Ekonomisk rapport för det första tertialet 2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2010

Till: Styrelsen, Granskningskommittén
Datum: 1 juni 2010

Ekonomisk rapport för första tertialet 2010
(4 bilagor)

Inledning
Den här tertialrapporten innehåller följande huvudområden:

• Ekonomiskt utfall för perioden januari till och med april
  • Ekonomisk prognos för helåret 2010 med kommentarer
  • Reglerna från Svensk Insamlingskontroll (SFI)
  • Eget kapital och reservernas storlek

Rapporten bygger på genomgångar med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar. Kommentarer lämnas för alla större budgetavvikelser. Rapporten är inte något periodbokslut, hänsyn har alltså inte tagits till exempelvis upplupna lönekostnader.

De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en budget med en intäktssida om 73 995 tkr och en kostnadssida om 68 241 tkr. Amnestys sätt att budgetera innebär att beslut om disponibla budgetdelar tas i december, juni och september/oktober. För beslut nu i juni ligger disponibla budgetdelar som uppgår till 5 754 tkr. Inga disponibla delar för beslut i höst finns i budgeten.

Verksamhetsplan
Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts. I en separat tertialrapport beskrivs hur sektionens mål har uppnåtts.

Ekonomiskt utfall för perioden januari till och med april 2010

Periodens intäkter och en jämförelse med föregående år ()
Bilaga 2
Intäkterna till och med april uppgår till 20 242 tkr (19 701 tkr), föregående års utfall inom parentes. Det innebär en ökning av intäkterna med 541 tkr.

Nedan kommenteras alla intäktsgrupper och de intäktsslag som ingår i dem.

Intäktsgruppen medlemsavgifter
Intäkterna från medlemsavgifter uppgår till 6 986 tkr mot 6 427 tkr förra året.

Intäkterna från intäktsslaget Helbetalande medlemmar uppgår till 1 508 tkr (1 558 tkr) och Delbetalande medlemmar till 22 tkr (24 tkr). Anledningen till att intäkterna från medlemsavgifter via inbetalningskort är något lägre jämfört med förra året är att fler medlemmar har gått över till att betala medlemsavgiften via autogiro samt att aviseringarna sker mer löpande under året.

Intäktsslaget Medlemsavgifter via autogiro uppgår till 5 456 tkr (4 845 tkr) vilket är en ökning med 611 tkr. Antalet medlemmar som betalar medlemsavgiften via autogiro ökar stadigt eftersom nyvärvningen av medlemmar till största delen sker via face-to-face (F2F) till autogiro. Dessutom så flyttas medlemmar över från inbetalningskort till autogiro via telemarketing.

Intäktsgruppen insamlade medel
Intäktsgruppen insamlade medel uppgår till 12 894 tkr (12 821 tkr).
Gåvor från Grupper & distrikt uppgår till 565 tkr (2 016 tkr). Förra året integrerades Amnesty Business Group med sektionen varvid deras resterande tillgångar tillföll sektionen. Om man bortser från det extra bidraget så ligger gåvorna från grupper & distrikt i nivå med förra året.

Intäkterna från Insamlingsbrev uppgår till 691 tkr mot 686 tkr förra året.

Intäktsslaget Gåvor via autogiro uppgår till 12 215 tkr mot 10 432 tkr förra året (+1 783 tkr). Antalet personer som regelbundet skänker gåvor via autogiro är 6 400 fler än förra året och även snittgåvan är något högre.

Gåvor från organisationer uppgår till 121 tkr (150 tkr).

Under rubriken Företagssamarbete återfinns främst samarbetet med Nudie Jeans och Bokningsbolaget. Utfallet uppgår till 27 tkr (155 tkr) och det är främst inbetalningstidpunkterna som skiljer sig mellan åren.

Intäkterna från Gåvor från företag uppgår till 116 tkr (105 tkr). Möjligheten för företag att skänka gåvor via autogiro s k Amnestysupporter har i enlighet med nya internationella riktlinjer tagits bort.

Övriga insamlingsaktiviteter uppgår till 542 tkr (544 tkr). I intäktsslaget återfinns bl a hyllningar och minnesgåvor, gåvor via sms och skänkt aktieutdelning.

Intäktsslaget Ospecificerade gåvor utgörs av intäkter från gåvor som inte kan spåras till någon insamlingsaktivitet. Intäkterna uppgår till 211 tkr (152 tkr).

Intäkterna från Testamenten uppgår till 0 tkr (162 tkr).

