Amnesty Business Group och sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2001

Datum: 15 september 2001

Frågor rörande Amnesty Business Group och sektionen

Amnesty Business Groups (ABG) verksamhet som den presenteras i dess verksamhetsplan har föranlett en del frågor på sekretariatet. Dessa kan delas in i tre huvudgrupper nämligen fundraising, ABG:s ställning i sektionen och policyfrågor.

1. Fundraising

Fundrasing och gällande riktlinjer
Med anledning av ABG:s och sektionens planerade inriktning på insamling från företag bör det utredas hur denna förhåller sig till de internationella (bilaga 1) och svenska riktlinjer (bilaga 2) beträffande fundraising från företag som finns.

I dokumentet Revised Proposed Guidelines for the acceptance of Funds and Fundraising by Amnesty International sägs under avsnitt I. Basic Principles:

" A. Amnesty International’s independence, impartiality and credibility must not be compromised nor seen to be compromised.

B. Amnesty’s primary basis of financial support must remain our membership -- our members and supporters are our source of legitimacy as well as funding. "

Vidare sägs under avsnitt IV. Corporate funding:

" A. Amnesty International structures may not seek support from companies known to be involved in human rights violations. This extends to civil and political rights and to economic ans social rights (e.g., forced labour, child labour).

This may in some cases go further than simply avoiding companies we know to have committed, or been complicit in, human rights violations. A mining company, for example, may be working with Amnesty groups to improve its human rights record but still be in joint venture relationships with governments we consider to be human rights violators. In a case like this, even if the company is taking positive steps and working closely with human rights groups, receiving funding from that company could damage AI’s image.

Examples of companies likely to get involved in violations of civil and political rights would be resource companies who have little choice about where they operate (mining, oil, timber and other extractive industries), while other industries like clothing, food, etc. are more likely to violate labour rights.

B. Approaches to companies on human rights questions should never be combined with a request for funds. Should a contribution be offered by a non-target company during the course of discussions it is not necessary to refuse the contribution, but it must be made clear that the purpose of the visit was not fundraising. Contributions should not be accepted from target companies even if they are offered."

I dokumentet "Riktlinjer för Svenska Amnesty Internationals samarbete med näringslivet" antagna av styrelsen den 25 januari 1997 sägs under avsnitt 5. Riktlinjer:

" -Sponsring som innebär att Amnesty gör avkall på sin självständighet och opartiskhet får inte förekomma.

-Sponsring som huvudsakligen finansierar bildandet av något Amnestyorgan eller finansieringen av dess verksamhet accepteras ej.

-Ingen del av en Amnestyenhets övergripande verksamhet får, direkt eller indirekt, bli beroende av sponsormedel .

-Utåtriktat samarbete (sponsring) med näringslivet ska alltid godkännas av sektionsstyrelsen"

Samordning mellan ABG och sektionen beträffande fundraising
Sektionen och ABG kommer till stor del att vända sig till samma målgrupp för fundraising. Hur kan sektionen och ABG på bästa sätt arbeta tillsammans för en effektiv fundraising? Vilken policy skall gälla för ABG beträffande annonsering och mediabearbetning?

Förslag till beslut
Sekretariatet föreslår att en grupp tillsätts som får i uppdrag att se hur ABG:s och sektionens insamlingsverksamhet från företag kan anpassas till de riktlinjer som finns. Gruppen skall också ta fram en skriftlig uppgörelse mellan ABG och sektionen där det regleras hur ABG skall bedriva fundraising i förhållande till sektionen.

Gruppen bör innehålla representanter från styrelse, sekretariatet (fundraisingteamet) och ABG.

2. ABG:s ställning i sektionen

Får en specialgrupp ha egna anställda och eget kontor?
Bör det finnas ett tak för hur stora belopp en specialgrupp får samla in för egen räkning?
Hur stort tjänsteutrymme skall tilldelas ABG?
Skall revision utföras i ABG och vem skall om så är fallet göra den?
Bör ABG:s insamling ske över sektionens 90-konto?
Skall ABG finansieras från sektionens budget?

Förslag till beslut
Den under punkt 1 nämnda gruppen får i uppdrag att ta fram en överenskommelse mellan ABG och sektionen där dessa och liknande frågor regleras.

3. Policyfrågor

Hur bör ABG:s arbete samordnas med sektionens övriga utåtriktade arbete?

Förslag till beslut
Att styrelsens ordförande och generalsekretararen i samråd med ABG:s styrgrupp utarbetar en policy i dessa frågor.