Protokoll från AU den 24 februari 2002 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2002

X, endast punkt 12

1. Fastställande av dagordningen

Beslut

att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2. Årsmötet 2002

Hanna Roberts inleder med att välkomna Mats Engman till AU:s telefonmöte. Mats Engman redogör för planeringsgruppens fortlöpande arbete med att fastslå seminarier och föredragshållare. Jonathan Power, författare till boken "Som droppen urholkar stenen", har tackat ja till att medverka vid årsmötet och håller sitt anförande under fredagen.

Hanna Roberts påpekar att enligt årsmötesbeslut 60/1998 ska mr-konferensen vara öppen för deltagare från andra ideella organisationer. AU diskuterar huruvida de planerade seminarierna är alltför Amnesty fokuserade och väger in praktiska aspekter. AU föreslår att ett begränsat antal personer från lokalt aktiva ideella organisationer bjuds in till mr-konferensen.

Dan Grundin meddelar att sekretariatet har undersökt olika möjligheter för medlemmar att följa årsmötet i realtid på distans. Ett underlag avseende årsmötesbeslut 54/2001 inkommer till styrelsens marsmöte.

Beslut

att uppdra åt planeringsgruppen att bjuda in ett begränsat antal personer från andra organisationer till mr-konferensen i Ljungskile.

3. Rapporter

- Rapport från utskotten

Christian Gräslund meddelar att A-utskottet endast har frågan om indirekt statligt stöd under behandling (punkt 10) och det är i dagsläget osäkert om utskottet sammanträder innan årsmötet i Ljungskile.

Maria Eklund meddelar att B-utskottet har sitt nästa möte helgen 2-3 mars. Ett sammanställt underlag från B-utskottet avseende ersättning för mr-utbildning behandlas av AU under punkt 11. Maria Eklund efterlyser närmare direktiv från styrelsen om hur sektionen kan och bör lyfta mr-frågor under den svenska valrörelsen 2002. AU föreslår att ett utkast till valmanifest med konkreta frågor kan utarbetas av sekretariatet och godkännas av styrelsen per capsulam.

Tina Lundh redogör för C-utskottsmötet den 9 februari, på vilket distriktsöversynens arbete diskuterades. Samtliga C-utskottsmedlemmar har fått i uppdrag att sammanställa en lista över sina bevakningsområden inför nästa C-utskottsmöte den 13 april.

Henrik Zetterquist meddelar att D-utskottet inte sammanträtt sen den 23 januari.

- Ekonomisk rapport

Henrik Zetterquist gör en kort sammanfattning av det föreliggande utkastet till ekonomiskt årsutfall för 2001. Revisorerna framförde ingen kritik av sektionens ekonomi eller redovisning utan anser att ordningen är god. Följderna av det dåliga resultatet 2001 diskuterades under revisionsmötet. En kort skriftlig rapport kommer att läggas fram till kommande styrelsemöte.

- Budgetutvärderingsgruppen (BUG)

Henrik Zetterquist redogör för BUG:s telefonmöte den 11 februari. Gruppen kommer till styrelsens marsmöte att avge en lägesrapport.

4. Budgetering och prioritering av de disponibla delarna

Henrik Zetterquist meddelar att underlaget om budgetering och prioritering av de disponibla delarna ej hinner färdigställas till styrelsens marsmöte. Förslag på tekniska förenklingar av svenska sektionens ekonomiska planering kommer att föreläggas styrelsen på dess majmöte.

5. Översyn av styrelsens arbete

Hanna Roberts meddelar att den tillsatta arbetsgruppen - bestående av Henrik Zetterquist, Hanna Roberts och Dan Grundin - inkommer med ett underlag till marsmötet kring förslaget om en ny styrelseagenda samt ett eventuellt avskaffande av utskotten.

6. Handlingsplanen

Hanna Roberts informerar AU om upplägget av handlingsplanepunkten på styrelsens marsmöte. Styrelsen kommer med den sammanställda sjustegsskalelistan i åtanke att diskutera vilka mål som eventuellt behöver revideras eller förstärkas samt lämpligt tillvägagångssätt vid en kvantitativ utvärdering av handlingsplanen.

Hanna Roberts föreslår att en handlingsplanegrupp tillsätts inom sektionen snarast för att initialt bevaka den internationella handlingsplaneprocessen. Gruppen föreslås bestå av Christian Gräslund, Sune Montán samt en av C-utskottet utsedd person. Styrelsen kommer efter årsmötet i Ljungskile att utarbeta klara direktiv för gruppens arbete.

7. Uppföljning ICM

- ESK-seminarium

Carl Söderbergh redogör för planeringsarbetet inför ett ESK-seminarium under våren 2002 i Stockholm. En tillfrågad huvudtalare föreslås inleda med en allmän redogörelse för trender inom området ESK-rättigheter, följt av ett Amnesty-relaterat inlägg. AU ger förslag på aktuella frågeställningar som bör belysas.

