Resultatrapport för januari 2002 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2002

Datum: 8 mars 2002

Resultatrapport för januari 2002

Med tanke på det ekonomiska läget kommer resultatrapporterna att vara mer utförliga 2002 än tidigare år.

Januaris intäkter uppgick till 9 065 tkr mot 5 094 tkr 2001 (+3 971 tkr). Visserligen kan skillnaden till största delen förklaras av att medlemsaviseringen gått ut tidigare 2002 än 2001 men det är ändå mycket som ser bättre ut januari 2002 än vid samma tid förra året.

Största avvikelsen mot år 2001 finns inom intäktsgruppen Avgifter . Totalt ligger intäkter från medlemsavgifter 3 118 tkr över föregående år. Det beror tyvärr inte på att medlemsantalet ökat, ökningen kommer istället av att medlemsaviseringen har gått ut tidigare 2002 än 2001 vilket medfört att fler medlemmar hunnit betala sin medlemsavgift. År 2000 gick medlemsaviseringen ut vid samma tidpunkt som 2002. Om dessa år jämförs understiger intäkterna 2002 år 2000 med 1 669 tkr. Även i detta fall är inte jämförelsen rättvisande. Tack vare autogiroprojektet kommer ett stort antal medlemmar att betala via autogiro vilket betyder att intäkterna inte blir så koncentrerade till årets början som 2000. Mest intressant blir det därför att jämföra hur stor andel av budget för medlemsavgifter exklusive autogirobetalningar som uppnåtts 2001 i jämförelse med 2000. Då ser vi att 69 % av budgeten uppnåtts 2002 mot 60 % 2000 vilket verkar lovande. Om utfallet för autogiro i januari multipliceras med 12 blir totalen för året 2 364 tkr vilket är något under budget. Under året kommer fler medlemmar att värvas in på autogiro vilket innebär att budgeten bör kunna komma att uppnås.

För intäktsgruppen Försäljning är största skillnaden mot förra året att annonsförsäljning uppgår till 105 tkr mot 0 år 2000.

Inom intäktsgruppen Prenumerationer ser Kortkampanjen skenbart ut att ha gått väldigt bra. Även här beror detta på att aviseringen ligger tidigare än föregående år. För prenumerationer på Amnesty Press har budgeten på 70 tkr nu uppnåtts.

Intäktsgruppen Gåvor och bidrag ligger 574 tkr över föregående år vilket till största delen kan förklaras med tidigare utskick av insamlingsbrev. Inom intäktsgruppen går intäktsslaget Gruppgåvor bättre än 2001 men det fattas mycket till att budgeten skall vara uppnådd.

Intäktsslaget Spontana gåvor överstiger 2001 med totalt 285 tkr. Intäktsslaget består av tre delar, "Spontana gåvor < 10 tkr", "Gåvor > 10 tkr" och "Testamenten". "Spontana gåvor < 10 tkr" gick väldigt bra 2001. Detta år börjar bättre än 2001 ändå krävs större månadsintäkter för att 2001 totalt skall överträffas. Några "Gåvor > 10 tkr" har inte kommit in i januari. Vad gäller "Testamenten" har däremot mycket pengar kommit in, 370 tkr mot 81 tkr föregående år. Även i februari har större testamenten betalts ut.

Intäktsslaget Insamlingsaktioner gick inte bra 2001. För januari ligger utfallet klart över 2001 men det beror på att givarbreven inte ligger i fas. Om man jämför med 2000 där givarbrev skickades vid samma tidpunkter ligger vi 24 tkr (482 tkr - 506 tkr) sämre vilket ändå är bra eftersom många givare numera skänker via autogiro. För februari 2001 låg intäkter för insamlingsbrev på 352 tkr vilket är lägre än utfallet januari 2002 (482 tkr). Det ser alltså klart lovande ut. För att budgeten skall nås för intäktsslaget krävs fortsatta månadsintäkter i ungefär samma storlek som januaris.

Intäkterna från intäktsslaget Autogiro är för januari lägre än de bör vara för att budgeten skall kunna nås. Under året kommer värvningskampanjer att göras som bör öka månadsintäkten. Intäkterna från almanackan ligger 10 tkr under föregående år, någon förbättring för denna insamlingsform ser alltså inte ut att vara på väg. Intäktsslaget Speciella insamlingsprojekt har ännu inte genererat några intäkter beroende på att några projekt ej har genomförts.

Uppgift om beräknad utdelning från Humanfonden har inte lämnats för januari. Vid bokslutet låg utdelningen över budget 2002.

Vad gäller januari månads kostnader har inget hänt som avviker från budget. Flyttkostnaderna kan komma att bli lägre än vi räknat med.

Bilagorna 1, 3 och 4 är inte klara.

Jörgen Persson