IT-frågor för årsmötesseminarium Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 2013

Datum: 25 januari 2013

IT-frågor för årsmötesseminarium

Bakgrund

Styrelsen fattade i december 2012 följande beslut, kopplat till årsmötesbeslutet om en eventuell grupp för strategiska IT-frågor:

att
uppdra åt sekretariatet att till februarimötet ta fram förslag på några it-strategiska frågor lämpliga att ta upp på ett årsmötesseminarium.

Förslag

Under 2013 kommer sekretariatet behöva utveckla det webbaserade stödet till potentiella och nuvarande aktivister. Vi ser framför oss en “Aktivistportal” under
www.amnesty.se , som samlar det stöd och den information som idag ligger i Aktivisthjälpen och till viss del på Medlemssidorna. Aktivistportalen skulle också utveckla funktioner kring nya sätt att engagera sig inom Amnesty.

Inför detta arbete är det viktigt att få input från aktivister och medlemmar. Ett seminarium på årsmötet 2013 skulle kunna besvara strategiska frågor som rör målgrupper, metoder och utföranden som kan förbättra kommunikationen mellan sekretariatet och aktivister. Seminariet kan också komma att bidra till fler möjligheter för personer att agera för mänskliga rättigheter online, då diskussioner kring e-aktivism och nya sätt att agera bör integreras i seminariet.