Ekonomisk rapport för första tertialet 2006 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2006


[Res apr-06.xls] [Nyckeltal.xls] [Ekonomisk rapport fr frsta tertialet 2006 ver 2.doc]


      Datum: 2006-05-24

      Till: Styrelsen, Granskningskommittén

      Från: Sekretariatet


      Ekonomisk rapport för första tertialet 2006

1. Inledning
      1.1 Bakgrund
Den här tertialrapporten innehåller följande huvudområden:
· Ekonomiskt utfall för januari till april med kommentarer
· Ekonomisk prognos för helåret 2006 med kommentarer
· Eget kapital och reservernas storlek
      Rapporten bygger på genomgångar med de anställda på sekretariatet som är budgetansvariga. Kommentarer lämnas för alla större budgetavvikelser. Rapporten är inte något periodbokslut, hänsyn har alltså inte tagits till exempelvis upplupna lönekostnader.
      Amnestys sätt att budgetera innebär att beslut om budgetens disponibla delar tas i december, juni och i september. Som bas för dessa beslut ska tertialrapporten ligga. De disponibla delar som ligger för beslut i juni uppgår till 1 267 tkr, dessa presenteras i ett separat dokument.

      De bifogade bilagorna innehåller följande information:

1. Sammanfattning resultatrapport; en sammanfattande tabell med de sex intäktsgrupperna och fyra kostnadsslagen med: ackumulerat utfall för året, årets budget (inkl alla dispdelar), årets prognos, utfall i % av prognos, ackumulerat utfall föregående år, budget 2005, förändring av ackumulerat i % av intäkter och kostnader för aktuell period föregående år.
2. Intäktsrapport; med en helårsprognos för 2006.
3. Uppföljning av programkostnader; en tabell där kostnaderna visas på programnivå och inkluderande en helårsprognos för 2006.
4. Nyckeltal
5. Direkta samt fördelade programkostnader; lönekostnader och administrativa kostnader fördelade på program. Denna bilaga är ännu inte klar.

      1.2 De ekonomiska förutsättningarna
      Fram till junimötet har fattats beslut om en budget med en intäktssida om 45 025 tkr och en kostnadssida om 44 435 tkr.

      1.3 Verksamhetsplan/Handlingsplan
      Budget och sekretariatets verksamhetsplan är baserade på målen i sektionens handlingsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om.

      Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framförallt hur budgeten följs och har därför inte en fullständig återkoppling till hur de olika målen i handlingsplanen uppnåtts (vilket däremot kommer att beskrivas utförligt i verksamhetsberättelsen för året.)

2. Intäkter och kostnader för perioden januari till april 2006

      2.1 Periodens intäkter januari-april och en jämförelse med januari - april föregående år ()
      Bilaga 2

      2.1.1 Sammanfattning intäkter
      Fram till och med april uppgår sektionens intäkter till 16 568 tkr (14 117) tkr, föregående års utfall inom parantes. Det innebär en intäktsökning med 2 541 tkr.

      Diagrammet visar ackumulerade intäkter t o m april

      Medlemsavgifterna betalas allt mer via autogiro och därmed fördelas de månadsvis över hela året istället för som tidigare komma vid årets början. Likväl är intäkterna redan nu större än tidigare års.

        Nedan kommenteras alla intäktsgrupper och de intäktsslag som ingår i dem.

        2.1.2 Intäktsgruppen avgifter
        Hittills har vi fått in 7 157 tkr i medlems- och gruppavgifter, det motsvarar utfallet förra året.

        Intäktsslaget helbetalande medlemmar har nått 108 % av föregående år medan
        intäktsslaget delbetalande medlemmar uppgår till 14 %. Skillnaden kommer av att det gått bättre än beräknat att få över delbetalande till helbetalande.

        Intäktsslaget Medlemsavgifter via autogiro uppgår till 129 % av föregående år. Antalet autogirobetalande medlemmar uppgår till 36 445 st (27 827 st).

        2.1.3 Intäktsgruppen försäljning
        Försäljningsintäkterna uppgår till 94 tkr (83 tkr).

        2.1.4 Intäktsgruppen prenumerationer
        Prenumerationsintäkterna uppgår till 399 tkr (380 tkr)

        En satsning har gjorts för att värva nya prenumeranter på Kortkampanjen som nu har 2 806 st (2 692 st).

