Insamlingsprojekt Region väst 1999 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2001

Datum: 16 september 2001

Insamlingsprojekt Region väst 1999

Inledning
Sektionsstyrelsen beslutade 1998 om ett ettårigt insamlingsprojekt i Region Väst. Projektet innebar en halvtidsanställning under 1999 som syftade till att stärka såväl regionens eget som sektionens insamlingsarbete i regionen.

En rad omständigheter har gjort att projektet inte har kunnat utvärderas på ett tillfredsställande sätt, bl a har det inte gått att uppbringa den projektanställdes slutdokumentation av projektets olika aktiviteter. Både sektionsstyrelsen och Granskningskommittén har emellertid efterlyst en utvärdering och nedanstående är ett försök att i efterhand göra en "extern" utvärdering av projektet. Med detta menar vi att vi här försökt hitta mätbara resultat och effekter av projektet, men inte kunnat göra en analys av dessa, då detaljinformation om de olika aktiviteterna saknas. Vidare har vi bara haft möjlighet att studera effekterna på sektionens verksamhet och ekonomi, men samtal med representanter från Region väst gör att vi gissar att våra slutsatser också är giltiga för regionen.

Bakgrund
Det projektförslag som styrelsen presenterades i september 1998 (bilaga 1) hade sitt ursprung i sekretariatets uppdrag att stärka det lokala insamlingsarbetet. Förslaget utarbetades av sekretariatets dåvarande "IMM-grupp" (motsvarigheten till dagens fundraisingteam) och ingick i ett större program för att stärka sektionens IMM-arbete. I beslutsunderlaget talas om en projektbeskrivning, innehållande bl a former för utvärdering, som skulle utarbetas av sekretariatet och regionrådet i Region väst. Någon sådan togs inte fram, men styrelsen beslutade trots det i december 1998 att godkänna det föreslagna projektet.

Projektet
Den projektanställde påbörjade sitt arbete 1 februari 1999 och presenterade i slutet av februari en verksamhetsplan bestående av ett antal insamlingsaktiviteter. Dessa innefattade bl a att marknadsföra AmnestySupporter-konceptet i regionen, Amnestyutställningar i samarbete med SKR (Sveriges konstföreningars riksförbund) och konstauktioner. Eftersom den projektanställde hade stor erfarenhet av arbete inom kulturområdet kom flera av insamlingsaktiviteterna att koncentreras kring detta område. Den projektanställde arbetade självständigt enligt verksamhetsplanen, men rapporterade löpande till fundraisingteamet.

När projektet led mot sitt slut beslutades hösten 1999 att den projektanställde i viss utsträckning kunde arvoderas för arbete i början av 2001. Detta beslut togs mot bakgrund av att två konstprojekt som den projektanställde arbetat med skulle starta/äga rum i början av 2000. Dessa projekt rörde dels en konstauktion där intäkterna skulle tillfalla såväl sektionen som Amnestyfonden, dels ett långsiktigt samarbete med SKR.

Synliga resultat
De två konstprojekt som var på gång och som den projektanställde hade för avsikt att slutföra i början av 2000 gick dessvärre om intet, enligt den projektanställde själv eftersom de inblandade inte längre var intresserade av ett samarbete p g a Alcalá-affären. Detta påstående har dock inte gått att bekräfta. I avsaknad av dokumentation lyckades det inte heller sektionen att återuppta dessa kontakter.

Ett regionalt samarbete som den projektanställde deltog i var det med fotbollsklubben GAIS, som bl a innebar att spelare och medlemmar gick med i Amnesty och att klubben informerade om Amnestys arbete i samband med matcher, på klubbens hemsida m m.

Sekretariatet har undersökt utvecklingen av antalet medlemmar och enskilda bidragsgivare i regionen under den tid projektet varade. Statistiken (bilaga 2) visar att regionen uppvisar något bättre siffror än landet i övrigt under 1999, alltså medan projektet pågick, och något sämre siffror än landet i övrigt under 2000, då projektet var avslutat. Det här var en period då både antalet medlemmar och givare sjönk i hela landet, men minskningen var alltså mindre i Region väst 1999 och större 2000. Skillnaderna måste dock bedömas som så små att det inte går att dra några statistiskt säkerställda slutsatser av dem. Antalet företag i regionen som stödjer Amnesty (s k Amnesty Supporters) ökade inte under perioden. Inget av detta är kanske förvånande med tanke på att projektet mer och mer kom att inrikta sig på insamling inom kultur- och konstsektorn.

Projektets betydelse för Region väst
I samtal med representanter i regionen har framkommit att få vetat vad projektet syftade till, dessutom har väldigt få utanför regionkontoret haft en uppfattning om den projektanställdes arbetsuppgifter. Den främsta orsaken till detta är förmodligen att projektet initierades av sekretariatet och inte av regionen, och att projektet var dåligt förankrat utanför den innersta kretsen av anställda och frivilliga vid regionkontoret.

