Diskussionsunderlag om medlemsavgifterna Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 2013

Datum: 25 januari 2013

Ett första diskussionsunderlag om förändring av medlemsavgifterna

Bakgrund

Medlemsavgiften har inte höjts på 15 år. På årsmötet 1997 beslutades att höja avgiften till 240 kr för helbetalande att börja gälla från och med 1998 och det är det beloppet som gäller än idag. Möjligheten för delbetalning gällde tidigare för pensionärer, arbetslösa och studenter men det ändrades 2004 till att bara omfatta personer under 20 år. Beloppet är dock densamma som 1998 med 160 kr.

Det finns anledning att nu se över storleken på medlemsavgiften. En höjning medför fördelar genom att intäkterna ökar men också risker då vi kan tappa medlemmar. Vi bör också titta på de kostnader som är knutna till medlemskapet idag och säkerställa att vi har en medlemsavgift som täcker kostnaderna, och om inte, i så fall vara medvetna om det och ta ett aktivt beslut att det är ok.

En höjning av medlemsavgiften skulle ge högre intäkter på sikt men det medför även en engångskostnad och även ett visst medlemstapp. Intäktsökningen kan vara relativt omfattande på sikt, en nyvärvning av 10 000 personer på autogiro som ger 10 kr mer per månad ger till exempel en total intäktsökning med 1 200 000 kr per år. Vad den totala intäktsökningen skulle bli har vi inte räknat på ännu. Men vi riskerar sannolikt att tappa en del medlemmar och därför måste en mer omfattande analys göras.

Sekretariatet vill nu lyfta frågan om medlemsavgifterna och höra vad styrelsen skulle vilja ha i ett kommande mer utförligt underlag som presenterar för- och nackdelar med en förändring av medlemsavgiften, det vill säga synpunkter på vilka aspekter som bör finnas med i underlaget och/eller vidareutvecklas. Nedan presenteras ett underlag som är tänkt att initiera diskussionen kring medlemsavgifterna, tankarna är inte “färdigtänkta” än utan visar initiala synpunkter från respektive ansvarig på sekretariatet. En fördjupad diskussion och en djupare analys krävs ifall en förändring av medlemsavgifterna ska bli aktuell. Vid marsmötet kan styrelsen därefter fatta ett välgrundat beslut om hur förslaget till årsmötet om medlemsavgifterna för 2014 ska se ut.

Andra organisationer

Nedan följer en förteckning över ett axplock andra ideella organisationers medlemsavgifter:

Rädda Barnen

Helbetalande medlemmar 200 kronor, ungdom 75 kronor (upp till 25 år), hushållsmedlemskap 300 kronor

BRIS

360 kr per år

Svenska Freds

240 kr per år

WWF

Vän 330 kr per år, Vän bokmedlem 590 kr per år, Märkesmedlem 800 kr per år, 250 kr för barn

Röda Korset

200 kr per år, familjemedlemmar 100 kr

SAK (Svenska Afghanistankommittén)

225 kronor per år, 75 kronor om du är under 25 år, 50 kr för en extra familjemedlem.

Action Aid

100 kr per år

Civil Rights Defenders

300 kr per år

IM (Individuell Människohjälp)

100 kr per år

HRF (Hörselskadades Riksförbund)

250 kr (familjemedlemmar 75 kr), 50 kr för barn

Sjöräddningssällskapet

700 kr, 500 kr för barn - Livstidsmedlemskap 15 000 kr

Möjliga alternativ att ta ställning till

Alternativ 1 - Höjning med 60 kr till 300 kr per år eller 25 kr/månad för autogiro
Alternativ 2 - Höjning med 120 kr till 360 kr per år eller 30 kr/månad för autogiro
Alternativ 3 - någon av ovanstående alternativ kombinerat med sänkt avgift för delbetalande till 120 kr per år.
Alternativ 4 - Ingen höjning av medlemsavgiften men möjligheten att sätta högre minimibelopp på vissa aktiviteter erbjuds, tex höja minimumgränsen på autogiro till 30 kr/månad.

Delmedlemskap

Man kan också justera avgiften för de under 20 år som betalar 160 kr per år.
Alternativ 1 - Ha kvar på 160 kr per år (de kan inte ha på autogiro).
Alternativ 2 - Höja dem till 240 kr år eller 20 kr per månad och erbjuda autogiro.
Alternativ 3 - Sänka avgiften till 120 kr per år
Alternativ 4 - Avskaffa medlemsavgift för dem under 20 år och göra detta medlemskap gratis.

(Intäkter från delmedlemskap är cirka 50-60 000 kr per år.)

Effekter av en höjning för värvningen av nya medlemmar

Oavsett vilket alternativ vi väljer innebär det en påverkan på intäkterna och i vissa fall även på kostnaderna.

1)
Face-to-face: Den totala medelgåvan för face-to-facevärvningarna skulle troligen höjas med den summan som vi höjer medlemsavgiften med. De som kommer in på lägsta belopp skulle komma in på ett högre men även de som kommer in på en högre summa skulle möjligen påverkas också. Om man tittar på antalet värvningar, så bör en höjning inte innebära att vi går ner i antal värvningar.
Material: Det som måste uppdateras är utbildningsmaterial, pärmmaterial och autogiroblankett. De två första justerar vi själv internt, autogiroblanketter görs externt.