Hur mycket vi får från Bancos Human- respektive Hjälpfond bestäms av fondernas kurs den 31 december. Antalet sparare i Humanfonden som valt att stödja Amnesty genom sitt sparande uppgick sista april till 5 835 st (6 626 st).

Besked om årets utdelning från Postkodlotteriet ges först i slutet av oktober.

Amnestyfondens andel är 11 % av gemensamt insamlade medel . Enligt avtalet med Amnestyfonden får fonden ingen del av medlemsavgifter, försäljning eller villkorade bidrag.

Intäktsgruppen försäljning
I intäktsgruppen försäljning ingår Amnestyakademin, Uppdragsutbildning, Annonser och bilagor i Amnesty Press , Prenumerationer samt Försäljning. Intäkterna uppgår till 361 tkr (445 tkr)

Periodens kostnader
Bilaga 3 och 4

Kostnaderna uppgår efter fyra månader till 19 731 tkr tkr, 27 % av den totala budgeten.
Kostnaderna berörs mer utförligt under kostnadsprognos för 2010.

Eftersom en stor del av sektionens kostnader är lön och sekretariatskostnader är det intressant att se hur programredovisningen påverkas när dessa kostnader fördelas ut på programmen. Exempelvis så har ett programområde som Kampanjer relativt låga direkta kostnader (programkostnader). Samtidigt arbetar många med programmet och när därför lönekostnader och administrativa kostnader fördelas ut får man en mer rättvisande bild av hur mycket resurser sektionen satsar på programområdet.
Nyckeln för fördelningen av direkta programlönekostnader och administration är förhållandet mellan tjänster med direkt programanknytning och det totala antalet tjänster, samt den använda tiden för respektive program. Detta innebär att om mycket tid läggs ned på ett delprogram tilldelas detta också en större andel av de administrativa kostnaderna.

Ackumulerade direkta samt fördelade kostnader per program

Ekonomisk prognos för 2010 och en jämförelse med budget ()

Sammanfattning av prognosen
Bilaga 1
Prognosen visar på ett överskott om 11 592 tkr att jämföra med ett budgeterat nollresultat. Intäkterna beräknas bli 85 290 tkr (73 995 tkr). Anledningen till den stora intäktsökningen är att ett större arv med största sannolikhet kommer att betalas ut under hösten. Kostnaderna beräknas till 73 698 tkr (budget 73 995 tkr inkl disponibla delar).

Nedan kommenteras intäkts- och kostnadsprognosen utförligare

Intäktsprognos för 2010 och en jämförelse med budget ()
    Bilaga 2

Intäkterna prognostiseras till 85 290 tkr (73 995 tkr), budget inom parentes. Det är 11 592 tkr över budget.
    Den största avvikelsen mot budget visar testamenten där utfallet prognostiseras till 10 000 tkr att jämföra med budget 1 345 tkr. Anledningen till den höga prognosen är att Amnesty fått del i ett stort arv som enligt boutredningsmannen beräknas skiftas tidigt i höst. Arvet består till stor del av aktier och det exakta värdet på dessa beror på hur aktiemarknaden utvecklas fram till skiftesdagen.

Nedan redogörs mer i detalj för de olika intäktsslagens beräknade resultat.

Medlemsavgifter
    Intäkterna från intäktsgruppen bedöms komma att uppgå till 19 265 tkr (19 510 tkr).
    I intäktsslaget ingår Hel- och delbetalande medlemmar som avser intäkter från medlemmar som betalar medlemsavgiften via inbetalningskort och prognosen visar på något högre intäkter än budget. Intäkterna från Medlemmar via autogiro beräknas bli något lägre än budget och det beror på att prognosen för antalet värvade via F2F har dragits ned med 1 000 st. Anledningen är att ingen fast verksamhet kommer att bedrivas i Göteborg eftersom inget stöd kunde garanteras koordinatorn i och med att projektledaren för F2F slutade precis inför uppstarten.

Insamlade medel
    Insamlade medel beräknas uppgå till 63 886 tkr mot budget 53 095 tkr (+10 791 tkr).

Bidragen från Grupper & distrikt beräknas till 2 500 tkr vilket är 150 tkr över budget.

Insamlingsbrev beräknas uppgå till 2 300 tkr vilket är 300 tkr över budget. Anledningen är att en ny utformning av insamlingsbreven förväntas höja intäkterna.

Prognosen för Gåvor via autogiro uppgår till 38 500 tkr (38 000 tkr). Trots att prognosen för antalet värvningar av medlemmar via F2F har skrivits ner så höjs intäktsprognosen för gåvor med 500 tkr eftersom uppgraderingarna via telemarketing har gått mycket bra och höjt medelgåvan.

