MÅL 6: ATT STÄRKA HELA ORGANISATIONENS FÖRSTÅELSE OCH FÖRMÅGA ATT ENGAGERA UNGA OCH FÅNGA UPP UNGDOMSTRENDER
Målet knyter an till behovet att strategin, för att få genomslag, behöver integreras i alla avdelningars planering. Informationen i strategin behöver också spridas till andra delar av organisationen.

Avslutning

Den här ungdomsstrategin bär med sig ljuset som ska leda Amnesty in i framtiden. Ungas stöd, engagemang och aktivitet inom Amnesty är en förutsättning för att verksamheten ska utvecklas, stå sig i konkurrens med andra ideella organisationer och vara rustat för att bedriva ett framgångsrikt arbete på lång sikt. De strategiska mål som presenteras uppvisar ett brett spektrum av insatser som tillsammans möter upp aktuella behov, baserade på livsstilsmönster och intresse för mänskliga rättigheter bland unga idag. Strategin slår även fast att unga som målgrupp är mycket viktig och att detta bör återspeglas i Amnestys arbete på alla nivåer inom sektionen.

Som nämndes i inledningen ska ungdomsstrategin ligga till grund för etappmål under rubriken 5.7 i den svenska handlingsplanen och etappmål ska också utvecklas i andra delar av handlingsplanen där förtydligande behövs för att säkerställa att unga involveras på alla nivåer i Amnestys verksamhet. Den nuvarande handlingsplanen sträcker sig fram till 2010, vilket sammanfaller med den internationella ungdomsstrategin. Ungdomsstrategin för den svenska sektionen ska gälla mellan 2009-2010 och revideras senast sex månader efter att en ny handlingsplan antagits. Revideringen ska ske innan 2010-12-31. I samband med revideringen, fattas även beslut om strategin ska gälla till nästa handlingsplans slut eller om den ska integreras i övriga strategier inom den svenska sektionen.