        2.1.5 Intäktsgruppen gåvor och bidrag
        Intäkter från intäktsgruppen Gåvor och bidrag uppgår till 8 918 tkr (6 466 tkr). Det är en ökning med 138 %.


        Inom intäktsgruppen finns flera olika intäktsslag som kommenteras nedan.

        Gruppgåvor: Intäkterna uppgår till 744 tkr (793 tkr). Störst bidrag har Halmstadgrupperna/Byring & Bråte lämnat med 500 tkr och Grupp 9 i Hörby med 150 tkr.

        Allmänna arvsfonden: Bidraget från Allmänna Arvsfonden avser Rätt ska va rätt och Sneställt projekten. Medlen intäktsförs efterhand som de förbrukas. Något överskott kommer inte att uppstå utan oanvänd del återbetalas till Allmänna arvsfonden.

        Villkorade bidrag : För att kunna skilja ut bidrag som inte kan användas fritt av Amnesty utan avser en viss aktivitet har dessa fått en egen rubrik.

        Företagssamarbete: Amnesty har samarbete med Nudiejeans och Bokningsbolaget.

        Företagsgåvor: Intäkterna uppgår till 100 tkr (118 tkr). Intäkterna kommer till största delen från Amnestysupporters vilket är företagens autogirogivande.

        Insamlingsbrev: Insamlingsbrev är de brev vi skickar varannan månad till våra givare. Intäkterna uppgår t o m april till 904 tkr (949 tkr). Eftersom vi så gott som uteslutande rekryterar autogirogivare minskar antalet "vanliga" givare stadigt, vilket förklarar de minskade intäkterna.

        Gåvor via autogiro: Intäktsslaget avser gåvor som inbetalas varje månad via autogiro . Intäkterna uppgår till 5 035 tkr (3 876 tkr) vilket är en ökning med 30 %. Amnesty har nu 23 033 autogirogivare (18 033).

        Övriga insamlingsaktiviteter: Intäktsslaget uppgår till 334 tkr (421 tkr). Till intäktsslaget inräknas aktiviteten ”månadsgåvan”.

        Human- och Hjälpfonden: Hur mycket vi får från Bancos Human- och Hjälpfond bestäms av fondernas kurs den 31 december. Om utdelningsdag varit 30 april hade vi fått 7 295 tkr från Humanfonden. Humanfonden har nu 8 093 sparare (8 683) en minskning med 7 %.

        Testamenten: Intäkterna från testamenten uppgår till 321 tkr (200 tkr).

        Spontana gåvor: Intäktsslaget spontana gåvor utgörs av intäkter från gåvor som inte kan spåras till någon insamlingsaktivitet. Intäkterna uppgår till 321 tkr (200 tkr).

        Amnestyfondens andel är den del av gemensamt insamlade medel som tillfaller Amnestyfonden. Amnestyfondens andel utgörs av 11 % av intäktsgruppen Gåvor och bidrag. Enligt avtalet med Amnestyfonden får fonden ingen del av villkorade bidrag som Allmänna Arvsfondspengarna.

        2.2 Periodens kostnader (januari till april)

        2.2.1 Periodens totala kostnader

        Bilaga 3

        Kostnaderna uppgår efter fyra månader till 14 634 tkr, 32 % av den totala budgeten. Kostnaderna berörs mer utförligt under avsnitt 3.3.

        2.2.2 Direkta programkostnader + fördelade programkostnader

        Bilaga 4

        Eftersom en stor del av sektionens kostnader är lön och sekretariatskostnader är det intressant att se hur programredovisningen påverkas när dessa kostnader fördelas ut på programmen. Exempelvis har ett programområde som Arbetsgrupper relativt låga direkta kostnader (programkostnader). Samtidigt arbetar många med programmet och när därför lönekostnaderna fördelas ut får man en mer rättvisande bild av hur mycket resurser sektionen satsar på programområdet.

        Nyckeln för fördelningen av direkta programlönekostnader och administration är förhållandet mellan tjänster med direkt programanknytning och det totala antalet tjänster, samt den använda tiden för respektive program. Detta innebär att om mycket tid läggs ned på ett delprogram tilldelas detta också en större andel av de administrativa kostnaderna.

        3. Prognos för 2006 och en jämförelse med budget ()

        3.1 Sammanfattning av prognosen

        Bilaga 1.

