Kommentarer om årsmötet 2002 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2001

(Loggan)

KOMMENTARER OM ÅRSMÖTET 2002

Grundläggande tanke och tema
      Temat för Årsmötet 2002 föreslås vara:
      Aktivism och mänskliga rättigheter -
      idag och i morgon

Meningen är att konferensen ska cirkulera kring tre teman. Det första är vårt nya åtagande, och vi föreslår att två teman väljs ut för speciell behandling: vårt utökade arbete med sociala, ekonomiska och kulturella rättigheter samt vårt arbete med sanktioner och bojkotter. För det andra vill vi betona andra delar av vårt åtagande, och kvinnors och flyktingars rättigheter har accepterats som förslag. Det tredje är aktivism, i en föränderlig värld. Målsättningen är att vi efter årsmötet ska veta mer om hur vi ska kunna arbeta med nya och gamla delar av åtagandet på ett mer effektivt sätt i vår aktivistdominerade rörelse.

Föredrag och seminarier är planerade utifrån detta. Vi har sökt bejaka pluralismen i rörelsen genom att ha en serie parallella seminarier, där vissa är mer abstrakta och andra mer konkreta. Dessutom vill vi skapa många nya intryck genom att bjuda in föreläsare och seminarieledare från andra organisationer och från andra sektioner. De utländska seminarieledarna föreslås inbjudas som gäster under hela årsmötet.

MANIFESTATIONEN
      Planeringsgruppen föreslår att vi gör manifestationen 2002 till den bästa i sektionens historia.

Det är en gammal tradition att manifestationerna under årsmötena har varit mindre än fantastiska. Detta kan vi ändra genom mer planering på fler nivåer före och under årsmötet.

Planeringen bör ske på distrikt och sektionsnivå, och en planeringsgrupp bör tillsättas redan nu.

Seminarium C under fredagskvällen, ”visuellt material”, ska bestå av praktiskt skapande av material (banderoller, plakat, burar, jättedockor osv.) som sedan får sin praktiska användning under manifestationen.

På bussturen till Uddevalla genomförs sedan pep talk av entusiasmerande personer.

Det är av stor betydelse att vi lyckas engagera Uddevallaborna. Vi måste göra något spektakulärt, och förslag har varit att söka slå ett världsrekord (världens största gummibandsboll?) eller på annat sätt söka aktivera skolor och andra i manifestationen.

Vi bör även nämna att förslag har inkommit att byta ut manifestationen mot en annan aktivitet, typ en fotbollsmatch mot Röda Korset.

ÅRSMÖTESTIDNINGEN

Vi tänkte avslutningsvis föreslå att folkhögskolans elever ombeds skapa en tidning om vad som händer på årsmötet, som skulle komma ut på lördag och söndag morgon. Detta skulle ge deltagarna mer inblick i vad som hänt i de delar av mötet de inte själva kunnat delta i. Dessutom kan tidningarna publiceras på den interna hemsidan och därmed vara en del av genomförandet av årsmötesbeslut 54 (2001) om möjligheten att följa årsmötet på distans (även om det här inte skulle vara i realtid).

Skolans lärare är positivt inställda till förslaget. Vi har fått ett kostnadsförslag (självkostnadspris) på 4 kr/ex för en fyrasidig tidning (häftad A4). Med 300 ex och två upplagor skulle kostnaden vara 2400 kr. Vi ämnar utreda om denna kostnad kan täckas (helt eller delvis) av en lokal sponsor.

Sektionens Årsmötes/MR-konferensplaneringsgrupp, genom Magnus Öhman