Förslag till direktiv och sammansättning för B-utskottet Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2001

Från: B-utskottet
Datum: 2001-06-04

Förslag till direktiv för B-utskottet 2001/02

Ansvarsområden

Utskottet skall genom att kontinuerligt följa den internationella och nationella debatten om Amnesty Internationals kampanjer och arbetsmetoder bygga upp en bred kompetens inom dessa områden. Utskottet skall följa internationellt fattade beslut och beakta svenska sektionens ansvar för genomförandet och vid behov lämna skriftliga rapporter till styrelsen. Handlingsplanen skall följa som en röd tråd genom utskottets arbete.

Arbetsuppgifter

Mer specifikt skall utskottet under perioden arbeta med följande uppgifter:

1. Internationella rörelsen . Utskottet skall aktivt följa arbetet som bedrivs inom Standing Committee on Research and Action (SCRA) och bereda viktiga frågor för diskussion i styrelsen. Utskottet skall bevaka införandet av rådsmötesbeslut inom sitt ansvarsområde i den svenska sektionen.

2. Handlingsplanen . Utskottet skall löpande följa upp verkställandet av handlingsplanen inom sitt ansvarsområde.

Utskottet skall tillsammans med sekretariatet förbereda bildandet av en specialgrupp som arbetar mot MSP-överföringar, bl a genom att detta ämne tas upp på MR-konferensen 2002.

Utskottet skall tillsammans med sekretariatet ta fram ett förslag till en stor ungdomskampanj med kampanjstart 2002, vilken skall bidra till att närma sig ett flertal av handlingsplanens mål, bland annat att alla gymnasieskolor skall besökas, att informera om MR, att värva fler medlemmar samt att öka antalet aktivister och ungdomsgrupper.

3. Årsmötesbeslut 2001 . Inget av de beslut som kräver vidare åtgärd faller inom B-utskottets område.

4. Aktivistrekrytering. Utskottet skall följa gruppbildargruppens och distriktens arbete att rekrytera fler aktivister (enskilda och gruppaktivister). Utskottet skall ta fram förslag om gruppbildargruppens fortsatta arbete till maj 2002. Utskottet skall tillsammans med sekretariatet ta fram ett förslag till en stor ungdomsvärvningskampanj, som bl a skall syfta till att bilda fler ungdomsgrupper.

5. Medlemsutbildning . Utskottet skall tillsammans med sekretariatet och distrikten övergripande planera och följa upp sektionens medlemsutbildningsverksamhet, på både central och lokal nivå.

6. Styrelseutbildning . Utskottet ska planera utbildning av styrelsens ledamöter, vilken genomförs i juni och oktober.

7. MR-information och MR-undervisning . Utskottet skall under året följa upp svenska sektionens strategi för undervisning och information om mänskliga rättigheter, särskilt med målgruppen gymnasieelever i fokus.

B-utskottets sammansättning :

Maria Eklund, Bollnäs (styrelseledamot, sammankallande i utskottet)
Magnus Öhman, Uppsala (suppleant i styrelsen)
Ulrika Sturesdotter Andersson, Stockholm
Carolina Öwre, Karlskrona