        Sammanfattning Prognos Budget
        Intäkter 49 172 45 025
        Kostnader -46 348 -45 727
        Överskott/Underskott + 2 824 - 702



        Prognosen visar på ett överskott om 2 824 tkr att jämföra med ett budgeterat underskott om 702 tkr. Intäkterna beräknas bli 49 172 tkr (45 025 tkr enligt budget) och kostnaderna 46 348 tkr (45 727 tkr).

        Prognosens intäktsdel måste betraktas som osäker. Framförallt är storleken på Humanfondsutdelningen svår att bestämma. Hur mycket pengar vi får från Humanfonden avgörs först per sista december 2006. De prognoser vi får från Banco varierar med börsens svängningar och skiljer ofta med stora belopp mellan månaderna.

    Nedan kommenteras intäkts- och kostnadsprognosen utförligare

        3.2 Intäktsprognos för 2006 och en jämförelse med budget

        Bilaga 2

        3.2.1 Sammanfattning intäktsprognos

        Intäkterna prognosticeras till 49 172 tkr (46 348 tkr), det är 109 % av budget (+4 147 tkr).

        Den största skillnaden mot budget är den beräknade utdelningen från Humanfonden där prognosen är 3 355 tkr över budgeten.




        Diagrammet visar sektionens intäkter fördelade på de största intäktsslagen.

        Nedan redogörs mer i detalj för de olika intäktsslagens beräknade resultat.

        3.2.2 Intäkter från medlemsavgifter

        Intäkter från intäktsgruppen Avgifter (medlemsavgifter och gruppavgifter) bedöms komma att uppgå till 14 766 tkr (14 810 tkr), 100 % av budget.

        Intäktsslagen hel- och delbetalande medlemmar avser intäkter från medlemmar som betalar hela medlemsavgiften vid årets början. Dessa intäktsslag går sammantaget något bättre än budget. Samtidigt går intäktsslaget för autogirobetalande medlemmar något sämre än budgeterat. En anledning till att detta är att F2F värvningen inte kunnat genomföras i planerad omfattning då det varit svårt att rekrytera rekryterare.

        3.2.3 Försäljning

        Intäkterna från intäktsgruppen Försäljning bedöms uppgå till 260 tkr (250 tkr).

        3.2.4 Prenumerationer

        Intäkterna för 2006 beräknas uppgå till 440 tkr mot budget 510 tkr. Försäljningen av Kortkampanjen bedöms gå sämre än budgeterat trots en värvningsaktivitet i AmnestyPress.

        3.2.5 Gåvor och bidrag

        Utfallet för 2006 beräknas i sin helhet uppgå till 33 466 tkr (29 185 tkr) 115 % av budget. Intäktsgruppen är uppdelad i flera intäktsslag som kommenteras nedan.

        Gruppgåvor: Intäkterna beräknas nå budget.

        Gåvor från organisationer : Avser till stor del gåvor från kyrkor (kollekter).

        Allmänna arvsfonden : Intäkterna från Allmänna arvsfonden motsvarar kostnaderna för Sneställt och Rätt ska va rätt .

        Företagssamarbete: Intäkterna kommer i prognosen från Bokningsbolaget (110 tkr) och Nudiejeans (100 tkr).

        Insamlingsbrev: Prognosen för 2006 är 3 300 tkr (3 000 tkr), 110 % av budget.

        Gåvor via autogiro: Prognosen är 17 460 tkr (16 555 tkr). Följande aktiviteter är kvar att genomföra 2006:

    · TM påminnelse
    · F2F
    · TM föravisering
    · TM återvärvning
        F2F värvning sker med egen personal i Stockholm, Malmö, Göteborg och närliggande städer.

        Utöver F2F finns autogiroaktiviteten Uppgradering där befintliga autogirogivare tillfrågas via telefon (telemarketing) om de vill höja sin månadsgåva. Varje år kontaktar vi också ett stort antal medlemmar som betalar/betalat medlemsavgiften med avi och frågar dem om de vill gå över till autogiro istället.

        För att klara SFI:s krav har insamlingsaktiviteterna dragits ned. Besparingarna påverkar inte 2006 så mycket men kommer att ge utslag kommande år.

        Övriga insamlingsaktiviteter : Intäkterna beräknas bli 1 000 tkr (1 300 tkr). En stor del av intäkterna inom intäktsslaget kommer från aktiviteten Månadsgåvan . I intäktsgruppen ingår också intäkterna från SMS-aktivism.

