Protokoll AU-möte den 9 september 2001 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2001

amnesty international
svenska sektionen svenska amnestyfonden

PROTOKOLL

TELEFONMÖTE MED STYRELSENS ARBETSUTSKOTT (AU) DEN 9 SEPTEMBER 2001

Ledamöter Närvarande
Hanna Roberts X
Christian Gräslund X
Maria Eklund X
Tina Lundh X
Henrik Zetterquist X

Adjungerade
David Langlet X

Sekretariatet
Carl Söderbergh X
Dan Grundin X
Jörgen Persson Punkt 2. och 5.

1. Fastställande av dagordningen

Beslut

att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2. Rapporter

- Rapport från utskotten

Christian Gräslund rapporterar från A-utskottets senaste möte den 8 september, där bl a arbetet med att översätta ICM-resolutionerna diskuterades.

Maria Eklund rapporterar från B-utskottets senaste möte 8 september. Carolina Öwre har lämnat utskottet och kommer inte att ersättas av någon ny medlem.

Dan Grundin rapporterar från C-utskottets senaste möte den 1 september, där främst en ansvarsfördelning utifrån utskottets direktiv gjordes. C-utskottet efterlyser styrelsens syn på årsmötesbeslut 62 som innebär att årsmötet gett styrelsen i uppdrag att slutföra arbetet med att se över sektionens strukturer och deras roller i sektionen.

Beslut

att uppdra åt C-utskottet att inkomma med ett underlag i frågan till styrelsens septembermöte.

Henrik Zetterquist meddelar att D-utskottet ännu inte haft något möte och därför inte har något att rapportera.

- Ekonomisk rapport

Jörgen Persson redogör för det ekonomiska utfallet t o m juli. Medlemsintäkterna ligger fortfarande betydligt under fjolårets siffror. Dessutom går Human- och Hjälpfonden sämre. Sekretariatet kommer till styrelsemötet i september att ta fram årets andra tertialrapport och då kommer en bättre kostnads- resp intäktsprognos att presenteras. AU efterfrågar en rapport om resultatet av årets satsning på direktdialog.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att inkomma med en rapport om resultatet av årets medlemsvärvning via direktdialog till styrelsens septembermöte.

3. Förberedeler inför möte med distriktsombuden (DO)

AU tar del av den preliminära dagordningen för DO-mötet den 22-23 september. AU föreslår att styrelsen diskuterar ICM, årsmötet/mr-konferensen 2002, samt budgetförslaget 2002 med distriktsombuden. Hanna Roberts, Maria Eklund och Christian Gräslund ansvarar för rapporteringen från ICM och Henrik Zetterquist för förslaget till budget 2002.

Beslut

att föreslå de arrangerande distriktsombuden att rapporten från ICM blir gemensam för styrelsen och distriktsombuden på eftermiddagen den 22 september, samt att årsmötet/mr-konferensen 2002 och budgetförslaget 2002 tas upp i anslutning till denna punkt.

4. Årsmötet/mr-konferensen 2002

Maria Eklund redogör för det förslag på innehåll och dagordning som kommit från en planeringsgrupp bestående av Susann Olsson, Magnus Öhman och Mats Engman. AU är positivt till mr-konferensens tema som är "aktivism", men anser att programmet eventuellt innehåller alltför många inslag. Innehållet bör därför diskuteras vidare med planeringsgruppen.

Beslut

att föreslå styrelsen att anta planeringsgruppens förslag till en "aktivistkonferens" 2002,

att Hanna Roberts kontaktar Susann Olsson angående innehållet i manifestationen samt

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens septembermöte ta fram ett förslag på tidsplan för styrelsens arbete inför årsmötet/mr-konferens 2002.

