Amnestys lokaler Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2001

Datum: 4 september 2001

Amnestys lokaler

Frågeställning och bakgrund
    Sekretariatets lokaler håller för närvarande på att renoveras. Detta kommer att leda till en hyreshöjning. Beslut behöver därför tas om sekretariatet skall stanna kvar i nuvarande lokaler eller flytta. Om beslut om flyttning fattas bör styrelsen ange ett tak för hyreskostnaden. En diskussion om var sekretariatets lokaler skall ligga bör också föras.

Amnesty hyr lokaler av Humlegården Fastigheter AB. Hyran är 1 679 475 kr per år (ingen moms utgår). Lokalerna omfattar 1 371 kvadratmeter. Årshyra per kvm blir därmed 1 225 kr (1 679 475/1 225).

Humlegården kommer inom kort att lämna uppgift om ny hyresnivå efter renoveringen. Troligen kommer hyran att fördubblas.

Nuvarande hyresavtal gäller till den 30 september 2002. Uppsägning måste ske 12 månader före hyrestidens utgång, i annat fall förlängs avtalet med tre år.

Före den 30 september i år måste således beslut fattas om sekretariatet skall vara kvar i nuvarande lokaler alternativt flytta.

Amnestys lokalbehov
    För sekretariatet behövs följande:
    -Ett mindre konferensrum och ett större som är delbart.
    -Öppna ytor för lager distribution och tryckeri.
    -Arkiv.
    -Lunchrum.
    -Kontorsrum alternativt kontorslandskap.

Sekretariatet bedöms kunna klara sig med mindre utrymme än som nu används. Kontorslandskap och separat arkiv i källarplan eller liknande. Beroende på hur väl anpassade lokalerna är efter sekretariatets behov kan 800 - 1 000 kvm vara tillräckligt.

Stockholmsdistriktet överväger att lämna sina lokaler och skulle kunna dela lokaler med sektionen. Det skulle leda till ett bättre utnyttjande av lokalerna på kvällen.

Det har diskuterats om Amnesty borde ha lokaler på gatuplanet. Detta för att kunna nå förbipasserande (café, informationsdisk etc). Det skulle bara fungera om lokalerna finns vid en gata med många gångtrafikanter. För ett sådant läge skulle hyran sannolikt bli väsentligt högre.

Eftersom Amnestys lokaler får många besökare är ett läge med goda kommunikationer viktigt. Många som arbetar frivilligt på Amnesty är pensionärer och är beroende av att allmänna kommunikationerna är bra och att resvägarna inte är för långa. Många resor till och från sekretariatet sker på kvällarna då allmänna kommunikationer till industriområden är dåliga.

Kostnad för flyttning
    Kostnaden för flyttningen av sekretariatet 1994 uppgick till 533 tkr.

Vi har fått ett muntligt löfte (ska bekräftas skriftligt) att vi inte kommer att behöva betala hyra till Humlegården om vi avslutar kontraktet före dess utgång.

Humlegården erbjuder gratis mäklarhjälp för att hitta nya lokaler.

Prisläge för nya lokaler
    För ett B-läge på Kungsholmen eller Södermalm ligger prisnivån på som lägst 2 200 kr per kvm. Det kan dock bli svårt att hitta ändamålsenliga lokaler till ett så lågt pris. För ett B-läge i närförort ligger hyran på kring 1 600 kr per kvm.

Förslag till beslut
    -Att styrelsen ger sekretariatet i uppdrag att hitta lokaler med en årshyra första året på som högst 2 000 000 kr.