2)
Telefundraising : Vi tror inte att vi kommer se någon större skillnad i antal värvningar om vi har en lägstanivå på 20 kr eller 30 kr som avser summan för medlemskap. Summan i sig är inte så stor att den hindrar en person att gå med.

3)
Övriga kanaler: Andra kanaler i vilka vi värvar medlemmar på autogiro är mer reaktiva. Detta rör framför allt rekrytering av medlemmar på webben eller via foldrar. Materialet måste självklart uppdateras med nya belopp, men överlag har vi inga belägg för att det kommer förändra antal eller medelgåvor i större grad eftersom antal medlemmar som kommer in via dessa kanaler är relativt få.

Precis som när det gäller värvning av medlemmar i övriga kanaler så sker värvningen av medlemmar på inbetalningskort oftast ganska reaktivt. Via e-mail och sociala medier drar vi trafik till webben, vi använder foldrar vid lokala aktiviteter och gör utskick till personer som visat intresse för att bli medlem eller ge en gåva. Detta material måste uppdateras och digitalt sker det enkelt. Foldrar och annat uppdateras en gång per år oavsett. Det är därför viktigt att vi ligger rätt i tiden så medför inte detta någon extrakostnad. Vi ser inte heller att det kommer förändra antalet nya medlemmar via de här kanalerna i någon högre grad.

En första uppskattning på kostnader och tillvägagångssätt

Nedan följer en redogörelse för alternativa tillvägagångssätt för att informera befintliga medlemmar som idag betalar enbart medlemsavgiften eller lite mer än så, om förändringen. Vänligen observera att de siffror som nämns nedan är exempel som syftar till att konkretisera frågan och ge en ungefärlig uppfattning om konsekvenser och därmed ge en utgångspunkt för diskussion. Tanken är att sekretariatet i ett kommande underlag ska undersöka detta närmare, om styrelsen så önskar.

Befintliga medlemmar autogiro

Vi har idag följande antal på autogiro under 25 kr respektive 30 kr per månad:
<25 kr - 21 292 personer
<30 kr - 23 498 personer

1) Ringa

Om vi räknar på alternativ 2, skulle det kosta runt 500 000 kr att ringa till alla 23 498 personer som betalar under 30 kr/mån idag. Det skulle gå åt ca 2 800 timmar i arbetstid. Detta motsvara ca halva den tiden vi la ner på uppgradering under hela 2012. Om man räknar med att ca 26 % skulle välja att gå upp till 30 kr så blir det ca 5 000 st. Då vi inte får tag på alla som vi ringer kan man i ett dåligt scenario räkna med ett bortfall på så mycket som 5 000 - 6 000 medlemmar.

2) Skicka brev med autohöjning

Vi skulle kunna välja att skicka ett brev till samtliga 23 498 personer, om höjningen sker med 50% (alternativ 2) och väldigt tydligt informera dem om avgiftshöjningen och vad det kommer innebära för deras månadsbelopp. Om de inte vill höja beloppet så måste det finnas ett enkelt sätt för dem att avsluta sitt medlemskap, annars kommer vi att göra en automatisk höjning vid ett visst datum till det nya minimumbeloppet. Vid detta tillvägagångssätt måste vi för det första se över om våra autgiroavtal ens tillåter detta och för det andra diskutera den negativa effekt detta kan ha. Vi måste vara extremt tydliga i vår kommunikation. Men det kan nog komma negativa reaktioner på en autohöjning ändå. Om 20% hoppar av betyder detta att att vi tappar cirka 4 700 personer, vilket är intäkter på cirka 1,7 miljoner på ett år. Kostnaden skulle vara cirka 147 000 kr att skicka brev till samtliga. Intäktsökningen på de vi behåller skulle vara cirka 2,3 miljoner kronor på ett år. Men det är svårt att veta i nuläget hur många medlemmar vi skulle tappa på en sådan aktivitet.

3) Kombination mellan ringa och brev

Ett annat alternativ vore att ringa igenom basen som i alternativ 1 och sedan skicka ett brev till de som vi inte når.

Befintliga medlemmar på inbetalningskort

Vi har idag 9 170 stycken medlemmar på inbetalningskort och cirka 74% av dessa förnyar sitt medlemskap varje år. Eftersom deras medlemskap ligger på en rullande tolvmånadersperiod får vi höja deras medlemavgift successivt varefter det är dags för dem att betala en ny årsavgift. Det betyder att det inte medför några kostnader. Vi behöver helt enkelt uppdatera befintlig avisering med nytt belopp och ett nytt brev som informerar om höjningen. Vad vi kan förvänta oss är att förnyelsegraden kommer att sjunka eftersom ett antal medlemmar troligen kommer välja att inte förnya på grund av höjningen. Det är svårt att säga hur många detta kan röra sig om eftersom det är så länge sedan sist vi genomförde en höjning. Men om förnyelsen backar till säg 65%, skulle det betyda att 5 960 personer skulle förnya istället för 6 785 personer. Detta skulle innebära en tapp av intäkter på 297 000 kr på ett år. Intäktsökningen på de personer vi skulle behålla skulle vara 715 200 kr.