5. Förslag till budget 2002

Jörgen Persson rapporterar om sekretariatets arbete med förslaget till budget 2002. Den av styrelsen beslutade ramen på 40 mkr i kombination med en kraftigt höjd IS-avgift innebär avsevärda minskningar av verksamheten 2002. AU diskuterar sekretariatets förslag att eventuellt kunna underbalansera budgeten 2002 med motsvarande medel som skulle kunna sparas i 2001 års budget, men anser att sekretariatet bör arbeta vidare med ett förslag till en balanserad budget.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens septembermöte presentera en balanserad budget på 40 mkr för år 2002, samt att ange vilken verksamhet som i ett sådant förslag drabbas av nedskärningar jämfört med 2001.

AU diskuterar vidare frågan om hur den "kostnadsgaranti" för Amnestyfondens satsning på en uppgraderingsprodukt för autogiro som sektionsstyrelsen beslutade om i december 2001 kommer att påverka budgeten 2002.

Beslut

att till styrelsens septembermöte uppdra åt David Langlet att tillsammans med sekretariatet ta fram ett underlag om hur Amnestyfondens resp sektionens finansiering av uppgraderingsprodukten påverkar budgeten 2002.

6. ICM 2001

Carl Söderbergh rapporterar från ICM-delegationens telefonmöte den 4 september. Delegationen diskuterade en tidsplan för hur informationen om ICM-besluten ska föras ut i organisationen. Man kommer under hösten bl a att informera i Grupptrycket och i Amnesty Press. Vidare kommer ett OH-material om ICM tas fram för kommande distriktsmöten. Dessutom arbetar A-utskottet med översättningen av ICM-besluten. I övrigt diskuterade delegationen utbildning, materialproduktion, hur den svenska handlingsplanen påverkas av ICM-besluten samt kontakter med andra sektioner. Hanna Roberts informerar AU om att ett underlag om de olika ICM-besluten och den svenska delegationens ståndpunkter kommer att presenteras på styrelsens septembermöte samt att ett mer ingående diskussionsunderlag kring hur styrelsen bör arbeta med ICM-besluten framöver presenteras till decembermötet.

7. Aktivistcentret i Skåne/Blekinge

Dan Grundin och Christian Gräslund informerar AU om att arbetet med att starta ett aktivistcenter i Malmö har försenats. Distriktet letar f n ny lokal, eftersom den som man tidigare hade för avsikt att flytta in i inte längre är aktuell.

8. Sekretariatets lokaler

Dan Grundin informerar AU om den pågående ombyggnaden av sekretariatets lokaler och planerna på att flytta till nya lokaler.

Beslut

att föreslå styrelsen att på styrelsemötet i september besluta om att säga upp hyreskontraktet på Sveavägen 163, samt

att föreslå styrelsen att ge sekretariatet i uppdrag att hitta lokaler med en årshyra första året om högst 2 000 000 kr.

9. Samverkansgruppens roll i organisationen

David Langlet har fått i uppdrag av Amnestyfondens styrelse att ta fram ett underlag om hur fond- resp sektionsstyrelsens C- och D-utskott skulle kunna ta över frågan om samarbetet mellan Amnestyfonden och sektionen. AU ifrågasätter detta tillvägagångssätt och menar att man först måste diskutera de övergripande strategiska frågorna på styrelsenivå inom både Amnestyfonden och sektionen.

Beslut

att uppdra åt David Langlet att tillsammans med Amnestyfondens styrelse komma överens om en heldag under hösten då de båda styrelserna kan träffas för en övergripande diskussion om samarbetet mellan Amnestyfonden och sektionen innan man beslutar om samverkansgruppens framtid.

10. Förslag till dagordning för styrelsemötet den 22-23 september 2001

AU gick igenom den föreslagna dagordningen och beslutade om en omflyttning av punkterna "ICM 2001", som blir en senarelagd och gemensam punkt med DO, "Aktivistcentret Skåne/Blekinge" som stryks, samt "Amnesty Business Group", som flyttas till lördagen. Dessutom lades utvärderingen av insamlingsprojektet i Region Väst 1999 in som en ny punkt på söndagen.

Beslut

att med ovan nämnda justeringar lämna förslaget till dagordning för styrelsens fastställande.

11. Mötet avslutas

Hanna Roberts tackar de närvarande och avslutar mötet

Dan Grundin Hanna Roberts
Protokollförare Mötesordförande