AU diskuterar praktiska detaljer såsom datum, tid, budget, kostnadsfördelning, antalet deltagare, förslag på moderator samt inbjudan. Som ett första konkret steg i det fortsatta planerandet föreslås Christian Gräslund skriva en kort diskussionsinledning.

att sektionen anordnar ett ESK-seminarium i Stockholm den 7 april,

att en inbjudan går ut i nästa nummer av Grupptrycket samt

att Christian Gräslund på styrelsens marsmöte presenterar en diskussionsinledning.

8. Amnesty Business Group (ABG)

AU tar del av förslaget till samarbetsavtal mellan sektionen och ABG samt utkast till stadgar för specialgruppen. Hanna Roberts poängterar att AU inte ska diskutera ABG:s verksamhet som sådan utan endast ta ställning till underlagens innehåll. ABG:s styrelse kommer efter sektionsstyrelsens marsmöte att kalla till ett extra årsmöte för att anta eventuella revideringar i de nu framlagda dokumenten.

AU diskuterar bl a tidsramen på själva samarbetsavtalet och medlemskapet i Advisory Board . Justeringar föreslås under stadgeparagraferna 4, 7 och 13. Revideringsförslag under rubrikerna "Samarbete Sektionen-ABG" och "Personal" i avtalstexten kommer att framföras till ABG av Carl Söderbergh.

Hanna Roberts meddelar att ett brevsvar skickats till den fackliga gruppen den 22 februari. IEC kommer på sitt aprilmöte att diskutera vilka krav AI bör ställa på sina företagskontakter. Hanna Roberts föreslår att en arbetsgrupp tillsätts för att sammanställa aktuella farhågor och frågeställningar kring certifiering, partnerpaket och ekonomi. AU föreslår att representanter från ABG:s styrelse, sektionsstyrelsen samt fackliga gruppen ingår i arbetsgruppen.

Beslut

att med ovannämnda tillägg och revideringar presentera ABG:s stadgar samt samarbetsavtal för styrelsen på marsmötet samt

att föreslå styrelsen att tillsätta en arbetsgrupp med uppgift att sammanställa ett diskussionsunderlag avseende de idag relevanta frågeställningarna kring företagskontakter.

9. Kommunikativ plattform

AU går igenom den kommunikativa plattformen som sekretariatet utarbetat tillsammans med Spider Relations. Carl Söderbergh påpekar att även en mediapolicy är framtagen och eventuellt kommer att presenteras på marsmötet.

Maria Eklund saknar under rubriken "Prioriterade målgrupper" kategorin militär och polis samt ifrågasätter det extra huvudmålet under avsnittet "Långsiktiga mål 2000-2004". AU ber sekretariatet att komplettera underlaget med en beslutssats.

Beslut

att sekretariatet med ovannämnda tillägg och revideringar presenterar underlaget på styrelsens marsmöte.

10. Indirekt statligt stöd

Christian Gräslund meddelar att arbetsgruppen för översyn av indirekt statligt stöd har två möten inplanerade innan styrelsemötet i mars. En sammanställning av enkätsvaren gällande indirekt statligt stöd är i sitt slutskede och ett underlag kommer att presenteras på marsmötet.

AU diskuterar tolkningen och innebörden av årsmötesbeslut 60/2001. Styrelsen fick av årsmötet i Visby i uppdrag att förankra riktlinjer för indirekt statligt stöd vid bl a mr-konferensen 2002:s årsmötesdel för att därefter antaga dem. Hanna Roberts lyfter frågan om indirekt statligt stöd bör behandlas i ett separat seminarium i Ljungskile. AU:s rekommendation är att underlaget om indirekt statligt stöd medföljer årsmötesutskicket från sekretariatet. Distriktsombuden får därmed en möjlighet att debattera frågan med grupperna innan årsmötet den 3-5 maj. Distriktsombuden föreslås inkomma med invändningar och synpunkter på det distriktsombudsmöte som föreligger årsmötet. Årsmötesdeltagare som ej är gruppmedlemmar får möjlighet att kommentera underlaget under årsmötesdagordningens punkt 14 "Frågestund med styrelsen". Styrelsen kommer slutligen att anta riktlinjerna för indirekt statligt stöd på sitt junimöte.

11. Ersättning för mr-utbildning

Maria Eklund informerar AU att det av B-utskottet utarbetade underlaget om ersättning för mr-utbildning är att betrakta som ett diskussionsunderlag. Det begränsade tidsutrymmet på marsmötets dagordning tillåter endast en initial diskussion i ärendet. Hanna Roberts föreslår att styrelsen under våren fortsätter diskussioner kring ersättning för mr-utbildning elektroniskt.

AU kommenterar underlaget i positiva ordalag. Inga justeringar föreslås.

12. Distriktsöversynen

Gabi Björsson redogör tillsammans med Erik Petterson och Maria Lindgren för CDU-gruppens arbete med distriktsöversynen. Av 80 till distrikten utskickade enkäter har 30 svar inkommit. Bearbetning av enkätsvaren har dock visat sig vara svårhanterlig tillföljd av den kvalitativa frågeställningen, vilket ytterligare försenat utredningen. Den delrapport som föreläggs styrelsen på marsmötet kommer att innehålla ett antal visionära frågeställningar kring distriktens framtid.

