Förslag till budget 2006, samt bilaga 1-3 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2004

Datum: 13 oktober 2004

Förslag till budget 2006
(3 bilagor)

Inledning
Vid styrelsemötet den 3 maj 2002 beslutade styrelsen att budgeten skall innefatta två år men att budgeten för det andra året kan vara mer övergripande. I detta dokument presenteras budgeten för 2006.

(Bilaga 1)
Budgeten ger ett överskott på 1 370 tkr. Det innebär att sektionens reserver kan återställas till rekommenderad nivå.

Intäktsbudget
(Bilaga 2)
I förutsättningarna för intäktsbudgeten har inräktats att face2face i fortsättningen kommer att bedrivas i egen regi. Totalt bedöms intäkterna 2006 uppgå till 39 860 tkr, vilket är 2 000 tkr mer än i 2005 års budget.

Nedan kommenteras några av de stora intäktsslagen.

Avgifter
Den satsning som görs budgetåret 2005 för att föra över medlemmar som betalar avgiften med vanligt inbetalningskort innebär att intäktsslagen Hel- och delbetalande medlemmar minskar medan intäktsslaget Medlemskap via autogiro ökar. Aktiviteten innebär också att avhoppen minskar 2006 samtidigt som Face2face inhouse värvningar gör att vi får fler nya autogiromedlemmar.

Gåvor och bidrag
Intäkter från grupper och distrikt budgeteras något lägre än 2004. Lundagruppernas pengar för distriktjänsten börjar ta slut och de kan bara bidra till dem fram till sommaren. En ny mervärdesskattelag kan påverka Byring & Bråte mycket negativt men i budgeten har förutsatts att så inte blir fallet.

Med hjälp av begränsade nyrekryteringsinsatser kan intäkterna från insamlingsbrev hållas på ungefär samma nivå som 2005.

Gåvor via autogiro
Om aktiviteten Face2face inhouse går ungefär lika bra som vi hoppas bör gåvor via autogiro kunna öka rejält. Därtill kommer nya autogirogivare från extrasatsningen på övervärning från medlemskap via inbetalningskort till autogiromedlemsskap.

Humanfonden
I budgeten för 2006 har 70 % av det tänkta utfallet från prognosen 2004 använts. Antalet sparare kommer att öka i och med den nyrekryteringssatsning som görs 2005.

Kostnadsbudget på programnivå
(Bilaga 3)
Kostnadsbudgeten omfattar 38 500 tkr. Budgeten bygger på 2005 års budget.

Justering jämfört med 2005 har gjorts för
- SVAW projekttjänsten
- Distrikttjänsten i Skåne/Blekinge har bara lagts in för första halvåret
- Insamlingskostnader är som 2005 frånräknat extrasatsningen om 560 tkr
- löneökningar
- kostnader för ICM.
- Högre IS-avgift

Förslag till beslut

Sekretariatet föreslår styrelsen

att tillsvidare anta den av sekretariatet föreslagna budgeten för 2006.