Resultatrapport mars 2005, samt bilaga 1-4 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2005

Datum: 28 april 2005

Resultatrapport mars 2005

Mars
Mars månads intäkter uppgår till 3 125 tkr vilket historiskt sett är ett bra resultat. Under månaden har ett större testamente
på 320 tkr betalts ut. Byring och Bråte har bidragit med en gruppgåva på 200 tkr.

Ackumulerat januari - mars
Intäkterna för perioden januari-mars uppgår till 11 241 tkr mot 12 677 tkr 2004 (-1 436 tkr).

Intäkterna från Avgifter uppgår till 6 425 tkr mot 7 872 tkr 2004 (-1 447 tkr). Intäktsgruppen
påverkas av att fler medlemmar betalar medlemsavgiften via autogiro i år och att intäkterna
därför blir jämnare fördelade över året.

Intäkterna från Försäljning ligger högre än förra året beroende på att vi i år lyckats sälja mer annonsbilagor till AmnestyPress.

Intäktsgruppen Gåvor & Bidrag uppgår till 4 378 tkr mot 4 429 tkr 2004 (-51 tkr).

Intäkterna från intäktsslaget Grupper och distrikt ligger 223 tkr under förra året. I motsats till föregående år har inte Lundagruppernas "lönegåva" på 400 tkr betalts ut än. Gåvan har lämnats i april.

Gåvor via insamlingsbrev ligger 104 tkr under föregående år, men vid en jämförelse mot budget ser det bättre ut än förra året. Det mesta av insamlingsresurserna satsas på att värva autogirogivare. I april kommer dock ett utskick att göras med syfte att värva nya insamlingsbrevsgivare. Intäktsslaget Gåvor via autogiro har ökat med 539 tkr jämfört med föregående år.

Från årsskiftet har vi tappat 2 % av våra Humanfondssparare. Banco har nu en annonskampanj för att värva sparare till sina ideella fonder. Från vår sida kommer 26 000 medlemmar att få ett brev med erbjudande om att bli Humanfondssparare.

Det är nu klart att Amnesty kommer att få pengar från Allmänna Arvsfonden för ett utbildningsprojekt. Under 2005 bidrar Allmänna Arvsfonden med 860 tkr. Bidraget ingår inte i budgeten. Under året kommer vi att få ej budgeterade kostnader för projektet motsvarande Allmänna Arvsfondens bidrag.