Gåvor från organisationer avser även kollekter och gåvor från stiftelser. Intäktsslaget beräknas nå budget 300 tkr.

Intäkterna från Företagssamarbete och Företagsgåvor beräknas till 375 tkr (375 tkr) respektive 200 tkr (225 tkr). Utvecklingen av intäktsslagen begränsas av de nya internationella riktlinjer för företagssamarbeten. Amnestysupporter som var företags givande via autogiro har lagts ner från och med 2010.

Intäkterna från Övriga insamlingsaktiviteter beräknas bli 1 700 tkr (1 700 tkr). I intäktsgruppen ingår bl a hyllningar och minnesgåvor, sms-aktivism samt skänkt aktieutdelning.

Gåvor som inte kan härledas till någon insamlingsaktivitet benämns Ospecificerade gåvor och de beräknas till 600 tkr (500 tkr).

Intäkterna från Testamenten beräknas bli 10 000 tkr (1 345 tkr). Förutom några mindre arv så kommer ett mycket stort arv att betalas ut under hösten enligt uppgift från boutredningsmannen. Det exakta beloppet är svårt att beräkna eftersom tillgångarna till största delen består av aktier och värdet på dessa är helt beroende av kursutvecklingen fram till skiftesdagen.

Prognosen för Humanfonden som baseras på vad utdelningen skulle ha blivit om utdelningen varit sista april, uppgår till 4 980 tkr (2 825 tkr). Humanfonden budgeteras enligt ett styrelsebeslut alltid till 70 % av beräknat utfall sista april året innan. Hur stor utdelningen slutligen blir avgörs den 31 december 2010.

Prognosen för Hjälpfonden uppgår till 190 tkr (0 tkr). Hjälpfondens framtid var oviss vid budgeteringstillfället och budgeterades därför till noll. Enligt Swedbank Robur så kommer fonden att finnas kvar i deras sortiment tills vidare.

Postkodlotteriet prognostiseras till 10 000 tkr vilket är lika med senast kända utfall. Slutgiltigt besked om utdelningens storlek ges i slutet av oktober.

Enligt avtalet med Amnestyfonden om gemensam insamling så tillfaller 11 % av intäktsgruppen insamlade medel Amnestyfonden. Amnestyfondens andel beräknas bli 7 784 tkr (6 500 tkr).

Försäljning
    Intäkterna från intäktsgruppen Försäljning bedöms uppgå till 856 tkr (1 070 tkr). Främst är det Amnestyakademin, pren kortkampanjen och annonser och bilagor i Amnesty Press som inte riktigt förväntas nå budget.

Bidrag
    I budgeten finns inga intäkter från villkorade bidrag med. Under våren har två projekt beviljats medel: Ett projekt för att ta fram ett webbaserat läromedel för mr-utbildning i skolan samt ett utbildningsprojekt riktat mot lärare och imamer i Turkiet. Projekten bekostas av Arvsfonden respektive Olof Palme Internationella Center.

Kostnadsprognos för 2010 och en jämförelse med budget ()
    Bilaga 3

De totala kostnaderna kommer enligt prognosen att hamna på 73 698 tkr mot budget 73 995 tkr (inkluderat alla disponibla delar).

Nedan kommenteras kortfattat den kostnadsprognos som upprättats samt prognosen i relation till den totala budgeten inkluderande alla disponibla delar. Någon prognos som innefattar fördelade programkostnader per program har inte gjorts.

Kampanjer
    Förutom kampanjkostnader innefattar programgruppen sektionens kostnader för flyktingarbete och ekonomiska aktörer. Prognosen visar på kostnader om 2 451 tkr (2 467 tkr).

Information och kommunikation
    Programgruppen innefattar bl a Amnesty Press, lobby, mediaarbete och Amnestyakademin. Prognosen visar på kostnader om 5 490 tkr (4 992 tkr). I budgeten fanns inte projektet för att ta fram det webbaserade läromedlet med. Kostnaderna beräknas till 400 tkr och motsvaras av lika stora intäkter från Arvsfonden.

Stöd till aktivism
    Prognosen visar på kostnader om 2 177 tkr (2 412 tkr).

Medlemmar och organisation
    Inom programgruppen redovisas kostnader för Amnestys demokratiska process. Prognosen visar på kostnader om 911 tkr (836 tkr).

