Förslag till rekryteringsprocess av ny generalsekreterare – steg 1 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2006

Från: Christine Pamp
Datum: 15 maj 2006

Rekrytering av ny generalsekreterare – steg 1

Bakgrund
Enligt arbetsordningen ska sektionens generalsekreterare utses av styrelsen. Carl Söderbergh kommer att avsluta sin tjänst som generalsekreterare för svenska Amnesty under våren 2007. Det innebär att sektionen under hösten och vintern ska genomföra en rekryteringsprocess för att hitta samt introducera en ny person till den viktigaste posten i organisationen.

Syfte samt formulering av uppdraget
Vårt mål bör vara att genomföra en så professionell och kvalificerad rekryteringsprocess som möjligt. Det första steget i en sådan process bör därför vara att styrelsen fattar beslut om hur själva processen skall se ut. Vilka är de olika stegen i rekryteringsprocessen, vilka skall involveras och när samt av vem ska olika beslut fattas?

Metoder
Uppdraget består därför i att samla information från andra sektioner, organisationer samt erfarna personer och utifrån denna insamlade kunskap föreslå en rekryteringsprocess som sektionen sedan kan följa i arbetet med att rekrytera en ny generalsekreterare.

Tidsram
Gruppen tillsätts i och med beslut på styrelsens möte i juni 2006 och lämnar ett slutgiltigt förslag på rekryteringsprocess till styrelsen i september 2006. Efter beslut om processen sätter arbetet genast igång. Rekryteringsprocessen bör vara avslutad i februari/mars 2007 så att ny generalsekreterare kan tillträda tjänsten senast den 1 juni 2007.

Budget
Eventuellt kostnader för ett möte.

Uppdragsgruppens sammansättning
Uppdragsgruppen föreslås bestå av Carl Söderbergh, Christine Pamp samt Jeanette Irekvist.

Förslag till beslut

att anta förslaget till direktiv samt sammansättning av gruppen för uppdraget att föreslå en process för rekrytering av ny generalsekreterare för svenska sektionen av Amnesty International.