Förslag till direktiv och sammansättning för A-utskottet Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2001

Från: A-utskottet
Datum: 2 juni 2001

Förslag till direktiv för A-utskottet 2001/2002

Ansvarsområde

A-utskottet har frågor avseende Amnestys åtagande och policy som sin huvuduppgift. Detta innebär att utskottet fortlöpande ska följa den internationella och nationella debatten om åtagandets utveckling och bygga upp en bred kompetens i detta syfte. Utskottet ska dels föra ut svenska sektionens syn på olika policyfrågor, dels ge underlag för svenska sektionens införande av internationellt fattade beslut. Utskottet ska också bereda verksatällandet av årsmötesbeslut. Utskottet ska vidare behandla flykting- och asylfrågor samt följa upp sektionens engagemang i Amnestys EU-förening.

Arbetsuppgifter

Den internationella rörelsen
Utskottet ska fortlöpande följa det arbete som bedrivs internationellt avseende åtagandet, speciellt det som görs av Standing Committee on the Mandate (SCM). Utskottet ska bereda svenska sektionens svar på olika remisser, enkäter etc, liksom underlag för diskussion i styrelsen. Utskottet ska bevaka införandet av rådsmötesbeslut inom sitt ansvarsområde.

EU-föreningen
Utskottet ska följa EU-föreningens verksamhet och rapportera till styrelsen. Om möjligt ska utskottet arbeta med utvalda aktioner från EU-föreningen.

Handlingsplanen
Utskottet ska löpande planera och följa upp verkställandet av handlingsplanen inom sitt ansvarsområde. Detta innebär speciellt flykting- och asylfrågor samt EU-föreningens verksamhet.

Årsmötesbeslut
Utskottet ska ta fram underlag för verkställandet av årsmötesbeslut från 2001 om "indirekt statligt stöd".

Medlemsutbildning
Utskottet ska ge förslag på presentation av mandatet inom sektionen och samarbeta med Policygruppen. Detta omfattar också utbildning av styrelseledamöter.

A-utskottets sammansättning:

Madelaine Seidlitz