Insamlingsarbete
    I denna programgrupp redovisas kostnaderna för medlemsvärvning, insamling och marknadsföring. Prognosen visar på kostnader om 12 337 tkr (12 616 tkr) efter att Amnestyfondens andel av kostnaderna har dragits av. Kostnaderna för F2F bedöms bli lägre än budget och anledningen är främst att ingen fast verksamhet kommer att bedrivas i Göteborg. Till viss del kommer resurserna att omfördelas genom att F2F-värvningen i Stockholm och på sommarturnén förstärks.

Gemensamma kostnader
    De gemensamma kostnaderna innefattar hyra, IT-stöd men också personalkostnader och avskrivningar. Prognosen uppgår till 25 839 tkr mot budget 25 997 tkr.

Internationella rörelsen
    IS-avgiften är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. Avgiften beräknas efter hur stora intäkter vi har med avdrag för vissa insamlingskostnader. Kostnaden för 2010 utgörs av tre delar: Faktiskt bidrag att betala baserat på avgiftsunderlaget 2007 och 2008, en reserv från 2008 att upplösa samt en reservering för IS-avgiften 2012. Prognosen för IS-avgiften 2010 uppgår till 23 895 tkr.
    Utbildningsprojektet i Turkiet bedrivs av den turkiska sektionen och den svenska sektionen ansvarar för uppföljning och rapportering. Projektet bekostas till 90% av Olof Palme Internationella Center och prognosen för året ligger på 458 tkr.

I programgruppen ingår även en budgetpost under internationella samarbeten som ska användas för besök till/från andra sektioner.

Reglerna från Svensk Insamlingskontroll (SFI)

SFI avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste minst 75% av en 90-kontoinnehavares insamlade medel gå till organisationens ändamål. Omvänt får som mest 25% av insamlade medel gå till insamling och administration. SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

Baserat på helårsprognosen för 2010 har en prognos för nyckeltalen tagits fram som visar på att nyckeltalet att 75% av intäkterna ska gå till ändamålet endast når upp till 68%. Anledningen är förstås det stora obudgeterade arvet. Om nyckeltalet ska klaras måste en betydande del av det prognostiserade överskottet användas till ändamålsverksamhet. Nyckeltalet för insamling och administration hamnar i prognosen på 18%.

Eget kapital och reservens storlek

Amnesty har valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en budgetbaserad reserv och en resterande del (kallad "överreserven"). Humanfondsreserven är fr o m 2010 avskaffad. Den budgetbaserade reserven räknas enligt styrelsebeslut från maj 1998 fram som 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av budgeterade sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar. Det finns inga lagar som styr hur stort eget kapital (reserver) en ideell organisation ska ha. Den reservnivå som Amnesty beslutat om är alltså helt självpåtagen och kan ändras med ett årsmötesbeslut.

Förutsatt att 2010 års resultat blir det prognostiserade kommer det egna kapitalet vid årets utgång att uppgå till 34 445 tkr. Beräkningen förutsätter att hela det prognostiserade överskottet på 11 592 tkr läggs till reserverna och inte används till ändamålsverksamhet. Enligt reservpolicyn bör den budgetbaserade reserven 2010 uppgå till 16 098 tkr .

Sammanfattning

Prognosen visar på intäkter 11 592 tkr över budget. Anledningen är att ett stort arv med största sannolikhet kommer att betalas ut under hösten. Prognosen för medlemsavgifter via autogiro ligger något under budget eftersom nyvärvningen av medlemmar via F2F beräknas bli något lägre än budgeterat. Gåvor via autogiro beräknas däremot komma att överträffa budget och anledningen är att medelgåvan har ökat.

Kostnaderna bedöms hamna 300 tkr under budget.

Prognosen visar på ett överskott om 11 592 tkr. Om SFI:s nyckeltal för ändamålsuppfyllelse ska klaras, måste en stor del av det prognostiserade överskottet användas till ändamålsverksamhet under året.

Prognosen för utgående eget kapital är helt beroende av hur det prognostiserade överskottet hanteras. Om överskottet inte används till verksamhet utan läggs till reserverna beräknas det utgående egna kapitalet till 34 445 tkr.

Bilagor:
    1. Sammanfattning resultatrapport; en sammanfattande tabell med de fem intäktsgrupperna och fyra kostnadsslagen med: ackumulerat utfall för året, årets budget, årets prognos, utfall i % av budget, ackumulerat utfall föregående år, utfall 2009, budget 2009 samt förändring av ackumulerat i %.
    2. Intäktsrapport: med en helårsprognos för 2010.
    3. Uppföljning av programkostnader: ackumulerat utfall och en helårsprognos för 2010.
    4. Direkta samt fördelade programkostnader: lön och adm kostnader fördelade på program.