Brev angående samarbet med Ljungskile Folkhögskola Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2005

Från: Distrikt Bohuslän/Älvsborg
Datum: 19 april

Amnesty –en av huvudmännen vid Ljungskile Folkhögskola?

Den svenska sektionen av Amnesty International har fått ett erbjudande från Ljungskile folkhögskola att bli en av huvudmännen i folkhögskolans styrelse. Huvudmannaskapet innebär attAmnesty få r två platser i styrelsen.Huvudmannaskapet innebär också att man deltar på huvudmännens stämma en gång per år.

Frågan har diskuterats inom distriktet och vi har blivit ombedda av Sune Montán,som sitter i sektionens styrelse, att redogöra för vår inställning till huvudmannaskapet.

Distriktet har för närvarande goda kontakter med Ljungskile folkhögskola. Kurser, seminarier och olika arrangemang med en inriktning som stämmer överens med Amnestys ideologiska profil kan utan svå ;righeter genomföras på folkhögskolan. De värderingar som ligger bakom Ljungskilefolkhög-skolas verksamhet stämmer väl överens med Amnestys grundläggande värderingar om mänskliga rättigheter, som bland annat finns dokument-erade inom FN-systemets ram.

Ljungskile folkhögskola är en stiftelse som bedriver utbildningsverksamhet byggd på kristen kultur och livssyn. Målet är att varje kursdeltagare ska få växa och utvecklas till hela sin personlighet. Verksamheten ska präglas av respekt för alla mä ;nniskors lika värde och rätt till personlig integritet. Man ska arbeta för rättvisa och fred.

I praktisk etik anser vi att Ljungskile folkhögskola hamnar på samma plattform som Amnesty. Men frågan vi ställer oss är om det är förenligt med Amnestys grundläggande värderingar att samarbeta med en organisation som har en religiös bakgrund. Enligt vå ;r uppfattning vore det bra om denna fråga diskuterades i den svenska sektionens styrelse.

Distriktet är positivt inställd till att delta i styrelsearbetet för Ljungskile folkhögskola, men det förutsätternog att Amnesty Sverige stödjer idén. Detta stöd bör enligt vår bedömning innebära att sektionen ansvarar för den administration som finns kring åtagandet.

Styrelserepresentationen innebär enunik möjlighet att påverka kursutbudet på folkhögskolan. Ljungskile folkhögskola är en utbildningsorganisation som har förutsättningar att svara för en del av Amnestys seminarier, kurser och kompetensutveckling. Den bör ses som en nationell resurs. Kommu-nikationerna hit är också fö rträffliga!

Distriktet är gärna aktivt i detta projekt, både som styrelserepresentanter och som delegater vid folkhögskolans stämma. Vi gillar förslaget, men menar också att beslut i denna fråga är av klar policykaraktär och bör tas i sektionens styrelse. Det är en fråga för hela svenska Amnesty och det vore bra om en professionell basorganisation ansvarar för detta åtagande. Vi ämnar bidra så mycket vi kan och orkar med det praktiska arbetet.

Om styrelsen vill träffa oss för att diskutera förslaget så ; går det alldeles utmärkt.

Kontaktpersoner i denna fråga är Inger Dejke och Thomas Ottosson.

Ljungskile den 14 april 2005

För Distrikt Bohuslän/Älvsborg