Förslag på process och förberedelser inför ICM 2011 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2010

Från: Sofia Halth
Datum: 28 maj

Förslag på process och förberedelser inför rådsmötet 2011

Bakgrund
I augusti 2011 är det dags för Amnesty Internationals nästa rådsmöte. Rådsmötet är Amnestys högsta beslutande organ och vi har ett ansvar gentemot inte bara den svenska sektionen, utan även gentemot den internationella rörelsen att delta – både i förberedelserna och på mötet – så aktivt som möjligt.

2006 beslutade styrelsen att förbättra sektionens förberedande arbete inför rådsmötet 2007 genom att tidigt besluta om hur planeringsprocessen skulle se ut. Dessa planer har tagits fram inför rådsmötena 2007 och 2009. De svenska delegationerna har varit mycket nöjda med utkomsten av de processerna och av rådsmötena. Därför föreslås att vi även inför rådsmötet 2011 planerar på liknande sätt.

Nedan presenteras därför ett förslag till planering för förberedelsearbetet som innehåller alla de punkter som vi har kunnat förutse.

Planering

NÄR OCH VAR VAD VEM
2010 – våren 2011 Kontakter . Besök på andra sektioners årsmöten med möjligheter att knyta nya kontakter och stärka gamla. Enskilda ledamöter
Juni 2010
Styrelsemöte
Delegation . Beslut om delegationens storlek i samband med att styrelsen beslutar om budgetramarna för 2007. Styrelsen
September 2010
Interna hemsidan
Konsultation. En ICM-webb lanseras där vi i ett första steg uppmanar till förslag på frågor som kan vara aktuella för resolutioner. Strategigrupp I
November 2010
Styrelsens forum
Resolutioner. Strategigrupperna och eventuellt AIK identifierar och presenterar förslag på ämnen för resolutioner. Strategigrupp I, II, III, AIK
December 2010/januari 2011
Styrelsens forum
Resolutioner. Färdiga förslag till eventuella resolutioner diskuteras, beslutas och skickas. Strategigrupp I, II, III
Styrelsemöte
Delegation. Styrelsen fattar beslut om delegationens sammansättning och gör en översyn av planering och förberedelser. Förslag från Anna Nilsdotter
Styrelsemöte
Kontakter. Styrelsen identifierar och fattar beslut om vilka sektioner vi skall besöka under våren. Förslag från Strategigrupp I
E-postlista
Förberedelser. Det förberedande arbetet startar formellt för delegationen. Delegationen
Styrelsens forum
Konsultation. Styrelsen identifierar vilka ICM-frågor som skall tas upp på årsmötet. Förslag från delegationen
Interna hemsidan
Konsultation. ICM-webben utvecklas så att den omfattar ett större diskussionsforum med de frågor som styrelsen vill förankra och konsultera medlemmarna kring. Strategigrupp I
Delegationen
Mars 2011 Delegation. Delegationen anmäls och resor bokas. Delegationen
Sekretariatet
April 2011
Styrelsens forum
Nomineringar. Styrelsen identifierar och fattar beslut om eventuella personer att nomineras till Audit Committe, IEC, ICM Chair, INC och MAC. Strategigrupp I
Maj 2011
Årsmötet i Göteborg
Konsultation. Presentation av delegationen. Presentation av ICM-webben. Formella och informella diskussioner kring resolutioner. Delegationen
Strategigrupp I
Maj 2011
Årsmötet i Göteborg
Delegation. Delegationens första möte hålls i samband med årsmötet. Delegationen gör bland annat en första arbetsfördelning. Delegationen
Maj/Juni 2011 Kontakter. Nordiskt möte Berörda ledamöter
Juni 2011
Styrelsemöte
Resolutioner. Styrelsen diskuterar de viktigaste resolutionerna. Strategigrupp I
Ordförande, AIK
Juli 2011 Delegation. Delegationens andra möte. Ju senare mötet hålls desto större chans att de sista resolutionstexterna, samt nomineringarna har kommit. Delegationen
Juli/Augusti 2011
Styrelsens forum
Delegation. Slutspurt i förberedelsearbetet samt finslipning av eventuellt »position paper». Delegationen
Augusti 2011
Turkiet
ICM. Delegationen är på plats minst två dagar innan rådsmötet börjar för att göra de sista förberedelserna, bekanta sig med platsen samt inleda kontakter med andra delegater. Under mötet arbetar delegaterna med den svenska ICM-webben och lägger upp rapporter. Delegationen
September 2011
Styrelsemöte
Uppföljning & implementering. Rapport till styrelsen. Diskussion och beslut kring hur relevanta rådsmötesbeslut ska förankras och implementeras i sektionen Delegationen
September 2011
Interna hemsidan
Förankring. Sammanfattning av beslut samt bilder läggs ut på ICM-webben som ger utrymme för medlemmar att diskutera och ställa frågor kring besluten. Delegationen

Förslag till beslut:

att styrelsen antar ovanstående förslag på planering inför rådsmötet 2011.

Förkortningar

ICM International Council Meeting (rådsmötet)

IEC International Executive Committee (internationella styrelsen)

INC International Nomination Committee