- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Prognos 2004-2009, samt bilaga 1-3 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2004
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 14 oktober 2004
Prognos 2004-2009
Inledning
Vid styrelsens möte i maj 2002 fattades beslut om att en intäktsprognos över fem år skall biläggas budgeten. På budgetmötet 2003 uttryckte någon av deltagarna önskemål om att tre prognoser skulle göras, från optimistisk till pessimistisk.
För att underlätta jämförelsen mellan åren har inte hänsyn tagits till inflationen.
Optimistisk prognos
(Bilaga 1)
Avgifter
Medlemmar som betalar via inbetalningskort minskar stadigt efterhand som de lämnar Amnesty eller bearbetas till att gå över till autogiro.
Att värva medlemmar ute på stan med egen personal (face2face inhouse) går bra och innebär ett stadigt medlemstillskott. Under 2008 börjar det gå trögare allmänheten börjar tröttna på insamlingsformen. Istället hittas en effektiv form för att värva medlemmar över internet. Även nya värvningskanaler utvecklas och ger resultat.
Regelbundna "Värva till tusen" kampanjer genomförs där grupper värvar medlemmar.
Antalet grupper och gruppavgiften ändras inte över åren.
Försäljning
Tack vare större intäkter kan vi ta fram fler rapporter på svenska. Försäljningen ökar därför något.
Antalet årliga nummer av Amnesty Press ökar till fem år 2008 vilket leder till större annonsintäkter.
Prenumerationer
Regelbunden marknadsföring av Kortkampanjen leder till att antalet prenumeranter ligger på en jämn nivå.
Gåvor och bidrag
Att Amnesty syns mycket i media, press och TV underlättar insamlingsarbetet. Även grupperna bidrar till att insamlingsarbetet går bra genom att genomföra många utåtriktade aktiviteter.
Tack vare gruppernas secondhand butiker fortsätter
gruppgåvorna
att vara stora.
År 2007 ansöker vi och får en större gåva från en
organisation
.
Det finns inte riktigt tid för att hitta nya företagssamarbeten och att värva företagsgivare. Intäkterna från dessa blir därför i stort sett oförändrade.
Genom mindre regelbundna invärvningskampanjer hålls intäkterna från
insamlingsbrev
på en jämn nivå.
Gåvor via autogiro
ökar stadigt. Mycket tack vare face2face inhouse som kompletteras med nya insamlingsaktiviteter när den börjar gå trögare.
Regelbundna träffar börjar hållas med våra större givare. Dessa leder till att en stor gåva 2008 som redovisas under intäktsslaget Ö
vriga insamlingsaktiviteter.
Börsuppgång i kombination med att nya sparare rekryteras leder till stigande intäkter från
Humanfonden
.
Arvsskattebefrielse, testamentsbroschyr och träffar med våra större givare leder till att
testamentsintäkterna
börjar öka.
Övrigt
Stigande reserver innebär större ränteintäkter.
Totalt
I den optimistiska prognosen får sektionen intäkter på över 51,5 Mkr 2009.
Neutral prognos
(Bilaga 2)
Avgifter
Direktdialogkampanjen 2004 blir dyrare än tidigare och ger färre medlemmar. Marknaden är nästan mättad vad gäller direktdialog och vi har svårt att hitta en ersättningsform. Pengar satsas på andra värvningskanaler, men de ger sämre utfall i vart fall i inledningsskedet. Tack vare att vi bearbetar "vanliga" medlemmar till att bli autogirobetalande ökar autogirointäkterna något. Nytillskottet av medlemmar räcker dock inte för att uppväga avhoppen.
Antalet grupper och gruppavgiften ändras inte över åren.
Försäljning
Ingen förändring mot tidigare år.
Prenumerationer
Ingen förändring mot tidigare år.
Gåvor och bidrag
Att Amnesty syns mycket i media, press och TV underlättar insamlingsarbetet. Även grupperna bidrar till att insamlingsarbetet går bra genom att genomföra många utåtriktade aktiviteter.
En ny lagstiftning om mervärdesskatt införs 2006. Den missgynnar ideellt drivna secondhandbutiker och leder till att våra inkomster från dessa minskar. En av våra secondhand butiker har svårt att klara ett generationsskifte och i samband med att de förlorar sitt rivningskontrakt läggs secondhandbutiken ned 2007.
Genom mindre regelbundna invärvningskampanjer hålls intäkterna från
insamlingsbrev
på en jämn nivå om än svagt sjunkande nivå.
Då våra "vanliga" givare efterhand antingen faller bort eller går över till att bli autogirogivare minskar våra intäkter från givarbrev. Det finns inte tillräckligt med pengar för att göra några större nyrekretingskampanjer för att värva givarbrevsgivare.
Gåvor via autogiro
ökar stadigt. Mycket tack vare face2face inhouse. När allmänheten börjar tröttna på denna värvningsform satsas hårdare på alternativ som internetvärvning. Dessa visar sig inte vara riktigt lika effektiva.
Tack vare en svagt stigande börs och regelbundna aktiviteter för att värva nya sparare kan Humanfondsintäkterna hållas på en oförändrad nivå.
Börsen stiger vilket ger mer i gåva från Humanfonden. Med stigande kurser börjar också fler spara i Humanfonden. Hjälpfonden fasas ut.
Att vi blir arvskattebefriade leder till att
testamentsintäkterna
börjar öka.
Totalt
I den neutrala prognosen ligger intäkterna på 44,4 Mkr 2009.
Pessimistisk prognos
(Bilaga 3)
Avgifter
Antalet hel- och delbetalande medlemmar fortsätter att sjunka stadigt. Ingen nyrekrytering av givare med sådana betalningsformer sker samtidigt som de regelbundet bearbetas för att gå över till autogiro.
Värvningsformen face2face inhouse blir inte den framgång vi hoppats på. Vi har svårt att hitta andra värvningsformer som inte är alltför kostsamma.
Antalet grupper och gruppavgiften ändras inte över åren.
Försäljning
Ingen förändring mot tidigare år.
Prenumerationer
Långsam nedgång.
Gåvor och bidrag
En ny lagstiftning om mervärdesskatt införs 2006. Den missgynnar ideellt drivna secondhandbutiker och leder till att våra inkomster från dessa minskar. En av våra secondhand butiker har svårt att klara ett generationsskifte och i samband med att de förlorar sitt rivningskontrakt läggs secondhandbutiken ned 2007.
Nedgången för
Insamlingsbrev
fortsätter. De mindre värvningskampanjer som genomförs räcker inte för att täcka bortfallet av medlemmar.
Invärvade autogirogivare räcker bara för att göra så att
autogirogåvorna
ökar svagt.
Med en sjunkande börs blir det svårt att rekrytera nya sparare i Humanfonden, intäkterna minskar därför svagt.
Totalt
I den pessimistiska prognosen sjunker intäkterna ned till 37 Mkr.