        Humanfonden : Prognosen baseras på vad vi skulle fått om utdelningsdagen varit 30 april. Utdelningen skulle då blivit 7 295 tkr (3 940 tkr). Anledningen till att Humanfondsutdelningen beräknas överstiga budget med så mycket är att den budgeteras försiktigt. Hur mycket vi slutligen kommer att få avgörs av kursen den 31 december.

        Hjälpfonden: Hjälpfonden skulle om utdelningsdag varit 30 april givit 333 tkr mot budgeterat 270 tkr.

        Testamenten: Intäkterna beräknas bli 1 600 tkr samma som budget.

        Spontana gåvor: Intäkterna bedöms bli 1 000 tkr (700 tkr).

        Amnestyfondens andel: Eftersom intäktsgruppens utfall beräknas bli något bättre än budgeterat ökar också Amnestyfondens andel av intäkterna till 3 812 tkr (3 370 tkr). Amnestyfondens andel bestäms som 11 % av intäktsgruppens totala intäkter med undantag för ”öronmärkt” insamling.

        3.3 Kostnadsprognos för 2006

        Bilaga 3

        3.3.1 Sammanfattning kostnadsprognos

        De totala kostnaderna för året kommer enligt prognosen att hamna på 46 328 tkr (45 727 tkr), 1 % över budget.

        3.3.2 Direkta programkostnader

        Nedan kommenteras kortfattat den kostnadsprognos som upprättats samt prognosen i relation till budgeten (inkluderande alla disponibla delar). Någon prognos som innefattar fördelade programkostnader per program har inte gjorts.

        3.3.2.1 Kampanjer

        Förutom kampanjkostnader innefattar programgruppen sektionens kostnader för flyktingarbete.

        Prognosen visar på kostnader om 1 510 tkr (1 448 tkr), 4 % över budget.

        3.3.2.2 Information och kommunikation

        Programgruppen innefattar lobby och mediaarbete men också Amnesty Press.

        Prognosen visar på kostnader om 4 325 tkr (4 038 tkr), 7 % över budget.

        Rätt ska va rätt projektet kommer sannolikt att kosta mer än budgeterat, ökningen balanseras av större intäkter från Allmänna arvsfonden.

        Kostnaderna för Marknadsföring och infomaterial bedöms bli större än budgeterat bland annat på grund av att kostnader för affischer som budgeterats 2005 belastar 2006.

        3.3.2.3 Stöd till aktivism

        Prognosen visar på kostnader om 1 580 tkr (1 478 tkr), 7 % över budget.

        Budgetöverdraget består till största delen av filmprojektet ”Angeläget” som bekostas av Olof Palmes minnesfond.

        3.3.2.4 Medlemmar och organisation

        Inom programgruppen redovisas kostnader för Amnestys demokratiska process.

        Prognosen visar på kostnader om 631tkr (615 tkr), 2 % över budget.

        3.3.2.5 Insamlingsarbete

        I denna programgrupp redovisas kostnaderna för medlemsvärvning och insamling.

        Prognosen visar på kostnader om 8 236 tkr (9 029 tkr), 9 % under budget.

        För att klara SFI:s nyckeltal (se avsnitt 4) har neddragningar gjorts på fundraisingområdet.

        En aktivitet för att rekrytera nya insamlingsbrevsgivare dras in vilket innebär en besparing på 300 tkr.

    · En billigare kanal för marknadsföring av Humanfonden används vilket innebär en besparing på 80 tkr.
    · Telemarketingaktiviteten uppgradering av autogiro blir billigare än budgeterat då den genomförts i egen regi istället för att köpas in.
    · Kostnader för medlemsvärvning förs över till sektionskampanjen vilket ger bättre nyckeltal.
        Ytterligare neddragningar vad gäller F2F kan bli aktuella. Eftersom dessa medför ungefär lika stora intäktsminskningar som kostnadsminskningar påverkas inte resultatet 2006. Däremot blir kommande års autogirointäkter lägre.

        Ytterligare neddragningar vad gäller F2F kan bli aktuella. Eftersom dessa medför ungefär lika stora intäktsminskningar som kostnadsminskningar påverkas inte resultatet 2006. Däremot blir kommande års autogirointäkter lägre.