CDU-gruppen ber om överseende med det mycket försenade utredningsarbetet och förklarar hur bortfall i gruppen tillsammans med ändrade arbetsförhållanden för gruppmedlemmarna orsakat fördröjningen. Hanna Roberts tackar CDU för den tid och det arbete som gruppen lagt ned på utredningen och påpekar att styrelsen inte agerat föredömligt i sitt sätt att hjälpa gruppen hantera svårigheterna.

13. Styrelsens utvärderingssamtal

Resultatet från de utvärderingssamtal som Hanna Roberts, Christian Gräslund och Henrik Zetterquist hållit med styrelsemedlemmar under året kommer att muntligen redogöras för på marsmötet.

14. Utvärdering av styrelsens visionsmöte i Bollnäs

Maria Eklund kommer till marsmötet att sammanställa distriktsmedlemmarnas synpunkter på de gemensamma passen med styrelsen i Bollnäs. De på januarimötet medverkande styrelsemedlemmarna kommer muntligen att redogöra för sina kommentarer.

15. Förslag till dagordning styrelsemöte 9-10 mars 2002

AU går igenom det liggande förslaget till dagordning till styrelsemötet den 9-10 mars i Stockholm. Dan Grundin berättar att en kort verksamhetsberättelse åtföljer årsredovisningen enligt den nytillämpade årsredovisningslagen och FRII:s (Frivilligorganisationernas Insamlingsråd) riktlinjer. Dagordningens tredje punkt "Verksamhetsberättelse för 2001" inkorporeras därmed i punkt 11 "Ekonomisk redovisning". "Ersättning för mr-utbildning" (punkt 16) föreslås behandlas i direkt anslutning till "Indirekt statligt stöd" (punkt 13). Då "Budgetering och prioritering av de disponibla delarna" (punkt 11) bordläggs till styrelsens majmöte, ger budgetutvärderingsgruppen en lägesrapport under punkt 12.

Beslut

att anta förslaget till dagordning till styrelsemötet den 9-10 mars med ovannämnda revideringar.

16. Övrig fråga: "Samråd för global rättvisa och hållbar utveckling"

Hanna Roberts sammanfattar den rapport som Magnus Öhman tillskickat styrelsen efter det första mötet med regeringen i det s k "samrådet för global rättvisa och hållbar utveckling".

AU diskuterar de potentiella fördelar respektive risker som Magnus Öhman lyfte fram i sin rapport och tar ställning till huruvida svenska sektionen framöver bör ingå i samrådet. AU anser att en fortsatt medverkan i rådet enbart kan få positiva följder. Magnus Öhman föreslås även fortsättningsvis att bevaka ärendet.

Beslut

att uppdra åt Magnus Öhman att medverka i "samrådet för global rättvisa och hållbar utveckling".

17. Övrig fråga: Finska sektionens årsmöte den 16-17 mars

Styrelsen har elektroniskt tagit del av finska sektionens inbjudan till årsmöte i Joensuu den 16-17 mars. AU diskuterar en lämplig representant från den svenska sektionen. Hanna Roberts uppdras att tillfråga samtliga i styrelsen innan inbjudan överlämnas till sekretariatet.

18. Övrig fråga: Årsmötet 2003

Hanna Roberts informerar om den fortlöpande dialogen med den danska ordföranden kring ett gemensamt årsmöte 2003 i Malmö. Medlemmar i den danska sektionen ställer sig positiva till förslaget och Hanna Roberts kommer i ett nästa skede att inhämta kommentarer och synpunkter från distrikt Skåne/Blekinge. Då 2003 är ett ICM-år kan gemensamma pass med den danska sektionen förslagsvis inbegripa aktuella ICM-frågor ur ett nordiskt perspektiv.

19. Övrig fråga: Junimötet 2002

Hanna Roberts tar upp frågan om junimötet bör förläggas till sista helgen i maj, då bl a Chairs Forum upptar en junihelg. AU-medlemmarna kan i dagsläget inte ta ställning till frågan varpå ärendet bordläggs.

20. Övrig fråga: Brev från Region Väst

AU diskuterar det brev som Region Väst tillskickat styrelsen elektroniskt, gällande nedläggning av frivilligprojektet i Göteborg.

Henrik Zetterquist föreslås skriva ett brevsvar till regionrådet och efter diskussioner med sekretariatet kontakta avsändaren för en personlig dialog. Henrik Zetterquist återkommer med en muntlig rapport till styrelsens marsmöte.

Beslut

att uppdra åt Henrik Zetterquist att kontakta avsändaren samt besvara brevet från regionrådet för västra Sverige.

21. Mötet avslutas

Hanna Roberts tackar de medverkande och avslutar AU-mötet.

Tessi Fickendey Hanna Roberts
Protokollförare Mötesordförande