En positiv sidoeffekt av den projektanställdes arbete var dock den omstrukturering av regionkontorets frivilligverksamhet som utarbetades av regionsamordnaren och den projektanställde. Enligt uppgift från regionsamordnaren ställdes frågor om frivilligverksamheten på sin spets när insamlingsprojektet skulle sjösättas och det frivilligprojekt som startade 2001, och i skrivande stund pågår, bygger i mycket på de erfarenheter som gjordes under 1999.

Sammanfattning och slutsatser
Det har inte lyckats sekretariatet att hitta några mätbara effekter av insamlingsprojektet i Göteborg - åtminstone inte inom området insamling. Sektionens intäkter från medlemmar, enskilda bidragsgivare och företag i regionen ökade inte under projektperioden. I ljuset av detta måste projektet betraktas som misslyckat. Om projektet har haft andra effekter på regionens insamlingsarbete har vi inte kunnat se, men det mesta tyder på att så inte är fallet. Aktivitetsnivån inom regionen mätt i antalet grupper har t ex inte ökat. Det enda område vi sett där projektet haft en positiv effekt är på frivilligverksamheten på regionkontoret. De erfarenheter den projektanställde gjorde tillsammans med regionsamordnaren där resulterade i ett av regionen initierat frivilligprojekt.

Det ser alltså ut som om det projekt vars syfte var att förbättra sektionens och regionens insamlingsarbete i bästa fall resulterade i en omorganisering av frivilligverksamheten i regionen. På så sätt kan man säga att projektet på intet sätt uppnådde sitt syfte. Det som skulle stärka sektionens ekonomi blev snarare ett regionalt stöd. Varför detta inträffade kan vi inte svara på med säkerhet, men några tänkbara orsaker går att skönja:

- Projektet initierades centralt och var dåligt förankrat i regionen.
- En mer detaljerad projektbeskrivning, inkluderande former för utvärdering, togs inte fram, utan projektet genomfördes i stora delar utifrån den projektanställdes verksamhetsplan.
- Projektets tudelning med insamling för både regionen och sektionen verkar ha gjort uppdraget alltför diffust både för den projektanställde och uppdragsgivarna, d v s regionen och sektionen. Detta försvårade förmodligen också möjligheterna för ett effektivt samarbete mellan den projektanställde och de sekretariatsbaserade anställda i fundraisingteamet.
- Följden av ovanstående blev att projektet i stor utsträckning "föll mellan stolarna", mellan regionen som inte verkar ha sett nyttan av projektet och sektionen/sekretariatet, vars styrning och uppföljning av projektet var för dålig.

Bilaga 1

Datum: 1998-09-18

Insamlingsprojekt Region väst

Bakgrund
Sektionen har under många år arbetat för att stärka och utveckla distriktens arbete samt bilda regioner (eller aktivistcentra). En av förutsättningarna för detta arbete är att distrikten får ekonomiska resurser. Av den anledningen beslutade årsmötet 1996 att delar av gruppavgiften ska gå till distrikten. I praktiken har flertalet av distrikten inte stärkts som en följd av årsmötesbeslutet (detta utreds nu särskilt), signalen till grupperna blev istället att Stockholm tar över ansvaret för insamling och att grupperna kan sänka ambitionsnivån vad gäller insamling. Det gör att Amnestys oerhört starka namn underutnyttjas ute i landsorten. Vi kan samla in mycket mer lokalt tillsammans med en bra informationsspridning.

1 januari - 31 december 1999

Resurser
0,5 projekttjänst under ovanstående period, 50 000 kronor i projektmedel för verksamheten, vilket inkluderar kostnader för resor, möten o d.

Projektets innehåll
Den projektanställda ska
- i nära samarbete med den regionala samordnaren arbeta med det lokala insamlingsarbetet vid mässor, konserter, utställningar etc.
- i nära samarbete med den regionala samordnaren utveckla nya insamlingsformer inom regionen (företagsgåvor, julgåvor etc).
- samordna det centrala medlemsvärvnings- och insamlingsarbetet i regionen vad gäller annonser, bilagor, AmnestyGiro, AmnestySupporter, Humanfonden och Hjälpfonden, testamenten etc.

Utvärdering.
Utvärdering ska ske efter projektets genomförande, dvs våren 2000. Vad som ska utvärderas och hur utvärderingen ska definieras i projektbeskrivning.

Förslag till beslut.
Sekretariatet föreslår styrelsen besluta

- att uppdra åt sekretariatet att i samråd med regionrådet i Region väst utarbeta en projektbeskrivning för lokal insamling till styrelsens möte i december.
- att uppdra åt sekretariatet att påbörja rekryteringen av en projektanställd som under förutsättning av ett styrelsebeslut i december kan påbörja projektet i januari 1999.

Bilaga 2

Statistik över antalet medlemmar och bidragsgivare i Sverige resp Region väst 1998-2000