        3.3.3 Gemensamma kostnader

        De gemensamma kostnaderna innefattar hyra, IT-stöd men också personalkostnader.

        Ingen större budgetavvikelse förväntas.

        3.3.4 Internationella rörelsen

        IS-bidraget är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. Avgiften beräknas efter hur stora intäkter vi har. Vi får göra avdrag för insamlingskostnaderna. Kostnaden för 2006 utgörs av tre delar:

    1. Faktisk bidrag att betala baserad på avgiftsunderlaget 2003 och 2004.
    2. Reserv från 2004 att upplösa.
    3. Reservering för IS-bidraget 2008 baserad på avgiftsunderlag 2005 och 2006.
        Prognosen visar på en kostnad för bidraget till IS om 14 700 tkr (13 850 tkr), 6 % över budget. Anledningen till den större kostnaden är att reserven för IS-bidraget 2008 blir större eftersom intäkterna beräknas bli större.

        4. Reglerna från Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI)

        SFI:s avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste minst 75 % av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål. Omvänt får alltså som mest 25 % av insamlade medel gå till insamling- och administrationskostnader. SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

        Förra året var Amnestys insamlings- och administrationskostnader inom SFI:s gräns. Ändamålskostnaderna nådde inte 75 % då en del av 2005 års överskott sparades.

        I budgeten 2006 sattes av resurser för en extrasatsning på fundraising som om den genomförs sannolikt kommer att innebära att SFI:s nyckeltal överskrids. För att förhindra det har redan vissa inbesparingar av fundraisingkostnaderna gjorts. Arbetet med detta kommer att fortsätta. Inbesparingarna kommer inte att medföra någon större minskning av intäkterna 2006 men tillväxten kommande år kommer att bli mindre.

        Det är svårt och arbetskrävande att göra en prognos över nyckeltalen för 2006. En prognos kommer också att bli mycket osäker eftersom en rad antagande om framtiden måste göras. Siffrorna för 2006 i tabellen nedan får ses som en grov uppskattning.

        Av tabellen kan utläsas att Amnesty tack vare större intäkter och minskade fundraisingkostnader kan klara 25 % gränsen. Däremot nås inte 75 % gränsen. För att göra detta möjligt krävs att en större andel än budgeterat av intäkterna 2006 går till ändamålet.

        5. Eget kapital och reservens storlek

        I budgetmanualen sägs: " Svenska Amnesty har, genom årsmötesbeslut (senast maj 2003), valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en reserv och en resterande del (ibland kallad "överreserven")”. Fördelningen mellan dessa två delar görs vid årets början utifrån kommande års budgeterade kostnader.

        Reserven ska enligt styrelsebeslut i maj 1998 följa den internationella normen så att den omfattar 75% av personalkostnader och 25% av övriga kostnader, vilket tolkas som sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar. Skillnaden mellan det som ska finnas i reserven och det totala egna kapitalet blir en "överreserv".

        Förutsatt att 2006 års resultat blir det prognosticerade kommer det egna kapitalet vid årets utgång att uppgå till 17 355 tkr.

        Enligt reservpolicyn bör den budgetbaserade reserven 2006 uppgå till 9 165 tkr.

        Enligt reservpolicyn skall en avsättning till Humanfondsreserven göras om resultatet är positivt och Humanfondsutdelningen blivit större än budget. Hela årets beräknade överskott om 2 824 tkr sätts därför av till Humanfondsreserven. Humanfondsreserven blir 6 173 tkr, där 3 349 tkr avser 2005 års avsättning.

        Amnestys kapital beräknas vara tillräckligt stort för att tillgodose reservpolicyn. Den önskvärda reservnivån överskrids dessutom med 2 016 tkr (17 355 – 6 173 tkr –9 166 tkr).

        6. Slutord

        Prognosen visar på ett överskott om 2 824 tkr mot ett budgeterat underskott om 702 tkr. Intäkterna beräknas bli högre än budget tack vare utdelningen från Humanfonden. Även kostnaderna blir högre då de större intäkterna medför ett större bidrag till IS.

        Vid årets slut kommer sektionen att ha mer reserver än de interna reglerna föreskriver.

        Ekonomin ser alltså bra ut och det största hindret för fortsatt tillväxt kan vara SFI-regeln som begränsar hur stora fundraisingsatsningar som får göras.